Ada apa dengan mamak?

"Macha! teh tarik satu! "


Biasa dengan situasi camni? Hakhak. Well, tidak pada aku. Sebab aku mmg tak minum teh tarik. Tapi pada korang yg slalu lepak mapley (mamak) layan teh tarik, aku sure korang da biasa dgn situasi camni.

Okay,ari ni aku nak story pasal kedai mamak ngan kedai melayu. Rata-rata orang kat internet sibok dok cakap pasal ni,  so ari ni aku nk cakap based on pengalaman aku sendiri. 




Bile cakap soal kedai makan, yang biasa kite dengar ada 2 je. "roti canai or tomyam?". Atau bahasa lain, "kedai mamak or kedai melayu".

Kalau tanya aku, aku lebih memilih untuk makan di kedai mamak. (Ini pandangan aku. Sila jangan blame aku di bahagian 'comment' lagi). Knapa? 

1)Menu
Kalau korang perhatikan, menu kedai mamak ni simple dan murah. Roti canai,nasik lemak, nasik goreng. Bagi golongan muda remaja seperti aku, aku lebih suka makan benda2 ringan macam ni sambil berbual2 dgn member2. Simple dan santai.

Berbeza dengan kedai melayu, diorg lebih kepada menu-menu berat macam tomyam, ikan bakar, siakap steamboat dan mcm2. Maybe pada korang xde masalah. Tapi aku memandang dari sudut lain. Roti canai RM1.20 + Milo ice Rm1.20 = Rm2.40. Simple,kenyang dan yg penting 'cepat'.



2)Masa
Soal ni cukup ketara ok? Bukan aku nak 'curse' kedai makan org melayu kite, tapi realitinya mmg begitu. Ang datang kedai, ang port satu meja. Satgi dalam lima belas minit baru ada waiter layan ang. Itu pon setelah puas ang angkat tangan mcm org gile dok panggil "dik..order dik".

Ini sangat berbeza dengan kedai mamak. Ang datang-datang je, terus ada orang approach ang."minum apa bos?".

3)Layanan
Ni satu lagi aku perhatikan. Kalau ang pegi kedai melayu, ang tak boleh nak melawak langsung. Muka masing-masing nak ketat je.Cuba la bawak senyum skit. Ang tu pelayan, hati customer ang kene jaga weyh. Aku datang bukan nak ngorat ang. Aku datang nak bagi ang duit, bukan makan free je. 

Berbeza ngan layanan mamak. Ya, memang aku tak nafikan mamak tu langsung tak comel. Apatah lagi kalau die senyum, memang toksah harap ada rupa lisa surihani lah. Tapi at least, die senyum. Camtu la cara serve customer. Dah tu, siap boleh melawak lagi. 
Mamak : Air bos?
Aku : Air..Air... Ai lav you ada x? 
Mamak : Alamak bos, suda abis la! (senyum smbil garuk kpala) 
Aku : Air mutlak ada?
Mamak : Pon abis.
Aku : Dah tu apa je air yg ada ni ?
Mamak : Ai hate you ada! haha.
(dalam ati aku, "kimak punya mamak. Sudah main sama aku!" )

4) Tv
Ya, aku cukup amik kesah pasal benda ni. Bagi sorang yg kaki bola cam aku, bile kene time malam tu ada match, aku suke lepak kat mapley (mamak) je. Screen besar, tengok pon selesa.


Satgi, cuba ang pi kedai melayu, dah la tv kecik. Die boleh bantai layan citer 'sembilu kasih' pulak. Dah tu, bile org mintak tukar channel, die sound kite balik "sorry bang, kitorang x pasang astro".  Ah, nice!


5)Sikap
Mamak ni, kalau ang nak tau, diorang ada persatuan(association) diorg sendiri. Sebab tu kalau ang jenis kaki jalan, ang akan perasan restoran yang sama nama, tapi cawangan dia sepah-sepah merata tempat. Bahan-bahan rempah, ayam daging sumer diorg beli banyak2 under persatuan and then distribute kat kedai masing2. Kire diorg punya style berniaga tu sistematik la orang kata.

Orang melayu? Ini ari ang bukak warung nasik lemak, esok lusa ada lagi orang melayu lain datang berniaga sebelah gerai ang. Kali ni, die jual nasik lemak jugak tapi ada extra kuih muih. Langsung xde inisiatif nak jual makanan lain. Sifat taknak bagi org lain maju tu mmg da sebati dalam pale otak diorg. Bile tengok restoran sebelah maju skit, mula tabur-tabur garam main santau.


6)Port
Port atau location. Maybe korang tak prasan, kalau korang kaki jalan-jalan-cari-makan macam aku, korang akan notice yg kedai mamak ni biasanya kat ujung lot kedai. Port yg paling ujung dalam deretan kedai, ha tu kedai mamak la tu.


Pasal apa? pasal port paling ujung ni luas. Dan senang orang perasan. Kalau ang tengok kedai orang melayu pulak, port tengah2 deretan kedai. 

Kadang-kadang tu plak, selang 2 bijik dari kedai makan tu, ada kedai repair motor. Penah sekali aku makan bertemankan asap motor. Memang terbaik.


7)24 hours
Bagi orang yang putus cinta, gado ngan awek ke, kadang-kadang pukul 2-3 pagi tak boleh tido lagi. Layan perasaan. Kedai mamak ni kebanyakannya 24 hours. Sbb tu aku sendiri kadang2 bile bosan2, capai kunci kreta, lepak mapley je. Ilang tension tengok mamak tu senyum. hakhak!

Kedai melayu kebanyakannya 12 hours je. Konon-konon nk save duit gaji pekerja. Katanya pukul 2-3 pagi orang da tido. Rugi bukak kedai time tu...


Ok la. Sebenarnya banyak lagi. aku taknak sentuh soal wi-fi, soal harga, dan mcm2 lagi. Kalau korang ada pendapat korang, sila-sila la komen. Banyak je point2 yg aku terlepas pandang. And macam biasa, every topic tu ada pros n cons dia. Apa keburukan kedai mamak ?? Ha, kalau korang nak tau, korang boleh la request. Kalau korang ramai nk tau, baru aku tulis. Hehe.

63 comments:

GT said...

Suke tang Ai hate you! =p

Heks3

Asfan Ash said...

aiyayayyaya
sungguh tepat hujah2 anda
tapi aku xske makan kt kedai
lgpon kt uniten mamak xde la
eh ade 1 tapi kotor gila..siap bole jumpa lipas celah2 ikan goreng

Unknown said...

huhu... mee goreng mamak 1!!!
napa teda mee goreng melayu..
haha

Cik Yaya said...

sume yg ko ckp betol zack oi..
ak benci kedai melayu..
lembapp..hahah

Liyana Lunia said...

i dh puas baca advantages makan dekat kedai mamak. i nak request DISADVANTAGES makan dekat kedai mamak pulak. please please please *loya tekak tengok tangan berbulu siap berpeluh2. pfft

Fatin Aliyya said...

aku setuju ngn liyana.kedai mamak ok jek.ak jns x kesh.TAPI tang feluh n bau badan yg x tahan tue.

haiyoo.:)

cik ros said...

ermm..dh bnyak bc entry psl mamak VS melayu ni..rata2 mmg sokong mamak la..dn hujah dia sama cm ko zack...hehe..

tp kalo cik ros pn,mmg pilih mamak..sbb senang nk lepak dr kedai2 melayu ni..
tgk je org mkn..smpai nk mkn pn xsng...takut kte cabut xbyr r tu..haha^_^V

luveen said...

ahak3..setuju ngan liyana tue.. kekdg geli jugak kalo tgk dia buat roti canai ~ aiyaayayaa..

betul tue. kedai mamak best seyh lepak2 nie.. tp time tgk bola ag best.. haizz. ~

n rata2 kedai mamak memg ada wifi. kalo kedai melayu ? hampeh. ade pon kat big apple, starbucks, kfc, mcd. ~ ceeiitt..

abg tulis la keburukan nye pulak yea.. ahak33

shiedahkamil said...

request keburukn kdai mamak satu!

cik nurulain said...

mamak mesra alam. tapi aku tak bape la suka mamak. kari dia pekat sangat. hahah boleh gitu? aku je kut x suka kari pekat.

Megat said...

info cun dan mantap! boleh diterima alasan-alasan tersebut dan aku sendiri setuju!

point yang paling aku setuju ialah restoran mamak ni ada persatuan dan sudah tentu bajet utk bikin restoran terpelihara.

dari baru buka restoran. design dan aset disediakan. lepas meniaga tak ingat dunia dapat untung boleh bayar balik. mereka telah diajar macam mana nak urus perbelanjaan melalui persatuan. itu yang bagus!

orang melayu? syok sendiri kunun nak kaya cepat. buat keje merentan-rentan (ha3). memang keparit!

Anonymous said...

haha

:) mcm2 la..

sy pn request jgk keburukn kdai mamak..
nk tau jgk.. haha
jgn after dis lalu kdai mamak pn da xlalu..

peace no war..

:)

Syaiful Azhar said...

tambah sket

kedai melayu:
~ tak boleh buat lawak,muka ketat. macam pompuan tgh dtg bulan
~ tang lelaki silap2 die lempau nye air kat muka

kedai mamak:
~ ko buat la lawak camner pon,die bg ko muka seposen.
~ ko marah die pon,die bg jgk muka seposen die tu.

Anonymous said...

saya suka part 3 tu..i hate you..hahahaha..

Mysara Newrie said...

ok2x. sy nak request awk buat psal kburukan kdai mamak! hha. bila ang post entry psal mamak nie, bru trpikir, betol gak kata ang. nway che nak tmbh satu, magi goreng mamak memang sedap + roti canai + teh tarik . haha

miss aniesayu said...

"makan?"
"roti tissue"
"minum?"
"apple sus"

5 minit kemudian...
roti tisu,apple,dan air susu..

sah..mamak tu tak faham bahase..
ape kejadahnye bagi apple dan air susu..

--> pengalaman yg sgt membengangkan dikedai mamak,haha,maybe time tu die baru keje tak?
tapi mmg suke lepak kat mamak..selalu enjoy WI-FI kat situ plus borak2 ngan member..uish i like..

^^

kata kila said...

aku kalau pg mamak ni roti canai ok lagi.tapi kalau nak makan nasi + lauk bercampur dia.memang aku x bleh terima.perut kacau je.sbb lauk kari die selalu simpan 3-4 hari.

org kate, lagi lame lagi sodap!org lah kate kannnn.hehe

ziesya zulkifli said...

ak pn ske la jgk lepak mamak..
dlu2 la..
sblum msuk u ak masuk giatmara sat..
mlm2 lepak mamak la ngan mmber..

HEMY said...

betul point2 ko ni..tp kalau ada kedai melayu yg ada sume ciri ni ko jgn lupa jadi pelanggan tetap lak..

skang dh byk kedai melayu yg ada mcm2 mknn..ada roti canai jugak..western pn ada..ada surau lagi..antaranya, SOHO

Shakaff said...

fuck.. mati2 aku ingat pasal Mahathir.

Izan said...

tepat!!
sbb tu kot org ckp bilalah melayu nak maju~

Anonymous said...

btol3, kdai Melayu service die xbest. xleh lawan kdai mamak r. wah seronok nye lau dapat berkenalan ngan mamak yang peramah nie :p

Anonymous said...

aku pernah jumpe uban dalam mee goreng mamak. @#$%&!?

Aini said...

Sangat suke mee goreng mamak.. Yummy..sedap hingga menjilat jari

FR said...

ye yee
kdai mlyu suke msam2 muke
da la slalu salah amk order
lambat plak tuh

Anonymous said...

alah... kedai melayu kt KL ni sumer klantan.. ssh giler nk jumpe dr negeri lain..pastu harge xkalah pon... ble org pg kedai mamak diorg kate xnak tlg melayu. padahal masak pon ala kadar je... aku banned kedai kelantan!! muahahaha!!

ekynbubbly said...

i pn slalu lepak mamak gak ..kalo nk borak2 dgn member mmg mamak la tmptnye..tp slalu i lepak minum je..mkn??roti canai dgn maggi goreng je leh terima...=)

Mohd Hazwan said...

mamak la best....
klu kat shah alam tu
ak slalu lepak hakim......
die pye waiter die best lawak pon ade.....
ade satu ari tu tgh match bola, angin kuat tibe2 layar screen putih tu nk jatuh ke depan...sume dah menjerit....menggelabah waiter kat situ rush angkat balek...pastu pegang sampai habis match sambil duduk dan digelakkan oleh org ramai hahaha

Suraya I. said...

xboleh d sgkalkan part mamak punye customer service.. ane dekat my favourite mapley dah boleh hfl pe mknn yg aku akn nak order da heh~
it makes them special somehow sbb kite rse special ble ane tau ape kute nk mkn.

Unknown said...

aku sokong tang screen besaq tu...
kalo ade game jer sah2 ajak abg aku lepak mapley...snggup balik pagi2 buta tu...sbbnyer penuh kaki bola kt sana...

time gol ja sorak ramai2..GOLL!!!

haha...gila minah bola aku nieh...

alysha_alia said...

wah rindu roti pisang mamak.
wakakakkakaka..

tpkan haritu,aku jumpa bulu dlm roti akuuu wooooo,
wakakkakaka.tutup selera den!

nk request DISADVANTAGE plz.
teeeheeee

aku Zaty said...

kalo nk lepak2 mmg pilih kdai mamak laa.. sbb dyeowg xkesah pon..
kalo kt kdai org mlayu, nk lepak lme2 ckit tokey dah pndg mcm nk mkn org.. budus!

marina said...

betul la.. sangat tepat apa yang dikupas dan dikatakan oleh anda.. 100 percent betul..

kaya la kedai mapley lepas nie dpt promosi free lagi tue.. hehehehee

zack zukhairi said...

@ To all respected readers, aku sangat seronok membaca komen2 korang. banyak jugak yg komen jumpa bulu la, jumpa rambut la.. tapi aku slalu makan mee goreng melayu pon jumpa rambut gak weyh. hehe. anyway, thanks for ur feedback. u guys rock! wachha!

LoveShak said...

Memang pun... and lagi satu..kebanyakan kedai mamak, BERSIH. Kedai melayu, bau hancing, hapak, lantai kotor, meja melekit.. nyampah siot..

Hunny_MHT said...

Betul kalo waiter kedai melayu tu x mesra alam langsung.. sakit mata je tengok..
Tapi kat mamak best roti canai je ar.. Kalo nak makan nasik pikir 2 kali gak..
Yang bestnya sebab dia open 24 jam.. pernah xleh tido g lepak kedai mamak kul 4 pagi.. huhu

furreyzarh said...

wahaha~ rindoo mapley!!
lepak sane nt~ ouh yeahh~~

intan.maisarah said...

bila mau pulang ke tanah air???

aha..mak aku mamak weh

molliesa said...

haha..
adehh..
mamak VS kedai melayu
mamak sangat cepat servisnye...kalo kedai melayu..dekat sejam ooo tunggu baru dapat makan...
baek makan kat umah...hehe

tapikan, dapat 1 info, kedai mamak uli tepung buat doh roti canai tu pakai KAKI....erkk~

lagi satu tangan mamak kan bulu2...huahau...

erm...harap2 kedai2 mamak yang akak biase singgah terkecuali kot..hehehe...

enyheartsdiamond said...

padan muka hang kena ai hate u..haha :)

Nad said...

kedai mamak best. tp tgok yg bersih laa.. kot yg buat roti tgn bulu2.. aishh

Unknown said...

alamak..mamak..mamak..aku pnah g kedai kat ferum river..an...ntah ape yg sdare aku suke duper yummy makan kat situ an..pdhal bnyk kdai mamak lain yg bergaye restoran kat tepi2 tuh..nk gak makan bwah pokok..an..skali..aku da abes mkan roti telur garing+kari ayam padok..selambe je tikos mondok lalu depan mate 2 kali..abah mamak tuh!!ngan abah sdare aku!!dorg leh kate..anak kucing je..tobat aku x g kedai kalu x restoran!hax

Ismail Noh said...

Part Sembilu Kasih + Ai Hate You paling best.

Tak tahulah, walaupun lipas + tikus mondok lari riang ria bawah meja pun aku tak kesah makan di mapley (aku sebut 'maple', slange english sikit).

nadtravellerina said...

member ak time jd waiter pun kne pasal ai lav u ni.. cilok kat blog hang x..

kdai mamak masyuk la! lg2 time world cup!

FiqaSaleh said...

mamak mmg de best ar..dulu time duk kl hari2 duk kedai mamak tambah2 lagi 24hrs.. :D bkn ape ponn.. duk minum pekene roti nan je dah tu tgk tv.. :p

pencari cinta said...

paling sedap teh tarik kt kedai mamak r...kt kedai melayu pakai teh wangi nak buat teh tarik...dah la kedekut teh, letak teh ciput jek xsedap lgsg...

zahar said...

tmpt aku ade 1 kdai melayu ni.ari2 aku lpak kat situ..psl pe?psl sdap n cpt nk mampos!bile time aku dtg,trus dia amik order then tgu r 5 min.mmg sampai r!mmg aku set masa r.plg lama 10 min.mtk la msk ape pon.aku pon heran..kdg2 lauk sampai dlu br air.ahaks!mmg terbaik!

Anonymous said...

aku pon ske lepak kedai mamak.mcm kedai tu bapak aku punye jew aku buat.gelak sakan kalo lepak situ.kalo g kedai melayu,tetibe dorang ckp "dik,no fon xde?"..pergh!aku ckp gn dy"order dr td x sampai2 lg,awat gatal sgt?hang p dapoq buat keje!" pas tu,aku blah!hahahahaha

annyss said...

hahahahhaa... aku pn suke gak lepak mamak.. ikot boy aku... kre nye dating pn kat mamak jew.. tp x de hal la... smpai buke pose pn kat mamak gak... sape2 yg slalu lepak kat mapley s15, bangi slalu la nmpk muke aku nie.. hahahahhahaa...

Anonymous said...

pendapat hg kat entry ni aku tak stuju. aku biasa jer lepak kedai melayu xde problem pon. layanan ok, boleh lawak2 gak dgn pelayan semua. skrin besaq nk tgk bola pon dah byk ada kat kedai melayu.
kesimpulannya, ikut kedai, bukan kira melayu or mamak. lagipun xsemua mamak ada skrin besaq pon.
ni sekadar pendapat aku. kekeke.
anyway, keep blogging. blog ko mmg best :)

Unknown said...

aku br jer beberape minggu lepas mkn kt kdai kassim mustaffa yg dlm gambo ang tuh..sdap woo~~

syer. said...

entry yg bes..
suma point make sense..
tapi tak than satu je la ngan mamak ni..
bulu tgan+peluh dye..
perghhh..geli gleman nak mkan..

Anonymous said...

good entry...isi dia memg bagus n setuju faktor2 nila yg mmbolehkn diorg maju n bertahan... tp bdsrkn pglmn sy, nk citer sket...sy penahla g kedai mamak sbb nk guna wifi...ms tu praktikal nk kena siapkn keje..so pegila...kitorg pun orderla teh tarik...tp dlm dok lyn teh n buat keje tu...pekerja dok diri mcm tiang kat tepi kitorg...sorg thn lg...tp ni bertiga...pndg2..smpi xselesa..bukannya dok situ berejam2..xsmpi sejam kitorg pun mintakla roti...pastu ngatkan diorg puas ati...kitorg samb la buat keje...yg peliknya..diorg lg aggresif...siap bc buku kitorg n PAKSA kitorg mkn cepat2...aiyoyo..apa ni macha..klu mcm tu baek xpyh buat wifi..ke kitrog yg da tslh lgkh? anyway, keep blogging ya..thanks

Anonymous said...

bagi aku kedai sape x penting.. yg penting makanan tu dimasak oleh orang islam yg menepati hukum2 islam.. dan makanan tu halal tuk dimakan... thats all..

Anonymous said...

kekurngn mamak ialah...
bkak 24 jam,, bila dia nk bersih an kedai dia,, sapu smpah sume.??
then,, kecoh pasal bkn islam..
xhalal,
cuba bygkan dia sembelih ayam cmne..??
dia slwt ke x time basuh2,, huhu

Anonymous said...

te'a n0n che said...

hehe...yeah!g0 g0 zack!!
lub ur bl0gs..keep it up,l0lx!

LadyComot said...

ooops kedai mamak.. bolehla tapi kena pandai pilih wo.. roti canai memang sodapla.. tp LadyComot tak berkenan kedai mamak ni satu hal; pernah lepak satu kedai ni(rahsia) dia pakai apron jer.. baju tak pakai tp seluar dia pakai ar.. gelik jer.. korang rasala kan kan kan..? kat mana peluh2 dia menyerap..? kekeke... Ada satu kes ni lak, roti canai yang dah masak tu, sebelum dia hidangkan dia kasi sepuk2 berceraiguna tangan.. masa tengah makan kan sempat duk sekodeng mamak ni, korang tau apa dia buat..? korek bontot dier.. masa tu uwerkk nak muntah... moralnya hati2 k...

kiah said...

tp makanan kedai mamak byk bulu..
selalu gak laa terjumpe bulu2 manusia di celah2 nasi goreng n megi goreng...yakk!!
bulu lengan dorg kot...

anis said...

hahaha..memang lawak..part ai hate you tu paling lawak

Wafa Awla said...

air love u ? hhahaha :)

BELLA said...

Mamak memang best nak santai2 ngan member. tapi dulu pernah setahun lebih tahan tak makan mamak taw!

Boleh pulak member cite yang dok tebar roti canai tuh, kat celah jari dia ada najis. Erghh!
Dah lah masa tuh tgh nyuap. Muntah darah teros. T____T

Tapi sekarang lekk je sumbat roti canai tuh dalam mulut. Ayah cakap sume kedai sama je. Certain kedai Melayu pong ada kotornya jugak.

Anonymous said...

ehh mamak tu mmg la cepat, murah & mcm2 la yang u olls ckp. tapiiiiiiii kan. korang tak rasa ke kotor. kalau mamak yang ala2 suci muka dia tu okay lagi. ni mamak2 yang berkilat2 muka dia tu. yang muka mcm ala2 india tu. sumpah aku geli. nak makan pun tk lalu kott.

Anonymous said...

bro zack..aku mcm rase yg ko ni slh sorg admin sukan star(berita bola yg di ulas degn kaki) sbb tgk gaya pda penulisan ko..btl ke??

Related Posts with Thumbnails