Jaga-jaga dengan kedai mamak

Ini adalah sambungan dari  entri aku yg lepas.

Ok,before aku mulakan entry aku ari ni, aku nak korang sediakan sebiji baldi mau pon besen bersama korang sebab apa yg bakal aku ceritakan ni mungkin membuatkan korang rasa nk muntah. Aku warning awal2 ni. Jangan kata aku kejam tak bgtau siap2 k? Hakhak.
 


Bile cerita tentang keburukan kedai mamak ni, satu aspek je sebenarnya. Kebersihan.

Ya, memang kalau nk diikutkan kedai melayu pon tak kurang kotornya, tapi kedai mamak ni 'kotor' nya tak nampak dek mata kasar. Kotor kedai makan melayu sekadar kucing jalan2 bawah meja, kain lap meja guna sbagai kain lap pinggan. At least, kita nampak. Boleh lagi dielakkan. Tapi, kotor kedai mamak ni macam 'lain' skit. 

"Lain? apa maksud ang? Kotoq lagu mana?! aku tengok ok ja kedai mamak. Bersih ja?"

Hakhak.Ok2.Citer bnyak tak guna, 1st kita layan dulu keratan akhbar ni.

Ini ada satu kes yg pernah berlaku satu ktika dulu. Ada sorang brader ni makan kat kedai mamak. Die tengok ada frame ayat al quran kat kedai tu. Satu ari, ntah macam mana, tergerak hati dia nak test pelayan tu. Dia suruh budak tu mengucap dua kalimah syahadah. Tiba2, budak pelayan ni tergagap2 tak reti jawab. Rupanya baru la die tau yg slama ni die makan kat kedai india(keling), bukan kedai mamak.Sejak tu, die terus tak dtg kedai tu lg.

" Whats wrong with kedai india? Kita kan 1 Malaysia?! " 




Eh bro,jgn jadi bodoh k? diorg tu bukan muslim bro? Ang nak ke tangan yg pegang anjing tu guna untuk uli doh roti canai ang? yucks! xnk aku!. haha.

Ok,skang ni kite masuk bab forwarded email plak. Korang penah dapat tak email pasal isu kedai mamak? Kalau tak penah, or dah lupa, biar aku citer balik.

Kes pertama :
berlaku di presint 9 putrajaya (dekat2 ngan Avon). Seorang makcik ni lalu belakang kedai mamak ni. Dia nampak mamak ni kusyuk tengah menguli tepung. Kalau uli dengan tangan takpe jugak. Ini dia uli dengan kaki! 
Kes kedua :
berlaku di kedai 'mamak' depan apartment di Putra Perdana Puchong. Ada sorang hamba Allah ni tengah makan. Dia ternampak salah sorang pekerja dalam kedai mamak buat kerja2 kat dapur dan tiba2 keluar dukung anak anjing lepas kat luar kedai then masuk ke dapur balik. Terus dia berhenti makan dan tanya pekerja tu.. "You ISLAM?"dengan takut2 dia jawab saya hindu, tapi BOSS saya ISLAM.
Kes ketiga :
Ini cerita pernah berlaku dulu.Ada seorang ustaz dari Majlis Agama meminta supaya hamba Allah tu menyampaikan kepada kawan2 muslim dan muslimat akan satu perkara yang menghantui hati dan perasaannya, iaitu pihak Majlis Agama telah menjalankan siasatan dan serbuan dan mendapati bahawa SEMUA KEDAI2 MAMAK DI ALOR STAR DAN SEKITARNYA ADALAH 'CONFIRM' HARAM DIMAKAN kerana TAUKE2 CINA ADALAH PEMBEKAL AYAM kepada restoran2 mamak tersebut. 

Terkejut dgn berita tu,hamba Allah ni pon tanya la ustaz tu mengapakah perkara serius macam ni, dgn kuasa yang ada pada Majlis Agama, tidak disebarkan kepada umum? Jawapan ustaz,mamak2 tu dah ikat kontrak dgn pembekal ayam dengan tauke2 cina dan sekiranya Majlis Agama membuat tindakan drastik dan kontrak pembekal ayam terjejas maka tauke2 akan saman mamak2 dan mamak2 akan saman Majlis Agama. Permintaan ustaz tu, "Tolonglah anta sebarkan kepada kawan2! Itu sahaja yang ana mampu"

Kes keempat
Kalau korang perasan, di lebuhraya Ampang-KL, ada sebuah restoran mamak yg baru dibukak iaitu Restoran Maju Curry House yg juga rangkaian Shah Maju. Kemana perginya nama Jahan itu? Sama jugak spt yg berlaku di kedai Nasi Lemak Antarabangsa yg terletak di Kampong Baru KL. Satu hari seorg lelaki yg alim telah dipelawa oleh kawannya utk belanja makan di kedai tu.Tiba2 beliau ternampak seekor TOYOL sedang kencing di dlm periuk nasi lemak.Dia pun menyuruh kawannya cancel order dan menceritakan kenapa sebabya dia tak nak makan di kedai itu. Mungkin tuan kedai tu mendapatkan khidmat bomoh pelaris. Wallahualam.

Kes kelima dan seterusnya terpaksa aku hentikan atas sebab2 tak nak bagi korang muntah. Hehe. Kalau sesapa beriya-iya nak tau jugak, boleh mintak kat aku kemudian. Aku boleh forward je email tu.


Okay, surat khabar sudah,email pon sudah. Skang ni nk crita pengalaman aku plak.


Benda ni jadi waktu aku kerja jual t-shirt bundle kat port dickson dulu. Masa tu, aku baru abis form 5 kalau tak silap. Satu ari tu, aku ngan bos aku lepak2 minum kat satu kedai mamak ni. Tetiba aku rasa nk kencing, aku pon pegi la tandas. Dalam tandas tu xde gayung ataupon getah paip. Yang ada cuma satu baldi besar tanpa gayung/pencebok. Aku kencing, istinjak ala kadar dan terus keluar gi meja makan aku.


Sebaik je aku keluar dari tandas tu, ada sorang pekerja mamak tu masuk tandas bawak kole (mug). Mungkin dia nk guna kole tu sebagai gayung utk cebok bontot dia.Aku perhati je dia dari jauh. Lepas dia kluar dari tandas tu, dia bawak kole tu gi kat tempat buat air dan sambung bancuh teh tarik guna kole yg sama! haha! Sejak ari tu, aku anti ngan kole. Dan tu la jugak salah satu sebab knapa aku tak minum teh tarik smpai ari ni.

Pengalaman kedua aku waktu aku lepak2 mapley kat temiang jaya, seremban. Kes yg hampir serupa tapi kali ni member aku yg perasan. Mamak yg keluar dari toilet tu ditakdirkan hantar order kat kitorang. Mamak tu pakai cincin batu.




Ntah macam mana member aku boleh perasan ada "kuning-kuning" melekat kat batu cincin die.. hakhak! bodoh tol. Straight die capai kunci motor ajak kitorang blah.

Okay,lastly, aku nak pesan kat korang... Before korang masuk memana kedai mamak, make sure korang check dulu menu die. Kalau ada menu daging lembu, baru korang masuk kedai tu. Sebab kedai india (keling) ni, diorg xkan tergamak jual daging lembu sbb kononnya lembu tu tuhan diorg.

Lagi satu, usha dulu menu dia. Tengok macam gambar ni. Dari gaya 'bahasa melayu' yg die guna pon dah boleh tau yg tu kedai india(keling). Hehe.


p/s : Entry ni aku tak tujukan kat sesiapa ya? kalau ada keturunan mamak yg baca ni, aku mintak maaf banyak2. Lillah, aku takde niat nk hina sesiapa. Peace.

91 comments:

Asfan Ash said...

yes!aku first
cter last tu mmg btol terjadik..member ak pon pnah nampak weh
jijik sungguh

GT said...

Seb bek mmg xmkn mamak!

cik ainlenakasih said...

urghhh..nak temuntah aku..menjijikkan sungguh !! tpieh..semer kedai mamak cmtu kea ? huhh..geli aku nak makan kat kedai mamak daa pas ney !!

zack zukhairi said...

@lolypop : tak semua mamak macam ni. Ada sesetengah je. Aku sendri pon smpai hari ni still makan kat kedai mamak. Pdulik kan semuanya! haha! idup mamak! :D

furreyzarh said...

ta jadi dah na lepak dgn ko kat mapley!
lepak port len ar..XD

Cik Chuie said...

kombang tokak den

Rara said...

huhu...aq bru je nk g lepk kt mapley.huhu
tpi tuh a,aq tgk cam ngotoq sket..mapley yg aq salu lepk uh cam bela tikus jek.aq dtg je,tetbe tikus dtg dri tepi.giler sengal.siap lea main2 g kt tpi tuh.aq geli!!!
tpi mkn guk kt situ.haha

Mohd Hazwan said...

alamak..kedai melayu mane ade jual roti canai malam2.....huhu

Anonymous said...

oh s***!! kt swak xde ke??XD
xmk mkn nasi beriyani dorg lagi!!!!!!!!

molliesa said...

haa..betui aaa..pakai kaki...erk~ seb baik tak minat roti canai..hehehe..

tapi kat kedai melayu pon ade gak kotor..siap ade lipas celah2 makanan...erkk~~ nak muntahhhh...

p/s: zack jgn a anti ngan kole...tu nama timangan akak mase kecik...hadoiiii~

btw, nice entry!

Unknown said...

aku penggemar tegar mamak..
tp satu je org ckp..nak tahu islam ke idok..ada tak dia masak daging lembu.lembukan binatang suci derang.kalau takde..sah k***** ar tu..tp aku mmg suka lepak mamak la..tp tak tahu knpa??

epalejau said...

;)) patot le mcm sedap je makan kat kedai mamak. haha..

epal takleh telan masakan mamak. beriyani, kari, etc.

tp suka roti-roti yg kena uli tu sedapla.. adakah dia uli pakai kaki juga?;))

ziesya zulkifli said...

wa!!!
oh tidak~

.:fifi:. said...

eeee..
yurk!
adoila...
xlalu aku nk makan

Liyana Lunia said...

jangan lupa bulu buluan air peluh ;p UWEEKK T__T

Olak said...

xnk makan nasi kandar dahh kat kedahh =p

Bardboo said...

peh, geli dah nak makan kat kedai mamak..aku memg jarang pun kat mamak ni..tp pelik btol bila tgok kwn2 yg gila2 taksub dgn kedai mamak, contohnya Restoran Hakim kat Sek 7 tu..huhu

eju said...

jual tshirt bundle kat port dickson? ang orang pd kah??

zack zukhairi said...

eju : aku org seremban.

Unknown said...

waa tak nak mkn dah roti canai dr kedai mamak!

ptt la adk aku penah cite kt cincin mamak tu ada terlekat kuning2 pekat!yakk!

eeeeee!

hans said...

wah,agak nak termuntah juga la baca...
adoi
bakar bulu tangan mamak la macam nih
kasi diorang takut
haha

Fathiha Zainal said...

Euwwwww~~~
Dulu suke lepak kt mamak gk. Oho! Tamau igt lah. Nk termntah pn ado ni. Psni tamau lepak mamak dh. Huhu..

kayghani said...

aku stop gi kedai mamak lepas dapat email macam kat atas tu la..what 2 do..tapi kalau lewat malam lapar,mamak juga aku gi..

Amira Atiya said...

send kat ku email tuh bleh?
aazoe155@gmail.com

zack zukhairi said...

@myra_zoe : boleh2. jap2.

cintaleaixora said...

eii..yuksss... i hate mamak... euuwwwww

Anonymous said...

haa i pnh dpt email tu. die pure2 kdai muslim tp sbnrnye bkn. cube tnye die ade dging lembu tak,mst die tak bole nk jwb. takkan nk mkn tuhan sdri kot. diorg laaa

Mysara Newrie said...

kwn sepupu aku da gtaw, da satu kedai mamak kat err pahang ada tahi dalam kuah kari dier msa die tgh mkn roti canai. nak tutup mulut punyer psal, tokey mamak 2 byar bribu2 dekat kawan spupu aku 2 untk tutup mulut..geli ar weh

Unknown said...

aku org kuantan and apa yg mysara ckp tu teramatlah betul :) HAHA. geli mmg geli tp tu lahh, lepak jugak aku di vanggey :p

enyheartsdiamond said...

meraban betoi hang ni :)

aRdA-Hazmi said...

aku bkn nk tmbhkan lagi kegelian..
tp bekas ustazah aku ade citer kesah diew beli roti canai mamak..punyela sedap smpay dorang bungkus nk mkn kt umah..pastu sampay umh time dorang nk makan baw taik weh,jumpela mende2 yg kuning jijik tuh...then die lapor kat majlis aper ntah law xsilap mjlis agame kewt...siasat2 rupenyer ade taik melekat kat cincin mamak yg uli roti canai tu...smpay skunk aku xmkn roti cnai mamak...uwekzz

Unknown said...

aku nak citer yg ko x bg tuh..
antibiotic_teh4@yahoo.com

Mashii said...

fakta yg bagus..mmg pon..geli taw..habaq kat suma org...

marumaruchan said...

eyh.. nak la email yang foward2 tu..
terasa nak baca plak sebab family mmg ske makan kdai mamak :)
omaigod!!

foward cni ek..
evil_cyclopes@yahoo.com

4649

Nurul Ayu said...

bila aku baca entry ni aku terpikir 2 benda..pengotoq dan bisnes..nk trmuntah aku baca..dah grad nnt aku nk keja buang 4 5 taun pas tu trus bkk bisnes kdai makan 24 hours..pas tu korg bleh lepak kdai aku dijamin bersih ok...roti canai suma ada kecuali tosai telur bawah...teeeetttt aku xtaw menatang apa tuh..

Ismail Noh said...

Keterujaan untuk ke mapley terus down. Babailah.

amalina said...

ohohoho. tetap nak breakfast kat mamak jugak every weekend. hikhik. btw, boleh tak email kan kes kelima dan seterusnya kat sini?
tomato.choc7@yahoo.com
loads of thanks here :)

mrs jeng said...

mau gak crite2 yg sterusnye..ngeh3
emel saye: eruzaiha@yahoo.com
thank u in advance! :))

dzarhuzaifa said...

aku pown nk gk crita selanjutnya
sila forwardkn yea... tq

jiubeichan@gmail.com

Anonymous said...

hai..
sorry lah encik penulis..
saya rasa encik penulis sungguh malang sebab diketemukan dengan gerai mamak yg sebegini..
tak semua kedai mamak camni.
tak elok pandang bangsa lain hina, sesungguhnya semua adalah sama sahaja disisi-NYA.

pdaus said...

salam,bukan semua kedai mamak begitu,ayah saya kerja sebagai manager di sebuah kedai,aku selalu pi lepak kat ctu,aku selalu observe kebersihannya,alhamdulilllah semuanya ikut peraturan yg dipelajari dalam kursus yg mereka belajar yg dianjurkan oleh majlis bandaraya-bahagian kesihatan....

And,banyak owner kedai mamak adalah muslim,pekerja non-muslim pun ada,but its up to the taqwa owner kepada Allah,jadi tuan doakan agar Allah bagi hidayah,or just report kepda majlis bandaraya dengan evidens skali,jgn sekadar comment kat blog...

jazakallah khair....

atein said...

email kt aku, weyh.
misstaufufa@yahoo.com

Emira Darmia said...

kes kedai mamak kat putra perdana puchong tu betul la..cuz i pernah duduk situ dulu..

but satu je yg pada i x logik dek akal...mcm ne mamak-mamak tu nk saman Majlis Agama if dah mmg betul dia beli dr tokey cina??? that thing x boley jd cuz if its true..n majlis agama ada bukti...lesen niaga dorang ley kena tarik..n if dorang fail saman pown dorang won win..huhu....persatuan penguna pown ley amek part..huhu...maybe its a rumours je kowt...

FiqaSaleh said...

eeeeewwwwwwwwww...tp aku msh gak ar duk mkn kedai mamak tp jarang.. sbb kat sini tak byk kedai mamak cam kat sana.. :D

fahana_ann said...

huhuu..cukup sekali minum air hari itu..

Anonymous said...

salam zack..forwardd email tuh...
nk taw cter yg ang x habaq dlm tuh...
misslarahayu_2406@yah.cm

Unknown said...

mintak izin share d fb ya! :D

Anonymous said...

email pd sy boleh?
siti87hajar@yahoo.com.my

Anonymous said...

salam.. saya nk tau email tu dgn lebih detail..
qris_90@yahoo.com

custom-kite pikirlah sendiri said...

salam,
yepp nak tau lanjutan kekotoran restoran mamak nihhh... leh forwardkan kat email nih x?
mietownplan@gmail.com...k timeee kaseeeyyyy :)

Unknown said...

zack..boleh x 4ward email tu..
anyies_conan@yahoo.com.. thanks..ape2 pun nice penerangan u..mndedahkan bnda2 y org nampak tp sj buat2 x nampak..hehe

Anonymous said...

yg len suma 2 msuk akl la gak...yg bab mjlis agama 2 mcm xlogik ja..xkn la majlis agama tkut kna sman??da bnda btul diorg sman pn kmperm2 xmnjadik ye x??yg len 2 bleh la nk caya..tp bila bab agma cam xlogik la zack...ka org yg ckp 2 jnis dengki2??

firuzLazuardi said...

zack nk emel tu boleh?
ana_wome@yahoo.com.my
timaseyy!!

Izyanti said...

zack, aku nak email tu bole??
izyanti90@gmail.com. tq!!~ XD

kalida hassan said...

send kat sy email tu bole?

indiegal99@yahoo.com

mysterious missy said...

send kat emel sy jugak..
ayleenchew@yahoo.com..
thanks..

Rabi'ah Mustaffa said...
This comment has been removed by the author.
Rabi'ah Mustaffa said...

send kat emel saya gak...quzerrz@yahoo.com

adik saya jmpe spender kat dlm kuah kari masa mkn kat kedai mamak yang femes kat uda, jb...iyekkss!

Shahrul said...

beb email kt aku gak

arul_2509@yahoo.com

TQ

Anonymous said...

tolong emelkan boleh? iman21589@yahoo.com.my...
terima kasih~

Anonymous said...

aku dulu penah la mkn kat kedai mamak yg tersohor la jgk kat malaysia ni..kalu aku gtau name konfem korang kenal punye..'wood restoran'..hehe
ntah mcm mane satu hari tu ngn famili skali la tgh2 sedap sruppp air teh tarik ternampak la si mamak seko ni tengah basuh tangannjye yg berbulu tu dr takat siku..mmg la tak pelik tp yg jd menjijikkan tu die basuh tgn kat dlm kuali yg de kuah kari utk nasi ke utk roti canai ntah yg tgh mendidih...tobat lepas hari tu aku n famili tak poi mkn ket sane...euuuwkk!!!!

Sayla said...

syukur aku jd org klantan...bersepah org melayu jual roti canai...:)

are niece said...

zack,tolong emelkan kat aku pasal kedai mamak ni...
nak kongsi dengan ofismate yang suka sangat melepak kat kedai mamak...hehe
ni emel aku nis_532@yahoo.com.my

~~aku pun sama daa...hehe ;p

between my lipz said...

mohon share..:)

between my lipz said...

anta kt email saya bleh pasal kedai mamak ni??

between my lipz said...

faradiah_dali@yahoo.com

Anonymous said...

tlg forwad psl k.mamak..nk share.bley kan? careless_hinata@yahoo.com
thanks=)

kam sad said...

mmg dr dlo lg aq x pnh mkn kdai mamak..
aq x taw nape..pd kwn2 yg knl aq dorg x an offer aq mkn kdai mamak krn cnfm kne tengking ngn aq...
hhahahahahah
aq gk x mkn kari...
pling anti ngn kari....
jgn r paksa aq mkn kalo korg x nk ngok aq mnth dpn korg...

kam sad said...

mmg dr dlo lg aq x pnh mkn kdai mamak..
aq x taw nape..pd kwn2 yg knl aq dorg x an offer aq mkn kdai mamak krn cnfm kne tengking ngn aq...
hhahahahahah
aq gk x mkn kari...
pling anti ngn kari....
jgn r paksa aq mkn kalo korg x nk ngok aq mnth dpn korg...

Jiro said...

erk , kedai mamak ?! kat area hostel aku , 2 kedai mamak kena saman sebab kotor sangat . da la waktu bulan puasa aritu , siang2 kitorang tengok anjing dok lepak je kat bawah meja and kerusi kedai mamak tu . Gile ! memang lepas tu , aku tak lalu dah nak lepak sane . tapi aku pelik , tiap2 pagi ramai je lecturer dgn pak cik driver bas dok lepak breakfast kat kedai mamak tu .

kitty cat said...

x bley blah btl bila bc kes jbatan agama x nk spread da info kt public sb tk nk kna saman dgn mamak tu..?? ape nk jd dgn dunia ni..org yg mmpunyai kuasa veto gtu tp x mngunakan nya..mnjawab la kt akhirat nnti..wa'allahhualam..

Anonymous said...

tolong email kan :)

Anonymous said...

ni email nya ; qilah_95@yahoo.com.sg

Zue Sancer said...

erk..nak tecabot anak tekak den...penah gak nampak..kencing tak basuh. then muke slumber lasuk kedai. tapi memeber ajak makan roti canai kat restoren hakim seksyen 7. aku gerak je tros huhu

cik osh said...

uiiii...sumpah kembang tekak aku! tak jd nk lunch! huhuhuhuh!! tp benda2 ni mmg kenyataan...

Anonymous said...

Mamak-mamak akan saman Majlis Agama?..wooo!!!...dahsyat...takut sangat ape pasal...?kalau macam tu kuasa ape Majlis Agama ade? Tahu tapi takut nak bagiatau...

oakley malaysia said...

best entry ko zack..aku baru2 ni baru je gaduh dengan kedai mamak pasal pengotar sgt...aku rasa banyak kedai mamak kat Malaysia ni mamak celup je

Anonymous said...

adoi kat kdai mamak tmiang tu aku slalu mkan..rstoran ngeri elok x??

aizamia3 said...

walaupun mungkin tak semua tapi ku cuba elak dari makan kat kedai mamak.. lagipun bukan taste aku.. en. suami ajak pun ku rela makan kat kedai melayu..

NurYaya Othman said...

bro..nak tau more info bole??

Anonymous said...

haha...tosai 'telur bawah'...telur sapa tu?? hahaha

Anonymous said...

eeuwwwww

Anonymous said...

Salam, nak tau info yang tidak ditulis tu boleh?

znyra09@yahoo.com

Wafa Awla said...

ha ? kole tu ? yucks ...

BELLA said...

Memang tak baca lah entry nih kan..
Mau tak makan mamak lagi setahun kalau baca. haihhh.

Ish! tapi macam nak baca jugak..
-____-'

Fenandozmjh said...

haa..betui aaa..pakai kaki...erk~ seb baik tak minat roti canai..hehehe.. tapi kat kedai melayu pon ade gak kotor..siap ade lipas celah2 makanan...erkk~~ nak muntahhhh... p/s: zack jgn a anti ngan kole...tu nama timangan akak mase kecik...hadoiiii~ btw, nice entry!

Dillicious styles said...

tpi yg plik nya melayu je plng rmi lpk mamak

Dillicious styles said...

tpi yg plik nya melayu je plng rmi lpk mamak

Unknown said...

x de yg nak ajak kau makan pon kat mamak

Unknown said...

tolong lah seder bukan kedai mamak je melayu pon cam tu juga perkataan jampi atau pelaris semua tu famous sbb org melayu sedar sikit ye and one more thing bukan semua mamak macam tu I sendiri pon mamak dan ade restoran and tak kotor macam nie okey

Unknown said...

thanks bro ade juga org yg support

Related Posts with Thumbnails