Knapa aku anti org indonesia

Rasanya tajuk ni sgt common. Bile cakap pasal indonesia-malaysia, konfem memang xde ending! Orang sini dok kata orang sana tu kuli, orang sana plak dok kata orang kita 'maling-sia' (pencurik). Pada aku, apa pon reason ang, tu bukan sebab knapa aku harus benci orang indon indonesia. Aku punya sebab aku yg tersendiri. "i have my own reason" bak kata omputih. Ah,berak ang la! hakhak.



Sebelum aku start story, kite dengar dulu apa keluhan orang kita berhubung masalah ni.



 Mak Temah,51 (kampung tiram, slangor) : "Kadang2 abis telo ayam makcik kene rembat ngan mat-mat indon kat sini. Diorang ni bukan tau respect,kalau nk mintak la. Bukan stakat telo ayam, nasik ayam pon mak cik boley bagi arr! jgn ar curik2."


Pn. Embung,45 (kuala pilah) : "Akak memang takdo bagi muko kat dioghang ni! oghang gaji akak oghang indoneshia. Dio mano berani ngan akak. Itu ari, dio main konyit-konyit mato plak ngan abang akob (suami) kau, akak tibai kepalo dio ngan besen."



Couple,18 (kay-hell) : "ntah ar bro, we all pon sumtimes jadi takot2 gak nak dating especially kat area petaling street ni. Rasa da macam kat jakarta da ni. Banyak sangat mat indon. Kang x pasal2 duit wa kene pau, awek wa die kenduri."


"So,ang plak camne zack? apa alasan ang benci indon? 
Haa...aku tau! ni mesti pasal akak ang kawin lari ngn laki lombok ni! wakaka" 


Ha,ye la sangat. Aku sontot jubo ang ngan pembaris besi satgi baru tau.



Ini cerita tahun lepas. Waktu tu aku balik malaysia cuti mid sem. 
Nak dijadikan cerita, satu ari tu aku turun KL. Area lowyatt. Aku ingat nk unlock henset jepon aku. For your info, henset jepon ni x boley guna kat malaysia. Diorg bubuh security code ntah pemende ntah. So,pagi tu around 10 a.m aku da ada kat sana (lowyatt). Tak ramai orang lagi time tu.




Tengah aku melangak jalan2 dok carik kedai enset tu, tetiba ada satu group laki indonesia 5 orang masing2 dalam baya 40-an datang approach aku. 


"Ni apahal plak ni?" hati aku da pikir bukan2 da. 
 Ni kang x pasal2 kena pau gak aku ni kang.


"Mas,maafin ganggu. Kami baru nyampei (sampai) ke kuala lumpur. Mau pergi KL central. Ini ada peta (sambil menunjukkan peta KL kat aku) , tapi ngak ketemu stesen keretapi nya mas. Boley bantuin ngak mas?"


Aku tengok diorg ada gaya macam orang baru 1st time sampai KL. Masing2 lengkap ngan backpacker. Siap bawak map lagi tu.



sesapa yg tak tau, ini la backpacker.

"Mau bantuin gimana nih?" tetiba terkeluar menda alah ni dari mulut aku. Ah sudah! ni kes slalu teman mak aku tengok 'bawang merah bawang putih' punya pasal la ni.



"dah tu, ang pcaya ka zack?"


Memula mmang x caya. Tapi ksian plak kat diorg. So, aku tuding pakai jari je ar sambil briefing jalan nk ke stesen keretapi.


"Mas turunin tangga ni, lepas tu belok kiri, sampai ke bla bla bla...jumpa la stesen tu". (dengan gaya seorang tourist guide)


"Boleh tolong tunjuk kan gak mas? kami mau pantas ni."


"Tapi,saya tak ada masa ni. Saya ada hal." 
(banyak songeh plak kau,aku da tolong.)


Pastu laki tu balik kat group die, bcakap2 dgn bahasa yg aku x paham sepatah haram pon. Seminit pastu,dia datang balik kat aku...



"Mas, mas ambil duit 50 ringgit ni. Tolong kami mas. Tunjukkan jalan"


"Wah! duit free di pagi hari!"-bisik ati aku. 

"Eh,bukan gitu mas. Saya bukan mahu wang, saya ngak punya waktu ni" jawabku jujur. Nampak je muke aku bangsat camni, tapi hati aku suci. hakhak.


Tapi,at last aku tolong gak. Aku turun elevator, guide diorg jalan ke stesyen krtapi. Ntah macam mana pagi tu aku bawak diorg ikut lalu blakang area car park tu. Aku pon xtau apsal. Kena pukau ke aku? 




Tetiba, salah sorang dari indon tu tolak aku kat dinding. Aku rasa ada benda tajam kat leher aku. Pisau.

Dua orang lagi dok pegang tangan aku. 
Aku da pikir mati je da time tu. 


"Jangan bising, kalau ngak mau mati". 
Apa la kudrat aku nk melawan kalau da smpai 3 orang pegang aku. Siap ngn pisau plak tu. Stone cold pon pikir tiga kali kot nak fight back.


Diorg punggah wallet aku. Duit dalam 3 rat ilang camtu je. (dah la duit 50 inggit tadi aku x amik. gampang tol. ). Henset yg aku nk unlock tu pon kene rembat. 


Agak sial tak? 
Pastu, diorg suruh aku diam jgn gerak. Kalau tak, diorg bunuh aku. Dalam 5 saat pastu, aku toleh blakang diorg da xde. 

 Aku da x pikir banyak. Aku idup lagi pon da syukur da. IC, lesen sumer die x rembat. Ada gak la keperimanusiaan diorg meninggalkan aku syiling. Aku call cousin aku, die datang amik. Pastu, kitorang pusing2 area KL konon2 nk carik mamat2 indon tu tapi x jmpa. Mesti ar diorg da blah ye tak?


Sejak pada itu hari, aku benci orang indonesia especially lelaki.





p/s : tapi aku suka sandra dewi! wadafak?! hakhak.



75 comments:

..::MieZan::.. said...

bro zack tak wat report polis ker?

X3N said...

fuh...mmang sial mamat indonesial tuu..nseb bek ko slmat...sume slah menteri2 yg bagi klnggaran masuk kat mat indon bodos ni...bagi duit skit kompem dapat masok kat ngara kita.

Fara Adila said...

uishh..patot r anti gila..free2 kena paw cmtu je..

Ieqa Swetluv said...

pergghhh.. terok tola la org indon ni..da le mintak tolong sat g buat angkara lak.. camne la org nak caye.. ni yg nak marah ni huh~ [uik..aku lak emo semcm wawawa]

zack zukhairi said...

@Ak3M : malas nk wat report sbb tau polis bukan rajin sangat pon nk handle kes2 camni.

--- said...

eh2..
nk tanya~
kedai mana kat loyat blh unlock hp?
nak unlock gak hp nih~
balik mesia guna roaming mhl cukup..huhu

zack zukhairi said...

@K-UN : try carik kat 4th floor dan ke atas. banyak je kedai cine kat atas tu leh unlock enset. Tapi kene gi tanya die la, sbb ada jenis henset yg xleh unlock.

Shaz Naz said...

fuhh..bahaya gila...moral of d story, jangan percaya kat org yang tak dipercayai..jahat gila dorg...nsb bek u ok

Anonymous said...

ak pn benci indon! dlu masa area perumahan tpt aku tgl ada pembinaan, dorg la keja, last banyak umah kena pecah. cis

daiaziz said...

mmg patut pon..
dorg mmg tak sedar diri oke..=p

Mysara Newrie said...

hoho..kecian gile kat ko..sabar erk..pah nie ko ati2 lah weh..

ini q i L L said...

adoi. makin risau nak berjalan di negara sendiri. mari berpatriotik!
syukor anda selamat.

Tengku Speki said...

hurmm..
bahaye.. sensitip isu ini..
tp memang betul la apa awak tulis ni.. :)

salam ziarah.. sambil klik klik...

zack zukhairi said...

@Proffy : yup.isu ni sensitif.tapi ni skadar pengalaman aku je.anyway, thanks for dropping by :)

Lyana Hisham said...

halaa kesian giler~ len kali, don't talk to strangers zack :D

Diriku.... said...

alhamdulillah...ko xde pape..!!!

Anonymous said...

bahaya giler..tp best entry ni leh wat jd pengajaran..xyah buat baik tlg org..huhu..

emma said...

serammm ;[

hafizahharuno said...

mmg INDONESIAL betul lar...
spe yang maling skrang?
ske2 ngata kita!

NHAF said...

ayat yang terlintas kat otak time sampai kat scene lalu blakang area car park :
" ni mesti mamat ni nak kata die mimpi je sbnr nye.tak pon tipu je "










tapi bila sampai habis entry,2 perkataan je :

"kesian gilaaaa"

zartezaty said...

ending kau gila anti klimaks. LOLLLL

imma.jayma.azima said...

huishhh.. kesian nyer

Budak Malu818 said...

memang setan sket perangai indon2 ney..
dah la,miskin..datang kt negara orang bukan nak paham bahasa..
jadik tak reti bahasa..
hurm..
tak sia2,diorang kena bala..
jangan bagi sangat kt diorang ney..
kt area petaling,chow kit,kotaraya bersepah diorang..naik serabut plak..demn..

Riochan said...

Wa pon kena pau cmni gak..nak mtk tlg last2 kite yg kena mtk tlg..tapi aku kena pau ngn meleis la..kejadian ke 2 aku kena samun lak ngn rempit..5 motor keliling aku, pukul then rembat segala harta aku.

Moral of d story, berjaga2 la ngn strangers. aku smpi skang dok takut kalu ade org approach nak tnye/mtk tlg walhal org tua skalipun..Fobia xabis2 wei..

C!k LaYLa PiPi GeBu said...

gilerk r bro..
klu wa dh kecutssssss perutsssssss..
nasib lu tak pape..

afifmohamad said...

aku memang benci glar dh dgn indon..depa bt mcm negara nie mak bapak depa punya..

FiqaSaleh said...

ewwww...seram weiii..

Anonymous said...

tp kalo pikir2 la kan, semua bangsa sama je..xkira la melayu ke, cina ke, india ke..org m'sia ke, indon ke, bangla ke, pak arab ke,..pendek kata mmg semua 2x5 je la

wafa azman said...

wuuuhuuuu scarry! pakai pisau segale mcm! walaupn aku dh almost 6years study kat indon, tp tetap scarry!! honestly, kwn2 indon semua baik2 n best, tp kl kene tegur ngn org indon yg xkenal, awal2 aku cabut lari.. hahaa~

Izyan Nadirah said...

perghh.. gile scary cite ni. bangkai ah indon.

PEMIKIR said...

uiit..! memang nak kena balun la mamat2 indon cam haram tu. kalau gua kena camtu silap2 gua tikam mamat tu balik.(macm kuat je)huhuhu...

pada awek2,abg2, makcik2, pakcik2 n adik2 blaja lah self defence. memang ar kalau pK x logik 4 vs 1 leh menang tp x mustahil lah kalau Allah nak tolong..(blaja silat ramai2 jom)..

Anonymous said...

sy mmg bnci dgn org indonesia.. psal dorang ar mak bpk aku hampir cerai berai.!! pompuan sial kaco bpk aku... bajet lembut sopan sntun.kta je xnk duit bapak aku..eleh t dah dpt tu smue nk kikis...
mmg aku anti indon!!!..selamanya.. amin..~~:)

Anonymous said...

sy mmg bnci dgn org indonesia.. psal dorang ar mak bpk aku hampir cerai berai.!! pompuan sial kaco bpk aku... bajet lembut sopan sntun.kta je xnk duit bapak aku..eleh t dah dpt tu smue nk kikis...
mmg aku anti indon!!!..selamanya.. amin..~~:)

husnaradzi said...

okay ini mmg aq stuju ! mmg ar ada yg baeq tp rmai lg yg agak sial kot . aq share ya zack . heheh

Anonymous said...

mmg ader sstgah org ind0n yg sial n xtaww@x sdar diri..tpi rsenye x baep r bnci2 sgt..sbb ind0n kn negara jiran jer..lgp0n kl0 kte kuatkn sgt prasaan bnci,lme2 leh jdi dndam taw..n maybe leh mnctuskan perang...maybe laa...lgp0n sy ader knal seorg hamba Allah yg b'asal dri ind0n..die baep perw...die p0n x ske nk gd0h ngan malaysia..n abg angkat sy p0wn org ind0n..n nsihat sy,jgn bnci sgt taww...tpi trsrah laa awk nk amik taww ke x nsihat 2..it's up 2 u..=)

NURUL NAZIRA said...

pasal aku dengar citer2 camnie laa aku benci ngan sume org indon even ada yg baik2


p/s : bilik aku pun pena kena rompak owg indon time malam2 . abes jam Casio yg aku baru beli + nset adik aku + mp4 aku yg dah nak rosak dia kebas . bersyukur gile aku x dirogolnye .

Anonymous said...

part pembaris besi tuh, HAHA
i loikkkeee :)

mean said...

aku sangat benci dengan orang indon..diorang buat aku nak menyumpah sepanajang masa. bila aku nak balik malaysia ni...fak fak fak

mean said...

aku sangat benci dengan orang indon..diorang buat aku nak menyumpah sepanajang masa. bila aku nak balik malaysia ni...fak fak fak

anies_5566 said...

kalu aku kata aku pun benci org2 indon blh? coz depa dah mngacau keharmonian umh tga fmily aku..sekian..

LadyComot said...

woh giler mamat endon tu.. kes kecurian yang byk berlakupun becos of dia org. dulupun rumah LadyCoot pernah kena rompak tapi tak sempat nak curi apa2 sebab masa dia duk cungkil pintu belakang we all perasan.. sempat gak la dia bukak pintu tp kita org dh sergah dan cepat2 selamatkan barang berharta naik tingkat atas nyorok ramai2 dalam satu bilik..hehehe Tapi betul my sis punya org gaji bawa lari emas segeleng tau.. abis sumer.. yang tak boleh bla dia porak perandakan kedua2 belah keluarga sis n abg ipar.. dia boleh buat cerita fitnah buruk2kan.. yg sini dia cakap mcm ni yang sana dia cakap macam tu.LadyComotpun terkena tu "dia kata LC nak gedik2 nak ngorat anak buah abg ipar", apa kejadahnyala pulak. tp tuhan tu maha kuasa, akhirnya terungkai semuanya. tp indon tu sempat lari pulak. walaupun terlepas ko tunggu azab dr allah tau

aizamia3 said...

walaupun bukan semua yang berperangai macam SET + AN tapi aku memang tak suka orang luar.. baik dari indon mahupun bangla.. aku tak suke.. serius, kalau kumpulkan depa, rasanya dorang lagi ramai dari rakyat kita..

vpcea45fg_90 said...

aduhai..sayang nya aku kelantan celup indonesia...
korang cube fikir2 kan..mana nk letak aku...

laskar pelangi said...

lol! tak sangka ada macam tu.buat takut nak merayau ke KL sorang2 =.-

Anonymous said...

memang patut zack anti-indon pon..

:: penuh mamat-minah indon kat Malaysia neh =='

Wafa Awla said...

kemain gi indon nih ! @#%$#^%$&

m.yuent said...

pas baca entry ni aku teringat experience aku nak naik bus balik asrama kat perak..time 2 f.4 bila bus yg ditunggu tiba aku pn siap2 nak naik ada sorg laki india dia tgh bz smbg gne hp la ttbe ntah dari mne ada org cube nak rampas hp dia india 2 dapat elak la dia bagi penumbuk sebijik kat indon 2 korg tau tk pas2 dtg 1 gerombolan mamat indon dalam doplph org gakla aku tktaula 2 mmg geng dorg or org indon ni support each other tkkshla kwn dia bwt jht or baik terok gak india 2 kne blasah berdarah2 tp yg aku lg terkejut tkde sape pn rkyt malaysia nak tolong(klu ada yg col polis aku tktaula) rmai gak org2 kite yg mkn,mnun n mamak2 pelayan kdai time tuh tp sme tgk je lbh aku plak da meleleh2 air mte tkot gile kot sjk 2 da tknk naik bus sorg2 da msti nk ada kwn..

zul hassan said...

aku rasa betui la hang kena pukau sebab member aku pon penah kena lebih kurang macam hang la, cuma dia tak kena letak pisau ja

Unknown said...

Bahaya gile, menakutkan.

Anonymous said...

biar betul ni???

Anonymous said...

not all indonesia people like that. i'm melayu people i'm indonesia. i using melayu language in my place, i have familly in malaysia. peace ok hehe..

Anonymous said...

Tak Smua orang indonesia macam tu lah....

Lelaki Letrik said...

aku tak benci indon sangat, tapi aku sangat-sangat benci dengan bangla..bau badan......mak oiiii....

CNC STORE BANDUG said...
This comment has been removed by the author.
CNC STORE BANDUG said...

orang Indonesia baik baik ko ,,,

Muhammad Rifqi said...

bodoh aaaaah ini orang karang cerita , mau ngadu domba

Anonymous said...

erm jahat itu bukan terletak pada bangsa tetapi kepada perangai seseorang individu...nauzubillah kita tergolong orang menzalimi dan dizalimi

Islam itu sejahtera tetapi orang Islam yg tak amal dgn Islam sbg cth dengan berkelakuan buruk itu tak dak kaitan dengan Islam coz Islam itu sejahtera dan tak pernah ajar buat macam tu

jadi seseorang yang buat salah tak kira bangsa apa sekalipun klu buat salah dia dinilai sebagai orang yang bersalah....
dan dia harus mempersalahkan dirinya kerana dia yang menyebabkan orang memandang serong pada bangsanya...

jadi kita harus menghormati sesama kita...tak kira di negara sendiri apatah lagi negara orang haruslah menjaga tingkah laku diri

...berwaspada itu normal tetapi menyalahkan sesama sendiri itu tidak perlulah...






Anonymous said...

Noordin M top kerjanya bom orang indo....(Rugi nyawa rugi materi)....tp tak jadi alasan kami benci orang malaysia...

Anonymous said...

tidak semua orang indonesia baik dan tidak semua orang malaysia jahat, jangan benci negaranya bencilah orangnya... malaysia dan indonesia serumpun tak boleh begaduh karena kebencian menyebabkan perpecahan antara bangsa serumpun

Anonymous said...

Noordin M. Top, Dr. Azhari semuanya terrorist menyebabkan citra buruk Indonesia di mata dunia Internasional, dan mereka semuanya orang malaysia. Apa yang lebih jahat daripada merugikan 238 juta orang? bolehkah saya membenci 30 juta orang malaysia? saya rasa tidak karena masih banyak orang malaysia yang lebih baik dari Noordin M. Top dan Dr. Azhari.

Unknown said...

Km benci orang indonesia?saya pun lebih2 benci ter hadap orang malaysia.....

Unknown said...

Lol... Nurdin M Top org msia suka hancur2kan gedung kat sini, dan itu tak buat saya benci kat msia. Honestly seandainya malaysia tak banyak muslim (muslim are brothers) niscaya gue udah BENCI sebenci benci benci bencinya ke negara kau! Untung la kalian muslim jadi saya anggap kalian saudara! Camkan ituu

Unknown said...

Pembual besar kau ni..

Unknown said...

Pembual besar kau ni..

Anonymous said...

tak semua indonesia cam tu, sy orang baik n ganteng.. salam sayang sama malaysia je..

Unknown said...

disetiap negara pasti ada maling dan jugaa kejahatan ......
tpi ngk seperti maling asia ........
kenapa org indo dtg ke malaydog karna malaydog adalah guru bagi para penyamun ...
wk wk wk wk wkwk wk wk

Unknown said...

ye ye iye lah malaydog kan tempat persinggahan para tki so.......
malaydog kan negara bejat negara tumpah air peju negara najesssssss..........
negara plagiat negara kami miskin tapi ngk se miskin negara mu yg suka maling atau.......
p e n y a m u n wk wk wk wk wk wk

Unknown said...

bapak ko yg ke gatelan ngk cukup bini ya satu atau mungkin goyangan mak engko yg kurang ngebor........
aku juga anti malay sial .. bgus lh klo ko anti indonesia malyfucksit.........

Anonymous said...

TAIKKK BLOG KAMU MASIH BERALAMAT BELAKANGNYA PAKAI .CO.ID KAMU BENCI ORANG BERERTI KAMU BENCI DIRI KAMU SENDIRI BAIK JIWA DAN RAGA KAMU JASMANI DAN ROHANI KAMU SENDIRI SEBENARNYA KAMU ITU ORANG INDON

Anonymous said...

dasar humanoids

Anonymous said...

doa saya kamu tidak bisa buang air besar di dunia ini

xxx said...

Dear all,

You guys no need to hate each other just because of this sarcastic story!

Remember like it or not you guys (Malaysia and Indonesia) are truly siblings by blood (yes blood is more thicker than water) even though today's young generation didn't notice it at all.

If u guys keep gaduh bet those kafir will laugh and win this game.

Ferry Irawan Al Abraar said...

I hate malay kerana I punya one day gf in sabah. Tp dorang tak reply my message.

Unknown said...

Kalau saya paling anti frngan Melayu, karena bodoh

Drokun said...

Minda penulis article ni tak betol, bahlol. Macam 3'rd world country citizen. Kesian bila minda orang malaysia terok macam ni. Buruk muka, cermin dibelah. Ha ha ha......

Related Posts with Thumbnails