Cikgu dulu vs Cikgu hari ni

Bakal 'orang rumah' aku tak lama lagi da nak start posting/mengajar.
Ini bermakna, tak lama lagi die dah dapat title 'cikgu'.

Bile sebut pasal cikgu ni, korang perasan tak ? Kalau dalam sekelompok pompuan/wanita yg tgh tunggu bas, agak2 korang boleh detect tak yg mana satu kerja cikgu ? Tak tau la,tapi kalau aku, maybe aku boleh detect.
'Aura' diorg ni cam lain skit. Biasa nya cikgu ni dengan name tag hitam die, dengan fail kat tangan, dan kebanyakannya pakai spek.

Err...sila jangan compare dengan 'cikgu syuhada' dalam citer syurga cinta tu. Cerita melayu memang selalu tak berpijak di bumi yg nyata.


Ok,aku tak nak kutuk cerita melayu ari ni. Tapi aku nak cerita pasal cikgu.

Kadang2, aku suka bile 'die' jadi cikgu. Gaji banyak, kerja pun stakat pergi pagi balik tengahari, pas tu boley la masak or kemas2 rumah. Tapi kadang-kadang aku risau dgn profession guru ni.

Cikgu ari ni bukan macam zaman kita dulu-dulu. Ari ni, ang rotan budak skit, esok-esok muka ang kuar fontpage paper, "Guru disaman gara-gara merotan murid".



Masa zaman aku skolah dulu, jangan kata nak tunggu cikgu rotan, 1st day masuk skolah je bapak aku da pesan siap-siap kat cikgu, "rotan je anak saya ni cikgu, kalau die tak dengar cakap". Time tu, kalau kat skolah, budak-budak cukup takut ngan 'rotan' cikgu.


Ingat lagi ada satu kes masa aku darjah 6 dulu. Ada sorang member aku ni kena libas gara-gara tipu cikgu konon-konon tertinggal buku latihan. Masa tu, kalau sapa tak siap keje umah yg cikgu bagi, mmg gerenti kena rotan punya. Member aku ni plak, takut punya pasal, die tipu la cakap die tertinggal buku kat umah. Dia ingat konon-konon cikgu tu suruh hantar esok je. Sekali cikgu tu check beg die, kantoi homework die tak siap lg. Huh,apa lagi. Makan nasik guna tgn kiri la nampak gayanya hari tu.

Tu ok lagi stakat kene rotan. Subjek 'kemahiran hidup tingkatan 2' Skolah Mnengah Tunku Ampuan Durah, Seremban. Sengaja aku mention nama skolah aku dgn harapan kalau cikgu tu baca, biar dia tau betapa aku bengang ngan die. hakhak!  Ada ke patut ketok jari aku ngan pembaris besi gara-gara aku tertinggal buku teks? sakit kot! 

Tapi dulu, budak-budak tak berani nk mengadu kat mak ayah. Mak ayah dulu-dulu memang takde bagi chance kalau betul ang yang wat salah.Tak macam mak ayah ari ni, "You touch my son, i'll see you in court!"





Sejahat-jahat budak zaman dulu, ari ni kene rotan,esok lusa die lupa la. Takde nk dendam-dendam ni. Budak ari ni ? Ang rotan tapak tangan die skit, sat lagi ang balik umah dengan kereta calar-balar la nampak gayanya. 

Bile dah rotan tak boleh, cubit pon tak boleh, maka budak-budak bertambah la setan nya.

Dah tak takut cikgu lagi dah. Cikgu pon disepaknya. Apa mau takut? Bapak aku ada!


Bile da jadi sampai tahap camni, aku hanya mampu geleng kepala dan senyum je. Orang yang ajar ang, bagi ang ilmu, ang boleh bantai tumbok terajang pulak. Sah-sah memang tak berkat ilmu ang. Haish, lantak ang ler...



Kalau tanya pendapat aku, aku rasa environment pembelajaran ari ni tak macam dulu. Kalau dulu, aku memang excited nak gi skolah. Nak jumpa kawan-kawan, nyanyi lagu Negaraku kat perhimpunan pagi, bile time masuk class, sumer blaja elok2. Kalau cikgu ada mesyuarat, sumer dok diam-diam je. Sumer respect cikgu.


Sistem pembelajaran ari ni, kalau ang pandai, ang dok class A.
Ang mana boleh campur ngan budak kelas E. Diorg tu bodoh. Nanti bodoh diorg lekat kat ang. Cikgu plak berebut2 nak ngajar budak2 class A. Maklum la, budak pandai ni tak banyak songeh.

Sistem pembelajaran ari ni, science ngan math da kene ajar dalam bahasa mat salleh. Bagi budak-budak bandar yg dok main ps3 ari2, dok panggil mak ayah pon "mommy-daddy", ok la. Tapi bebudak kampung yg baru nk ngenal "A for Apple, B for Ball", sdikit sbanyak mesti diorg rasa tak sronok nk blaja.



Dulu-dulu, every month ada cop "untuk diperiksa" kat buku latihan anak-anak. Mak ayah kene sign every month nk tgk prestasi anak diorg. Skarang ni mana ada lagi. Mak ayah skadar bayar yuran skolah, PIBG dan duit tuisyen je. Anak ang kat skolah tu belajar apa, buat apa, sumer ang tak tau. Anak ang kat skolah beromen pon ang tak tau ?



Aduhai, aku malas nk cerita banyak2. Letih nk menaip. 

Senang citer camni la. Aku ni simple je. Cikgu jgn bodoh, murid jgn cam celaka, mak bapak kene peka, 'org atas' sila jgn buta. Pikir la sendiri k?


p/s : Kembalikan la hak merotan tu. Biar la anak ang sakit sikit, daripada die jadi setan.

66 comments:

Rara said...

ni seswai dibace oleh mak aq.hehe..mak aq kalo kt lua,org xknl pn pggl dye cekgu.pndai lak mereka meneka.mybe muka mak aq mmg muke cekgu kot.huhu.btw,love ur post zack!

Unknown said...

~ bdk jaman skang memang totally 110% tak sama ngan bdk jaman dulu..
~ dulu sume berhemah..skang..huh..!!

Unknown said...

indeed, budak zaman skrg mmg spoiled ohh.
ok, yg bercakap ni pn sama.
haha.

cik ros said...

ermm..setuju 110%..mmg bdk2 zmn skang ni manja sgt..xleh kena rotan ckt.terus report pd reporter..

tup2..esok surat khabor muka dpn gak la cite psl dia..ermmm..tu bru zmn 2009..pe cite lak 2020 nnti ek...huhu

Anonymous said...

selalu kene panggil as 'cikgu' time beli barang....but actually i'm not a teacher...btw, nak jadi cikgu sekarang ni mental kene kuat..bebudak skang ni da makin advanced...

p/s: mesti ur 'bakal org umah' bedebar-debar nak tunggu posting...

Anonymous said...

totally agree~love this entry

Fatin Aliyya said...

betoi.cg zmn skng beza beno dgn cg zmn dl.

mcm mn la naseb ak nati.huhu.silp2 aku yg kn buli ngn dorg.masak aku nati.huhu.mnt2 la jgn.

luveen said...

nggeee... ketuk jari dgn pembaris besi ??? ahak3..penah kena..sakit gila..memg ingt smpai skung nie.. then penah kena jinjing krusi la.. arrgghh.. tp mende tue sume ada hikmah nye an.. dak2 lagi bijak n pandai ~ tp skung ? bijak tp perangai enth pape..hohohoho.

furreyzarh said...

serious nye ko wey~
yeah.. ur rite.
yeap2~

Aus MeLankoLik said...

ahaha..

bapak aku pon pesan cam 2

" rotan je anak saya cikgu "

kalo da kne rotan mane nak cite..kalo cite same ade kne gelak ngn bapak aku ataupun die ckp PDN MKE !

wat sala lg..sape suh..haha..


bdk2 sakng..BAJET OTAI
ble kne..blik mengadu..
ckp otai..setel sendiri la kan..
ahahak..

..::MieZan::.. said...

entri pasal cikgu bgs2..i like..

mmg stdnt zaman skrg tak ada sivik..xada hormat napa aku ckp cam tu sbb aku dlu cikgu prartikal..
aku ngajar di dpn stdnt main kt belakang borak2 bisik2 mcm tak ada cikgu jer kt dpn..d tegur mereka tengking balik..ish3..

ini q i L L said...

dulu mane berani ek nak ngadu kat parents cekgu marah2. cnfm kene marah ngn parents blk.

zack zukhairi said...

@Aus : yeah! u're right. budak skang ni suke nk tunjuk otai tapi bebal.

Anonymous said...

mmg budak skrg ni ssh..sbnyer mak bapak blh cari lawyer..kalau kite dulu kena rotan pun parents lgik suka tp budak skrg cikgu pun dh xberani nk rotan..

Cik Yaya said...

err takot lak nk kuar jd cikgu..
tp xpe anak murid saya pendidikan khas...sukee

nurain rodze said...

yaw !

sukasuki je ain baca nie .

mmg bgus gler la .

thumbs up yaw !

Anonymous said...

totally agree with u dude
bdk skang tlampau mnja sgt
bg ckit, nk lebih
apstu sng2 pjak kpla org
rs pndai sgt la kot
bla kta ni tegur, ckp kta ni dok jg tepi kain dorg
ish3..pa nk jadi da~

nurain rodze said...

ain pun mseh tergolong dlm kalangan budak sekolah .
tapi ain baek kan kan ?

aku Zaty said...

adoi! sy budk zaman skrg lorh.. tp btol la ape yg trtulis tuh.. mmg realiti..

mcm kt skola sy tuh,budk2 mne tkot ckgu dah.. hampir setiap msty ade je kes kete ckgu kne calar la,pncit la,pecah cermin la..

erm.. sngt2 malu dgn pic pelajar ppuan pkai uniform skola tp tunjuk bu** tuh.. hmm..

Black said...

aku pun budak zaman skrg gak..
tp alhamdulillah, kt skolah aku xde lg kes2 kreta ckgu jd mgsa..
aku pun xde la sampai nak pijak kpale ckgu..
tapi kalau xpuas ati 2 ade la..

2 pun sbb ckgu tu ajar sungguh mmbosankan..
xphm langsung..

sbg ckgu, kena la gak tau cmne nak tarik perhatian plajar2..
baru la plajar happy..
guru2 pun happy..
:)

Anonymous said...

hmmm....budak zmn skng nie kne bg pendedahan...mak ayah tu yg kuang ajor anak sejak baby lg...
cube pk..baby da pkai brng branded...ditatang dgn duet..mane rase ssh beb..nak ape sumer dapat...mane x ank2 manja..
renung nie mase kecik kalo anak nanges bukan marh ank tp mrh org yg wat ank dorng nanges.."sape wat ank ibu nie t ibu babap die.."
ades...dr kecik cenggini..mmg la besar jd celaka...
yg cikgu pulak jgn la bodo sgt terime segalanye...tegas ckit...jgn terlalu takut menegakkn kebenaran...

p/s: pnjg la pulak..hee

zack zukhairi said...

@rahayu : bagus sbb nmpak apa yg aku nak smpaikan. tahniah. :)

yana lyana said...

itulah cabaran menjadi guru di zaman serba canggih ni tapi aku tetap tak faham kenapa ada segelintir pihak yang memperlekehkan profesion guru.

bukan senang mendidik anak bangsa sebab tak semua ada peribadi yang sama

SEMOGA GURU-GURU MENDAPAT TEMPAT DI HATI MURID-MURIDNYA

ekynbubbly said...

i love your post..bdk2 sklh skunk ni mmg kuang ajar..xsemua tp kebanyakannye la..ish3..takut tgk bdk2 skrg ni..

cik nurulain said...

yg lain ok part yg "gaji banyak kerja setakat pergi pagi balik tgh hari" tu mmg aku tak setuju. adoi. bukan senang jadi cikgu sekarang.

Anonymous said...

hoi pakcik, ko ingat keja cikgu senang ke skrg??

mak ayah aku cikgu, tapi kadang2 busy giler. budak2 skrg ni dah la mcm syial biadap dia.

cikgu skrg bukan ngajar je dah. kerja kerani dia buat, smpai hal2 pejabat pu dorang kena uruskan.

Cik Chuie said...

nak menyibuk gak.haha tercabar lak aku as bakal "guru" ni. haha betoi la cakap ang tu. tapi satu je....cikgu sekrg bukan mcm ckgu dulu. bizi tetap akan bizi gile2 lagi2 kalau dpt area bandar la kan...aku yg belom lagi dpt title tu pn dh rase tempias nye. haaa...jgn pk jdi cikgu senang.......huhu bnyk bende kene korban...gaji? jadi cikgu xkan kaye xkan miskin...sentaisa bersederhana. nak gaji mahal jdi cikgu kat sabah sarawak. kdg2 leh cecah gaji lecturer kat semenanjung.hihi

hUziRa aYieRa said...

aisyhhh...wat malu org perlis je...x de lak mak cite pasal tragedi sepak cekgu tu...

bakal 'husband' saya pun, (cewaahhh...bajet umur 20-an) bakal menjadi cekgu... =P

F I T said...

aku ari pertama sekolah dah kena tampar kat belakang dgn cikgu...pasal aku tak bangun bila cikgu susun meja..adoiii teringat sampai skang..

acap de souza said...

sangat sokong n3 ni...best lak bace..kadang2 pelik ngan dak2 zaman skang ni..manje yg amat..baru cubit ckit ngadu kat mak bapak.pas2 perbesarkan lg cite..

pelik pelik..

hafeezkhairi said...

haha..bace post nih teringat time mengajar tahun lepas..betol la..budak sekarang lain macam peel dia..mana ada takut dengan cikgu.dapat2 cikgu muda.lagi lah diorang ni tak takut and tak segan..kalau untuk belajar tak pe jugak..ni saje meroyan nak menggatal.tu lom kira berebut2 dapatkan no phone cikgu yang berkenan di hati..memang pelik budak zaman sekarang..huh~~

aion said...

yup , betol.
tgklahh beza nama kementerian tu sendiri .
dulu , kementerian pendidikan malaysia. so , ckgu2 pun rotan klau degil sbb nma pun mendidik .
tp , sekarang , kementerian pelajaran malaysia .
so terang tang tang ckgu just boleh ajar je ank murid , tak bleh lebeh , t kene saman bagai.
tp , jgn ckgu pulak over nk bantai bdk sudalah :)

Unknown said...

tu r pasal..an..budak skg mmg bodo..campor lak skg da ade mcm2 yg dorg join..an..telanggar sket je..tros..ang mai mana?..adeh..dorg da x ngaji..solat..ape sume..islam tolak abis..an..mati la akhlak ko..an...mak bapak memanjang anak die je betol..kaunselor ke..sape2 ke.."anak ang rosak nie sebab die kawan ngan budak tu.."sah2 anak die shyton..budak tu mgkin la shyton gak..da jmpe grup..masyuk la..tp mudah2an..aku n kwn2 dijauhi..nauzubillah....

Ayako A. said...

skolah my kazen tuh.
dulu mmg kecoh ngn kes ni

angelofmine <3 said...

siyesli kite ni pljr baik2..
mmg pnh kene rotan cuz subjek math kite gagal wuwu~

tp xde la nak buat cegitu ngn cekgu~
dak skrg bkn stkt guru.. parents pun dey all kuwang ajar
huhuhu~

sakit ati tgk T___T

nape la ade beza dulu n skrg~

Ismail Noh said...

Alhamdulillah, nasib baik aku bukan di kalangan anak murid yang terejal.

.: Si BungaKopi : . said...

betul tu incik zack

Amirul Al Hafiz said...

sape suro korg buat salah..kan da kene rotan hahahaha

tasha hasnan said...

errr , gmbr ke enam [yg selepas vid] tuh seriously cm kenal =_______="

norshakeela said...

betoi!

FiqaSaleh said...

tak paham tol aku dgn budak skrg nih.. Y_Y ..sbb tu aku tak nak jdi guru hatta guru tadika sekali pon.. Y_Y ..

nina (^_^) said...

satu jer nk cakap, emm cikgu skrg tak keje halfday dah. halfday tu officially saje. jd kalau bakal org umah tu bakal bergelak pendidik, bersiap sedia la utk ditinggal2kan yek ;)

Atiqah Almy said...

aku dulu time skolah rendah..tak brani nak buat salah..sbbnye kalo aku wt salah cnfrm mengadap mak aku..sbb mak aku GPK HEM...hoho..jd aku elakkan buat salah kalo takmo mengadap mak aku..

LeEnaLeEn said...

waaaa...dulu skola stad ye??
me ade kwn kat c2..kwan mse kat ttj..hehe..tyme skola kat c2 lau nmpk bdk2 saser outing mmg jdi jamuan mate la..bebdk saser ensem2..haha..dr nk ckp pasal stad kuar saser plak..:p

~w@w@~ said...

btol2... urm... nk jd cikgu skang ni macam kne pikir sploh kali je... dh cukup sploh tambah lg duaploh kali...

budak skang ni manja sgt... ish...ntahla...

Le Soleil said...

pertama: mmg org boleh detect aku nih cikgu...hahah..tp xde plak aku usung fail pi kedai makan ahaks!
kedua: aku sgt respek cikgu skolah rendah n menengah....sbb depa ajar student yg lom ditapis...cam haku, student haku nih terpilih sbnrnye...tp tetap mencabar jiwa raga
ketiga:aku sokong....cikgu jgn jadi bodo dgn biarkan kepala hotak kene pijak dek student, kalo x leh rotan, psiko je depa cukup2....n cikgu plak, jgn la plak berlagak cam mem besar dgn student...sesama cikgu n student kene ada kasih syg dan ihsan
keempat: kdg2 aku x cukup kuat melayan kerenah student haku....sbb aku rasa pengorbanan ku dipersiakan...sbb tuh haku rasa, haku x layak jadik cikgu sbnrnye...huhuhu....kalo ader rezki, aku nk tukar profesyen...sbb beban nk mendidik manusia ni sgt berat

Anonymous said...

salam..
juz nk kOngsi sket jew..
cite2 mmg nk jd cikgu..
tp bila tgk pe yg blaku semenjak 2 menjak ni, jd cm takOt lak..
takOt disalah anggap..
yup, tugas cikgu ni mulia..
bkn ibarat lilin yg membakar diri utk Owg len, tp ibarat matahari yg sentiasa memancar utk menerangi Owg len..

kpd sume cikgu2 yg pnah mngajar sy, tahniah wat kOwg sbb bjaya jdkn sy ni masyarakat yg bguna (Insyaallah)..

lg 1, geli ati bila ingt blk kenangan mase skOlah..
pg kne rOtan ngn cikgu psl x siapkn keje umah..
blk skOlah ngadu kt arwah nenek..
hasilnye, abes berbirat2 kt blakang kne sebat ngn hanger..
pdn muka sndiri..

dulu mne brani nk lawan ckp cikgu..
tenung mata cikgu pn x pnah..
btembung ngn cikgu kt pasar malam pn cepat2 lari n nyOrok..
sbb takOt pnye psl..

tp skrg dh berbeza..
stakat nk maki2 cikgu tuh, dpan2..
bdk2 skrg brani sbb dpt galakn dr mak bapak..
agak2nye mak bapak dOwg tuh mmg penggalak kOwt..
anak salah, cikgu jugak yg kne..
anak gagal, cikgu gk..
sume kt kpala cikgu..
cian lak..

btw, tahniah kpd sume cikgu..

fifiey, SKCE (1995-2000), SMKCE (2001-2005), KMM (2006-2008), UniMAP (2008-2009), KPPS (2010-present)..

Anonymous said...

bebaru niy aq kene rotan sbb masok klas lewat..bese r,tyme jumaat menu spesel dye nasik aym feveret aq..aq pon p la bntai mkn dgn penuh khusyuk,tekun dan tawaduk tnpe myedari wktu rehat da abes seploh menet lalu.hahah~~seb bek ade lam 4-5 owg kawan aq skli..tade r malu kne sensorg

Miss Mirano!! said...

ntah2 senario mse dpn cam ni:

seorang cikgu melangkah msk kls. sebaik saja kaki cekgu tersebut mencecah lantai kelas, zapp......
dilihatnye 30 org murid sdg mengacukan pistol ke arahnya.
ketua kelas: awak yg berdiri kt sane tu. nmpk meja kt blakang tu (meja guru diletak kt blakang) pegi sane. penolong, iringi dia pegi sana
penolong pon bangun mengiringi dgn pistol..
semua murid menyambung 'keje' masing2.
haha just imaginasi

** psst.. senanye cikgu tu takyah nk tengking bdk tu pon. aq penah kne ngan cikgu aq x wat homework, die campak buku aq kuar kelas. pastu die suroh aq lak kuar.. ble pikir sedeh gler time tu. tp thank u teacher!!! i will make u proud in future. sob sob..

aku yang benci budak kuajaq said...

oh!...tepat sekali...budak sekarang memang kuajaq pon!.......perangai da macam set**........ade ke dengan cikgu depa sndri depa bule sepak trajang..padanlah ilmu tak berkat!....lg satu,budak skrang nih harapkan je pandai tp manners ZERO!

missmyteachers:) said...

mak aq bukan cikgu tp klu org jmpa akn agk tu cikgu. maybe aura cikgu dr ayah aq dh melekat kt mak kot smpai org igt dia cikgu..hehe

aq dr dlu xbrani wt jahat kt cikgu2 sbb tkut bdk2 lain wt jahat kt ayah aq..aq penah dgr org kate, klu kite wt jahat tp x dblas pd kite, akn dblas pd org yg kite syg..lgpun rmai je yg jd cikgu dlm famili aq, anak2 je yg memilih keje skang ni :p

elka said...

hahahah, nice post tp kan zack , skolah ak kan ade jgk tiap2 bln kene kasi buku latiham kat mak bapak srh diaorg sign n comment , kalau bg result kat bdk2 pn stiap ckgu mata pelajaran mesti kena komen psl bdk tu. tp ak stujulah mak bapak skrng ni " u touch my son i'll see u in court " cme yg lain2 tu gov mmg x buat, swasta ade lg kot .

Izah Ibrahim said...

saya ambik post nih share kat fb..sebab undang2 negara awak kata, KALAU NAK AMBIK MEMANA PART DALAM BLOG AKU, SILA BAGITAU..so, saya mintak kebenaran..hek2..sedangkan saya dah dari tadi dah..(baru baca undang2 awak)..undang2 kata awak x marah, jadinya jangan marah..haha..tq!

kitty cat said...

bkn nk mgutuk bkn nk mgata..tp pantun awk tu yg last skali 'org ats sila jgn buta'..klu ank2 dieowg sndiri tongang langang,cmner nk mnengok ank2 owg len huhuhu.

-me- said...

agree with ur entry..
setahun bergelar pendidik..
that's reality of our edu world..
-bukan mudah untuk menjadi pendidik-
semua orang boleh mengajar dengan baik..tapi belum tentu dapat mendidik dengan baik..=)
work hard on it! (^_*)

su said...

sgt2 setuju baca entri awak yg ini...skrg bukan setakat rotan@cubit..sentuh pon xboleh! huhu...

Anonymous said...

salam ..beb!
nak share..budak2 zaman sekarang memang sgt mengerikan...eventh0ugh aku baru 2 years left ma scho0l,then aku nk share sumtin nan k0rang..
ade sekali tuh...ustazah ni marah dak2 ni...then korangtawu ape die buat??
die gi r0gol ustazah tu beramai2..mane la pegi akhlak diorang..last2dengar cite di0rang sume yg wt ustazah di0rang cacAt and tak aman...disgusting kan....sad~
trimasz!

-te'an0nche91-

za said...

salam..
nie pndapat aku je la..
dak2 skg nie jht len mcm..
asik2 fkir n bt bnda ktor (seks)
kbnyakkan mcm2..
bkn fkir nk maju..
nk jd dri lbh bgus..
muda skjap jer..
ingt akhirat..
nk ker ank diorg bt diorg mcm2..
sdey tau ble parents diorg dpt tau, ank yg diorg didik jd mcm2..
dunia dh akhir zaman..
chow!!

Fiza Fyza said...

huhu.. aku setuju ngn pe yg ang ckp.. walaupon aku br je memulakan proses melngkapkan diri.. untuk menjadi pendidik untuk mendidik anak bangsa... kekadang rase cuak pon de gak.. klu dulu time sekola la aku pling suke..walaupon aku nakal jgk la dulu... but dalam atie nie setiap kali pergi sek cm bangge sangt.. n lebih melimpah ruah bangge nye bile dapat bela n naikkkan nama sekolah sendiri. n sayang+hormat cikgu2... 2 yg berkat kowt aku blaja..walaupon dulu jenis malas tahap gaban kowt.. n form1~3 sok kelas hujong..wakakaka... boley gak p sbp..huhuhu.. tp bg aku as pendidik.. aku lagi suka bdk2 kelas2 hujung.. cbb dieorng hormat.. n sanjung guru2 dieorang.. sbb 2 walau xpandai dlm pelajaran but rezki die melempah ruah tang lain lak.... kekadang aku teringat kata2 cikgu aku dulu2(xpasti la nk buat kite orang terbakar semangt or wht kn??)walau sepandai mana pon manusia itu, tetapi jika tidak hormat akan guru.. maka xberkat la ilmu terbabit.. n ilmu 2 xdapat dmanfaatkan kepada dirinya mahupon orang lain.. huhuhu ngeri woo..but sometime kekawan aku de ckp ngajar bebudak pandai lg best.. sbb xperlu nk jelas panjag berjela da phm.. tp bagi aku lak.. bile ne wat panjang berjela la best.. br tawu kita bersedia berkhidmat untuk bangsa, agama, n negara weeii..cabaran kan memeriahkan kehidupan..hak2.... dah soh komen je. tp panjang berjela lak..kui3...

Unknown said...

btol2! budak2 skunk neh totally out of sevis! nyampah tol...biadap! sungguh biadap! geram lak....hehehee..bru je nk bace2....

mieydha87 said...

i really love your post.. not just this but every single of it..

keep up the good work !!!

budak2 zaman sekarang tak sama macam dulu2.. kadang masuk kelas pening.. dulu2 cikgu masuk je kelas kite dah dok diam.. sekarang nie hampeh je rase... bodek je terlebih..

kadang2 terfikir profesion ni mmg susah...

Wafa Awla said...

sob...sob...teringat zaman sekolah huhu

pyance said...

tw xpe..mmg besar cbaran nk ngjr dak skrg...sabar jer la..kpd rakan guru..kte jlankn la tggjwb kte..kejayaan dyorg 2la hadiah terbaik buat kte sbg wrga pndidik...aminnn

iena said...

saya pun bakal cikgu..seram pulak baca post ni..huhu..bdk2 skrg mmg pelik..skolah pndai ke,skolah biasa ke,perangai semua semcm je..

ndninety said...

marah guru, rotan pelajar, tanda guru sayang kat pelajar. kalau tak nak rosak generasi masa depan, kembalikan kuasa guru..

Anonymous said...

orang rumah hang bukan cikgu, zack. how time flies

Related Posts with Thumbnails