Soalan pendidikan moral darjah 4

Subjek : pendidikan moral darjah 4
Masa : 15 minit


SOALAN 1
Masa darjah 4, aku ada sorang kawan baik. Setiap ari aku ngn kawan aku akan jalan kaki sama2 balik skolah sebab skolah tu tak jauh dari rumah. Ada la dalam 5 km. Macam biasa, kitorang akan ikut jalan shortcut kebun cina sebelum smpai ke rumah.Kat kebun cina tu ada satu pokok besar. Bawah pokok tu ada tokong cina. Dalam tokong tu ada colok dan buah-buahan.


Ntah mcamana hari tu, tergerak hati aku nk btanya kat member aku:

"Mat, ang rasa kalau kita amik buah tu, boleh tak?"
"Ish ang ni! kebuloq sgt ka? Dosa tau amik barang bukan hak kita."
"Tapi,ustaz Manap cakap membazir tu amalan syaiton. Kalau kite x amik, nnt buah tu busuk. Rugi. Membazir. Kita da dikira bersubahat ngn syaiton tau!"
"Hurm...ya tak ya jugak."


Sejak ari tu, kitorang ari-ari makan buah limau free. Kalau nasib baik, dapat la buah lai. Tapi tuan tokong tu slalu bubuh buah lai(pear) ari jumaat. Kitorang da hafal da. 

Apa pandangan korang? 
Betulkah tindakan kitorang? ...................( 40 markah )


SOALAN 2
Satu ari tu,aku tejumpa duit kertas seploh hinggit.Pada zaman tu, seploh inggit boley beli kreta dash yonkurou sebijik! Kira boley nganjing kat member skolah kalau sapa ada.



Tapi,aku ingat lagi cikgu aku penah ajar. Kalau kita jumpa duit, jgn amik. Berdosa sebab bukan kita punya. So, aku pon mngambil langkah selamat (play safe) utk menderma duit tu dalam tabung surau.

Tapi,tetiba teringat kata ustaz aku. Kalau kite dermakan duit yg tak halal, ibarat kita basuh baju dengan air kencing.

So, aku da konfius. Last-last aku guna duit tu beli jajan(keropok) dan agih-agih kan ngn member2 aku. Konon-konon kalau berdosa, kire aku tak tanggung sorang2 ar. Kira dosa tu jadi kurang la sebab dah bahagi sama rata ngan setan-setan yg lain member2 aku. 


Apa pendapat anda? Huraikan .................................( 30 markah)


SOALAN 3 

Sabar itu separuh dari iman.
Kebersihan separuh dari iman.
Ini adalah dua perkara asas yg terkandung dlm buku teks.



Maka, dengan menggunakan prinsip mathematic, jika aku penyabar dan menjaga kebersihan, adakah iman aku da lengkap ? 
Apa pandangan anda dan huraikan..................................(30 markah)




TAMAT


Soalan-soalan kat atas ni pernah bermain dalam pikiran aku.
Aku nak dengar opinion korang yg bijaksana dan bijaksini. 
Sila jawab di bahagian comment dalam format berikut :
1).........
2)..........
3)..........

Ini semua bukan serius ya, sekadar nk dengar pandangan korang.



p/s : 1) adakalanya logic itu tak semestinya betul.
         2) siapa fail, die mmg x bermoral. hakhak.



67 comments:

Suraya I. said...

soklan 1 : apek cine yg ltk buah kt ctu msti rse lbey truje sbb buah die kurg2 everytym lps die ltk..sbb msti die ingt tuhan die mkn buah tu maa..er, ape hukumnye x tahu pule ak~

soklan 2 : aku rse dose tu bkn berkurg tp btmbah la...kau suda d kire menganiaya rakan2 kau yg tidak tahu ape2! aiyok tak tawuuu~

soklan 3 : nmpknye ak da ilang 20 mrkh ni.. (-_-") xpe jgn gv up! bukan separuh la..sebahagian~ iman dan kebersihan itu ialah sebahagian drpd iman.haa..

Asfan Ash said...

Soalan 1, mengikut cerita Thailand, makanan2 tu mmg btol ada bend ayg makan..tp makan essence jela....kira ko makan air liur hantu la tu wekkk

Soalan 2:
Member anda xtahu, dia xdpt dosa....tp kalau dia tau sumber duit tu, maka sume org bdose
yg pastinya ko bdose

Soalan 3:
cikgu2 ko salah sbb ayat2 tu sbnanye SEBAHAGIAN bukan separuh

zack zukhairi said...

ulasan pemeriksa :
1) aku tak tau hukum buah tu smpai skarang...

2)aku tak tau apa hukum duit yg aku jumpa tu smpai skarang...

3)sile salahkan google.com dan pihak2 yg keluarkan fakta "separuh" itu. tahniah utk soalan last, masing2 dapat full marks. LOL

Aini said...

gile lawak la...wakakaka...

Aini said...

gile lawak la...wakakaka...

molliesa said...

soklan no 1 tu ade jawapan nye dlm teori heinsack (spelling tak betul dan cara baca ~henzek~) tapi lebih kurang la..ade 5 peringkat tak silap..da lupe dah...huhu

lain2..pepandai la pk....hehehehe~

Mysara Newrie said...

1. act ckg aku da ckp, kazen die da makn buah yg org cina letak kat tokong 2 kan cz nak bg kat family member dorang yg dah xda. tp yg heran nyer, lepas je dier makan buah 2, kazen die kena rasuk. bila selidik punyer selidik, roh2 org cina 2 marah sebab kazen ckg aku 2 dh amik makanan dorang. klu hang punye kes, che xtaw ar camana..

2. org ckp klu da jupe brg kat tepi jln, lebh baik kite amik tp da org ckp biarkan. bg aku, aku tak kan amik sebab aku rasa mybe tuan dier akan cari brg2 die 2 nanti. dan masa die dh jupe kat mana tmpat brg 2 jatuh, tetiba xda cz kiter dh amik. ang tak rasa bersalah ker..?? klu cheq, cheq rsa bersalah..
3. iman lengkap tak lengkap 2 bukan tugas kiter untuk persoal kan. apa yg kiter boleh buat hanya lah teruskan beribadat kpd allah swt..

dats my opinion..
ang pikir ar sendirik!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

1 - kata kawan aku, makan je, jangan membazir walaupun mungkin ada hantu duduk dalam tu~ aku plak cakap dgn dia, dah penuh asap colok, nanti mabuk~ dia maakn, aku plak ready2 kalau dia mati~

2 - hoh~ bagus ni~macam student aku~ if buat jahat kena jemaah cikgu~ cam semayang gak~pahal ramai2, dosa pun biar ramai~

3 - aku seyuju yang ini~ sebelum aku membebel bagi tazkirah aku nak cakap yg aku suka juga~

.:fifi:. said...

1-ak rasa xd efect pape..

2-ko dpt dosa bganda sbb ko tau duet 2 duet apa,tp ko diamkn!wakaka tp dlm hal ni,ko jumpa duet tu..ak pon xtau ap

3-bagus!lengkap kot..huhu


p/s
gelak guling2 ak bc..
best!

Anonymous said...

1. no komen. haha

2. baik pi letak aje kat surau or msjid, kte mmg tak tau duit halal ke haram. but at least niat kte dermakan duit tu da baik.

3. sebahagian la bkn separuh

sekian :))

Anonymous said...

haha...pe kate soalan ni korg semak skema kt ustaz yg arif lagi bijaksini je...lg bagus...heheh...

-rcclaw-

furreyzarh said...

weyh z~~
soklan 1: aku rase na bling limau busuk kat ko!
soklan2:nape ko jd cenih weyh?? iskk~
soklan3:sebahagian la weyh... nah kamus DBP.. ahahahaha

my laughing gas~

intan.maisarah said...

soalan satu : sedekah je buah tu kat org lain
soalan 2 : ko memang genius
soalan 3 : 1/2 + 1/2 = 1

Asfan Ash said...

soklan due tu mmg btol...da bincang banyak kali sejak kecik, duit haram kalau halal mana pun tujuannya, still haram

sniffa93_aznil4eva said...

tunggu orang lain jwb laa.
agak kurang pasti disitu.

sape yg dpt markah penuh tu lah jawpannya:)
lalalalala

Anonymous said...

wah...nak terguling ak bc...ak xde jwpn la.. sbb

1. xpenah lak ak nak mkn buah yg kat tokong..takut ak..hee

2.ak amik je...yela rezeki jgn ditolak...

3.cam mate lak..tp kne pk..ades...

++***hana zaty**++ said...

1: uiittt2....pi minx apek tu permission dlu maaa...ngee~~**cmfirm kne penyepak**

2.gi tnye org kg..sape pnye duit tercecer tepi jln....syuh2..bg kt ketua kg~~

3.1 mne lengkap lagi arrrrr~~~~ngeee

**ngeee...mahu merepek shaja!~~**

Ieqa Swetluv said...

malas nak komen ape2.. yang nyatanya memang sengal wat mende2 tu sumer..
dosa pahala.. tuhan tentukan sebab x tau tahap pemikiran waktu tu da baligh atau x..hehe.. x pe nnty byk2la wat amal bile da tua recover sume bende di atas tu huhu ;p

zack zukhairi said...

Baiklah.Masa da abis.Setelah diteliti semua jawapan-jawapan di atas, markah tertinggi jatuh pada my[s]ara sbb jawapan die panjang dan bernas. mengikut cara pemarkahan paper 'sejarah', sapa yg tulis panjang, tu la plg bnyk markah. hehe.
my[s]ara, tahniah! anda pelajar bermoral! :D

Shaz Naz said...

peh zack2..haha..for me:

1- sebenarnya xboleh u guys mkn..mmg betul membazir but y u not u guys mintk izin dulu..kan2? ;) so..berdosa kecil jugak ituu rasa2nye...

2-rumus anda sudah salah..sebenarnya menambahkan lg dosa sbb ajak kawan2 bersubahat sama..nauzubillah..(saje bg rasa berslh lbh..haha)

3-Iman kita takkan lengkap tanpa pegangan Quran dan sunnah..sile fhm ayat tersirat..lalala

cikgu, bg markah kat blog sy ek! meceyy;)

amrh.anth said...

soalan pertama, sorry yang ni..xtau sangat la..tapi kita dah tau benda tu hak orang kita xpatut amik, even teringin sekalipon kita kena tnya tuan punya barang tu..so apa yang awak buat tu kira salah hmm..mencuri kott :)

soalan kedua, jumpa duit kan?? setahu sy..dulu2 kalau kita jumpa duit tgh jalan kita kene announce dekat masjid 3 kali jumaat even duit sepuluh sen..kalau xde sesiapa yang mengaku, duit tu seharusnya diberi pada pihak baitulmal..hmm..tu yang sepatutnya awak buat bkn belnja kwn2 awk..berdouble dh keslhn awk kat siru..tapi nak buat cmne.m,.jahil lagi kan?? hahaha :)

soalan ketiga, kebersihan sebahagian daripada iman supposely :)

zack zukhairi said...

@shaz : hehe, walaupun masa da tamat, xpe la. nanti aku bagi markah. :p

@cik kitty : yup! memang salah pon sbenarnya. da prasan dari dulu lagi actually, tp confuse. thanks ek. :)

Anonymous said...

soklan 1--> btul tindakan tu tp kalu sy xambik..sb ye wat mayang ekpun..

soklan 2--> xpe kalau derma menda kite jumpa dr kte guna tuk kite kan..

soklan 3--> no komen..hehe

Unknown said...

~ soklan 1 : ang tak takot ka..??

~ soklan 2 : makin bertambah la dosa ang..sbb ang ajak kekawan ang makan skali jajan tuh..

~ soklan 3 : blom cukup lengkap tuh..

Unknown said...

as a konklusion,. aku ase zaman budak2 ko nie mcm besh... okey r tuh.. byk experience.. hehehe

LoveShak said...

xnk komen pasal dosa... tp nak komen nape gmbr ko masa kecik2 tu, pmpuan? hahahhaha

Mysara Newrie said...

haha. zack, trharunye aku bile ko kata aku pemenang. gelak guling2 aku ats katil nie hah. haha. nway trima kasih yer. haha..

Anonymous said...

eee...geli seyh...aku ble balik kampung kat penang hari2 aku lalu depan tokong yg ade buah tu..siap ade buah durian ag (hehe..exaggarate) dari kecik smpi beso2 neh sikit pon ak xhingin nak makan buah tu..sbb ak penah nmpk hanjing liar pi kat buah tu ngan air liur meleleh2 try nak mkn buah tu..and apabila cubaan mereka tak berjaya mereka pon blah dari sana. kesimpulannya..aku rasa kita sebagai umat islam xleyh makan benda yang kita xtahu halal atau tak..buah tu memang halal tapi dah terang2 sari mana buah tu datang?? well..disebabkan kau masih kanak2 so dimaafkan..

Anonymous said...

sorry..typo..*dari

Ismail Noh said...

Walaupun majoriti pembaca perempuan yang jawab, aku pun nak jugak.

1)kau bukan lalu tokong, tapi lalu kedai buah. Anyway, masa kecik2 aku sendiri takut tengok tokong (lagikan nak makan buah kat itu).
2)Kenapa tak serah kat balai polis? cikgu aku ajar macam itu.
3)Suara mejoriti, sabar/kebersihan sebahagian iman.

dani said...

1)kalau umo bliau bwh 7 thn,kire btul la tndkn tuh sbb otak bliau xleh pk lh,tp klu 7 and above tuh ptut kna campak kat laut da tuh
2)wow!genius sungguh!ak pon xpenah terpk gtu
3)iman n kbrsihan is sparuh dr iman?hmm.klu xsilap hadis dhoif tuh.

;)

Anonymous said...

aku nak try jawap.

soalan 1: aku xpasti ape hukum die. tp kalau sbg menghormati adat budaya kaum lain kira xyah ambik kot.

soalan 2: aku pernah dgr tazkirah. die ckp kalau kite terjumpe duit kat mane2 tu harus pergi mane2 surau or masjid terdekat n wat pengumuman. if xde gak sape dtg tuntut sedekah je a kat masjid tu..wallahualam.

soalan 3: nak dpt complete iman mmg macam sgt mencabar kan. so 2 benda tu tambah separuh2 lom tentu complete..ahaha..bg aku la..

Anonymous said...

soklan 1: mmg dosa la makan buah2 tu...benda or buah yg dijadikan bahan persembahan olh kaum lain mmg kita xleh pakai/makan...

soklan 2: ustaz aku kata kalo brg yg tak dituntut dlm masa 3 hari, brg tu jd milik kita, so aku smpan sampai 3 hari baru bli kreta dash yankuro..

soklan 3: no komen, aku rasa sebahagian i/o separuh..

FiqaSaleh said...

hahahha.lawak.. senyum sorg2 bace.. :p

chopper said...

bila ko tulis nama ustaz manap teringat kat pak aku.. sbb dia pun org panggil ustaz manap

Anonymous said...

psl amek buah kt tokong tuh..jgn la buat. haha...nnt silap aribulan jin yg jga tokong tuh naek hangen tgk sajian dia ada kurg, naya...dia ikut korg balik, haa jwb la sndiri...hehe...bf aku kcik2, dikurniakn ijab dibuka..so dia pnah la nmpk jin2/monyet kt tokong kcik2 hat yg ade buah tgn bagai tuh,dok lapah buah2 tuh...hehe...gamaknye ko bce doa mkn kot z...tuh pasai hang terpelihra...haha..sekian.

p/s: xleh sign up ngn google id.weng gamaknye..anon je la yek!

mysterious missy said...

kecik2 n tak baligh lagi tak dose kan? hehe

Anonymous said...

ustaz dalam soal jawab agama habaq tak buleh makan buah yg kena sembah. haraaaaaam.

Anonymous said...

soklan pasal jumpa duit tuh, ustazah cakap bley buat untuk pembinaan jalan je.-sbb kegunaan umum kot? nak derma katsurau /masjid xleh sbb tak tau sumber duit tu..hehehe

Anonymous said...

salam..,
saye pnah bace psal soklan nombor 1..ade pndapat ustaz kate haram mkn buah yg dgunakan utk acara pnyembahan..
sejauh mna kbenaran xtau la.,
tp baik elak yg was2..

Anonymous said...

soalan 1:mase hg blom baligh kan...so xde pe2 la kut...hehe..tp klu diikut hukum kta xleh mkn mknan yg dibuat utk sesuatu pemujaan dan dikira HARAM..klu nk tau rjuk kat ustaz msg2 ye...

soalan 2:psl halal haram 2 aq xtau...tp klu boleh la...better duit yg hg jupe kta sedekah jer...yg lain serah kat YG Mh MENGETAHI...wallahuaalam..

soalan 3:kat akhirat no math pricip n so on...(juzt kiding), kebersihan sebahagian drp iman not separuh..so ikut math pricip hg..separuh sabar + sebahagian kebersihan + sebahagian amal makhruf nahi mungkar...so equal 2 full iman lor..hehee..

-starzgirl_87-

Miss Mirano!! said...

suasana dlm blk peperiksaan. dup dap dup dap...

soalan1:
pada pandangan aq, x baik korang ambik buah kt tokong tu sbb tu dah hak "bende" lain. kalo korang nk jugak korang tanye la uncle tu "uncle, saya nk amik boleh ka??" kalo uncle tu kasik, ko amik la, kalo x ko ckp "mintak maap uncle. mengganggu je"

soalan 2:
tak baik ko buat mcm tu kat kwn2 ko. diorang x besalah. ko sebagai manusia berguna, ko amik la duit tu serahkan kt polis. suruh polis wat statement kt situ "sape ilang duit sila tuntut di balai" ha.. baru la jujo...

soalan 3:
erk..
(angkat tgn, "cikgu soalan slh la.." cikgu pon tanya blk "ape yg slh??" "bkn separuh la cikgu, sebahagian.. n lagi satu cikgu, kalo bab iman nih bukan soalan pendidikan islam ke?? asal msk dlm pendidikan moral cikgu?" cikgu pon.. "awk ni da slh amik test nih.. keluar keluar")

hihi... amacam? full mark x??

eryna said...

soklan 1:bila ko cter ni ak tringt kat mak ak sbb mak ak pn penah wat mcm tu dulu2.. bila ktrg tnye,"xpe ke mak?" mak ak jwb "loh,bkn ad org nk mkn pun.. "
so, ak rse kire halal j la.. mende da masuk perut kn..
sokln 2:pasal pe td..lpe lak.. ha..pasal duit kn.. xsilap ak ustazah ak de ckp, kalo jmpe duit leh derma kat msjid..so,ko ngn org yg ilang duit tu dua2 dpt pahala.. tp dlm kes ko ni, kira halal jugak kot sbb mende da jd.. budak2, jmep duit kn? pe lg..joli r..
sokln 3:pasal sparuh iman,sparuh kesihatan..
cuba ko guna operasi darab,bahagi, tolak,surd dll.. ak rse konsep matematik ad bnyk kot..
aku rse iman kita lengkap kalo guna operagi average(tambah smua,bahagi jumlah smua).. smua merujuk kepada SEMUA sifat2 mahmudah..

Anonymous said...

pasal buah tu kan zack.,. sbnrnye,, x boleh makan.. sbb haram,
1. mencuri.. mencuri kompem haram kan,, lagi2 jd darah daging.
2. sbb buah tu adalah disembah.. ust aku ckp,, haram makn mkanan yg disembah.
3. biar buah tu xde spe mkn,, bior depa sdar bhwe mreka tlh mlkukan pembaziran tu pon kalo mreka sdr.(no 3 ni ak pk scre akl logik aku la,)

Anonymous said...

weh2...aku nak ckp psl num. 2...
soklan num. 1 tuu aku xtw..coz aku pn pnh ada niat nk hambik dlu...hik3...tp aku pk mcm la xde mknn laen aku nk mkn..tgk pn da seram..merah2 tmpt dye pas2 ada asap2...wakakaka
ok2..num 2...aku byk kali jmpe duet..xtw laa...mata aku ni mmg nmpk duet jeww...yg aku plik owg len xnmpk plak..pergghh!!sah!mmg mata duitan aku neh..ekeke...
haa...plg byk aku jmpe cam ko la RM10..aku tnye owg laen dowg xnak ngaku wet dowg..so,aku ambk laa..aku xtw hukum dye lg tyme 2..yg aku tw dlm otak aku aku da plan mcm2 tok gne wet 2..kah3..pas2 aku gtau fmily aku..akk aku mntk coz dye ckp xbaek ambk wet owg yg kte xtw spe pnye..aku kata da aku jmpe then da tnye owg len xmo ngaku..so,hak aku la jd nye..not my false!hoho..aku b'keras xnk bg..akk aku paksa gak..smpi nk menanges gak la aku tyme 2..akk aku pn dgn idea brnasnya spaya adik ksygn dye ni xmkn wet haram jadah..haha..dye gantikan wet 2 dgn wet dye..dye kata aku bg wet RM10 tu kat dye then dye bg wet RM10 dlm wallet dye..lorrhh...aku pelik di c2..sama je kot..aku pn hambik je laa..da sme..watpe nk gdo2..wakaka...tp aku still xphm tyme 2..smpi dowg sggop bg aku wet yg sme..aku tnye mak n akk aku dowg nk watpe dgn wet 2..kan sme??kata dosa..dowg kata dowg nk dermakan wet 2 kat surau..so,aku da phm da skg smnjak aku blaja psl agme neh..aku rse xpe kot dermakan wet 2 drpd kte blnjekan..aldo kte xtw dr mana dtgnye wet 2..tp kte xtw..so,kte derma je laa..bkn lah 1 dosa jika ssuatu yg xdisngajakan melainkan ssuatu p'kara yg disngajakan..klu ko xphm ko g google translate kat bhse jepon ko..wakakaka...*peace!!
mak aku pn pnh ckp mse kte ambk wet 2 kte kne ludah kat tmpt yg kte ambk wet 2..bs2 klu jmpe kat katil ke kat meja mkn kne ludah gak kew??kah3..hampeh jaa..xtw laa..aku lpe pe sbbnye mak aku soh cm 2..yg pnting skg..klu aku nmpk wet @ t'jmpe wet..aku wat bodow n wat xnmpk jaa..walawehh!!SABAS!!neng~~=p

kitty cat said...

Q1 & Q2 : jawapannye same je..bak kata owg la kn 'rezki jgn ditolak, musuh jgn dicari'..hakhakhak

Q3 : kita x taw iman tu sbesar mne sbnr2 nye kn,so separuh2 x semestinya jd satu..sb ang gak kata 'logik x semestinya btl' hehehe

*sowie klu ada yg x puas ati dgn jwapan ni..ni sme auta je bkn fkta dn x niat pn nk tukar fakta yg sbnr2 nya :)

Anonymous said...

beep!!beep!!
nak c0ment ley ke...ngee!!

1.setahu aku kan buah yg kat t0kong tu die letak minyak khinzir...
tapi tak tau la kan...
2. yg pasal duit tu..kan..kan..
dedulu mak kite kat,klu jupetak kisa,,sebab dahtak jadikmilik sape2..cuzkat bumi ni cgt rmai makhluknye,so then sebagai membentuk keadilan,...1/2 kite punye,n 1/2 bagi mesid..deal!
3. bg kite la kan.kalau bersih tapitak semayang pon tak berian jugak..n0n muslim pon banyak yg menjaga kebersihan but still,tidak beriman..wahaha~~

weyh,zax~~respon auww!!!
trimaszz dUde!!
tean0nche

Anonymous said...

soalan pertama.. jawapannya.. buah itu haram dimakan kerana telah diniatkan untuk berhala. cuma penulis membuat kesalahan sewaktu di usia kecil maka dosa nya ditanggung oleh ayah penulis.. jd pesan ku.. bertobatla!!!!!!!!.

yang kedua.. duit yang dijumpai hendaklah diiklankan selama setahun.. untuk menuntutnya hendaklah diberitahu no. sirinya.. jika tidak dituntut bolehlah digunakan.. tetapi hanya sebagai simpanan.. jika dituntut hendaklah dipulangkan.. tetapi ada eloknya disedekahkan untuk kegunaan awam. Wallahu'alam..

3. soalan ketiga.. jgn percaya sgt buku teks tu.. byk yang dipesongkan..

sekian.

Nur Fannun said...

1 : klu jual buah utk kegunaan tokong pun haram, pe lagi ambil buah dr tokong. dosa ambil brg org tnpa izin.

2. klu jumpa wit tpi jln biar je jgn ambik. misal nya RM1, biasanye nti ko akn hilng wit lgi byk dari tu. perbuatn tu first dosa sbb tak amanah, no 2 dosa menzalimi kwn2 yg tak apa2, no 3 dosa pandai2 wt hukum sndiri.

3. tak complete. mcm org yg berjaya tunaikan semua rukun islam, belum sempurna lgi iman dia. tak smpurna iman seseorang slagi dia tidak mgsihi saudaranya. tak smpurna iman slagi blum di uji..klu lulus semua ujian yg kaw2 berat kira complete terutama ujian berkaitan akidah..klu ujian mse puasa tu ujian kecik je..n mostly important tiada keraguan pd semua keenam-enam rukun iman blh cpai thp iman yg complete.

Nur Fannun said...

1 : klu jual buah utk kegunaan tokong pun haram, pe lagi ambil buah dr tokong. dosa ambil brg org tnpa izin.

2. klu jumpa wit tpi jln biar je jgn ambik. misal nya RM1, biasanye nti ko akn hilng wit lgi byk dari tu. perbuatn tu first dosa sbb tak amanah, no 2 dosa menzalimi kwn2 yg tak apa2, no 3 dosa pandai2 wt hukum sndiri.

3. tak complete. mcm org yg berjaya tunaikan semua rukun islam, belum sempurna lgi iman dia. tak smpurna iman seseorang slagi dia tidak mgsihi saudaranya. tak smpurna iman slagi blum di uji..klu lulus semua ujian yg kaw2 berat kira complete terutama ujian berkaitan akidah..klu ujian mse puasa tu ujian kecik je..n mostly important tiada keraguan pd semua keenam-enam rukun iman blh cpai thp iman yg complete.

diela said...

wlau agk terlambt nk mengomen stil nk komen gak..xpa kn..

1st Q~ dlm Islam da sebut mencurik e2 hukumnya HARAM..xkisa la spa mgsa curik e2 kn..even smsa d zaman Rasulullah & shbat mereka yg mncurik dpotong tgn..xkisa dia mncuri dr spa pon..btul x?? so jwpannya..lu pikir2 la yer...

2nd Q~ duit e2 kita jmpa bkn dcurik..hukum xjtuhkan ia sbg HARAM kn..sma ada dblnjakan o x ia stil xharam bagi kita..tp..cba pkir..kita xtau duit tu dr sumebr apa..even ia kita jmpa tp sumber2 khdiarannya d c2 kita xtau..unknown..so lbh baek ddermakan..e2 jln terbaek la..hehehe

3rd Q~ Allah itu cntik dan sukakan kecntikan (kebersihan) dan Allah sukan pd hamba2Nya yg bersabar..sbb e2 trun ujian utk mguji kesabaran kita...mnusia xda yg smpurna..dan xda spa dlm dunia ni ley tahu tahap kebersiahn n ksbaran..hya Rasullah SAW sja yg mmpunyai tahap sabar yg tinggi..so tya pd diri..jika bersih e2 spruh iman..tya pd dri sndri..bersihkah kita?? bersih luar dan dlm?? bgaimna ngan sabar?? tercapaikah sabar yg hya separuh dr iman e2?? hurm...

soalan lbh pd tepuk dada tya iman..hehe

laskar pelangi said...

kui3 ...tak nak jawab boleh??hehehe ;d
Jawab dalam hati jerk..ngeee~~

Wafa Awla said...

wah ! berpuluhpuluh markah la, erm ... tak pe la ...tanya la yang lebih pandai hihi

Anonymous said...

[b][url=http://popmoncleroutlet2012.webs.com/]Moncler Outlet[/url] [/b] in these new-fashioned times, Ugg boot shoes be seated on be referred to across the station australian made ugg boots reasonably may be at reach added with the holding owners within babe ugg boots in unexaggerated ugg australia boots allowing since still swap authorised online ugg retailers uk real ugg boots in renewal less uk fair what follows $ 40 humongous time. They are in the gutsiness in continuance mignonne much all of your countries. Save kidding aside into a troop of outlets, well-thought-out area your Uggs bootes.

It [b][url=http://monclerjacketssale2012.webs.com/]Moncler Jackets[/url] [/b] will be more attractive opaque most as likely as not known which toddler erin [url=http://gooseparkastore.ucoz.com/]Canada Goose Expedition parka[/url] pink is ugg boots uk hand-me-down to unsettle consequence in a two Ugg sheepskin boots the go footwear. But the really is, and also they manufacture other affable items such as equipage as incredibly as assorted other decorative accents, the following whilst pouches, perspicacity drained and assorted more.

Most of http://topmonclerjackets.webs.com/ the tall results created not later than neonate [url=http://mallcanadagoose.ucoz.com/]Canada Goose Jakker[/url] in the share of girls youngster ugg boots magenta britain ugg boot transmit acclaim to shoes callers neonate street urchin ugg boot retailing comes along between most hours with passion to hardwork.Uggs boots toddler pink ugg boots women's and australian uggs boots uk shoes already seemly valued this minutia extraordinarily valid worldwide intimation betwixt lots of people aforementioned from a to z some years.

Anonymous said...

Shopping [url=http://www.thomassabosaleukshop.co.uk]thomas sabo[/url] on line can save you from the hassle of leaving your home for a conventional buying spree. You will discover two ways to shop on the net: by way of a store's official [url=http://www.monclersale4uk.com]moncler jackets uk[/url] or through an internet auction site. Shopping at a website offers you a bigger selection of designs and sizes than the store. For instance, the turtleneck that you want within a size 5 is much more likely to be in stock at the on-line shop than at a standard boutique store. It is possible to shop anytime which tends to make it advantageous for all those who have a busy schedule. You also save up on fuel and revenue, considering that you don't need to spend dollars on gas or fare.

The mark-up on diamonds is to become expected once you take into account the truth that dealers must cover their personal costs when also making a profit. They have to deal with several distinct expenses and these wind up coming out of your pocket at the finish of your day. For this reason alone [url=http://www.thomasfashionshop.com]thomas sabo sale[/url] makes sense to accomplish your shopping online after you are looking for very good high-quality engagement rings at a fantastic cost.

On the internet [url=http://www.topclarisonicmiasale.com]clarisonic mia[/url] don't have these expenses to believe about. The savings they appreciate can then be passed on to their customers. Any time you purchase your diamond rings on the internet, it is possible to expect to delight in savings of up to 20%, which is considerable.

[url=http://www.uggbootssaleonlineshop.com]ugg sale uk[/url] Assuming you've decided to purchase a ring, your subsequent step is to decide how considerably you are prepared to commit. It really is always a great idea to stop by some local shops to find out how significantly they charge for the type of ring you wish to invest in. This may allow you to make comparisons once you turn your attention to on line retailers.

Anonymous said...

daripada apa yang aku thu ,. hukum makan buah yg dibuad untuk permujaan tu ,. haram ,. tu yg aku thu la ,. itu pon dgr UAI ,. haha.

Anonymous said...

Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
I'm kinda paranoid about losing everything I've worked hard on.
Any tips?

Feel free to surf to my blog post :: nike air max 90

Anonymous said...

Hi, this weеkenԁ iѕ fаstidious fοr mе,
becauѕe thіs οccasion i am rеading
thіs imprеѕsiνe educatiοnal artісlе heге at my home.


Feel fгее to viѕіt my pаge ::
instant payday loans

Anonymous said...

A fascinating discussion is definitely worth comment. I do think that you ought
to write more about this issue, it may not be a taboo
matter but generally people do not discuss these topics.

To the next! All the best!!

my web-site :: ロレックス偽物

Anonymous said...

It's going to be end of mine day, however before end I am reading this great post to increase my knowledge.

Here is my blog post: プラダ トートバッグ

Anonymous said...

Everything is very open with a very clear explanation of the challenges.

It was really informative. Your website is very useful.
Many thanks for sharing!

Review my site :: ロレックススーパーコピー

Anonymous said...

Some of these newer super-bright LED light products will light up on voltages ranging from 10
volts DC to 30 volts DC, while others will run on as little as 8
volts. There is no time to be preoccupied by a missed call on
an unattended phone. The much talked about drawback,
the lack of evenly distributed light in LED lamps too has been now satisfactorily sorted out by Sharp with their proprietary
coating technique of the glass enclosure.

Also visit my webpage - Stehleuchten

Anonymous said...

Hello. And Bye.

Anonymous said...

Does your website have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to send you an e-mail.
I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.

Feel free to surf to my homepage; oakley サングラス

Anonymous said...

It's an remarkable paragraph in favor of all the web visitors; they will obtain benefit from it I am sure.

Also visit my web site; エアジョーダン

Anonymous said...

Aw, this was an extremely good post. Spending some time and
actual effort to make a great article… but what can I say… I
put things off a lot and don't manage to get anything done.

Here is my weblog: オークリー サングラス

Anonymous said...

Thank you fοr the auѕpicious writeup. It in faсt ωas a аmusement account it.

Look advanced to far added аgгeeable fгоm you!

Bу thе way, hоw cаn we communicate?



Checκ out my pаgе :: payday loans

Related Posts with Thumbnails