Pendidikan Ugama Islam Tahun Satu



Aku tak perlu tulis entry panjang sedepa untuk ajar kau orang. 





36 comments:

MiSyA GaDiS TeRbiLanG said...

Erk*

Zuewairy said...

fuyoooh;)

whisperingmoment said...

makin complicated nak ajar murid zaman sekarang..;)

Mi vida said...

oh tidak..!!!

ana xkan mengajar begini..

enyheartsdiamond said...

faham!
krisis penggunaan nama Allah tu u relate dgn entri ni kan???

Fiffy Syafiqa Hazirah said...

erm, hari tu ada member ak yg cristian mengamok kt fb dia pasal penggunaan nama Allah pd agama dia x diluluskan. smpai ckp org msia ni berfikiran sempit, xde kebebasan agama, hmm..

mmglah agama dorg pn gna ALLah, jesus n ruhul kudus tu, tapi....

haha.lu fikirlah sndiri..

kalau ni nmpak sensitif ko delete je komen aku ni

annaskeatiakuh said...

huhuhuhu.xkan la nk same.mengong nye lA~

wawa wafiyyah said...

'Allah' only fo Islam

norfaridahanum said...

salam.
Allah tuhan sekalian alam & seluruh umat manusia.

pada saya,yang jadi isu dekat Msia sekrang nih sebab ada bangsa yang rasa tak selesa,atau tak biasa mungkin?

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

ringkas dan padat..

shapikapikabon said...

dlm quran,zaman Rasulullah dlu,Allah tak melarang orang kafir menggunakan perkataan ALLAH.

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

hurm..Allah suruh Rasululullah saw mengucapkan syukur kerana mereka mengaku Allah yg menciptakan.TETAPI mereka buta menilai dan tersesat.

sekadar berkongsi.asal bnde yg lain seperti org Islam sendiri yg jauh tersesat dan melupakan agama ni tak dititik beratkan?tak de pulak bising2 nk buat petisyen ke ape?

and siapa tuhan orang2 kafir ni sebenar-benarnya?ALLAH kan?..

p/s : fikir2 la ey.sorry klau ada yg tak setuju.syg korang! :P

shapikapikabon said...

benda ni bukan mudah sebenarnya.

mcmna pulak kalau dalam kitab kristian ada tulis..
TUHAN ADALAH BAPA,TUHAN ADALAH ANAK DAN ROH SUCI.
mcmna kalau tuhan tu dah digantikan dgn ALLAH?sedangkan Allah adalah satu.tiada bapa,tiada anak juga tidak memperanakkan.umat islam sendiri aku konfius.

sebahagian kecil ada juga menulis 'GOD IS DEAD'.mcmna ayat tu akan jadi slepas penggunaan ALLAH dibenarkan?

p/s : juga pendapat dr sy.fikir2kan lah.huh~

aLonG.. said...

Penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam telah berlaku sejak awal Islam. Sebahagian kitab suci mereka (terutama di Timur Tengah) juga menggunakan kalimah Allah. Di Indonesia, penggunaan kalimah Allah juga agak meluas di gereja-gereja. Cuma di Negara kita, fenomena ini agak baru dan memeranjatkan. Maka timbullah persoalan "sejak bila mereka mengaku Allah itu Tuhan?" dan soalan "Sejak bila pula mereka pandai menyebut Allah?" dan soalan lebih serius lagi "Apakah tujuan mereka ingin menggunakan kalimah Allah?" dan bermacam soalan lagi.

Mungkin soalan terakhir itu yang menimbulkan sedikit masalah dan ketegangan. Jika tujuan mereka menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengiktiraf dan membesarkan Allah sebagai Tuhan, maka itu hak mereka. Tiada siapa boleh menghalang. Bukankah Allah itu Tuhan semua - Rabbul `aalamiin - Lord of the Universe? Tapi jika tujuan mereka adalah untuk berdakwah dikalangan penganut Islam atau paling tidak untuk menimbulkan kekeliruan dikalangan orang Islam, maka hal itu dari awal lagi sudah bercanggah dengan Perlembagaan.

Menghormati keikhlasan mereka untuk membesarkan Allah, maka marilah kita seru mereka dengan seruan Allah dalam surah Ali `Imran 3:64 bermaksud "Katakan wahai Ahli Kitab, mari tegakkan kalimah yang sama antara kami dan kamu iaitu bahawa kita tidak akan menyembah selain Allah dan tidak mensyirikkan (associate) Allah dengan satu apapun serta janganlah ada antara kita yang mengambil tuhan-tuhan selain Allah. Dan jika mereka berpaling maka katakanlah bahawasanya kami adalah orang Islam (menyerah diri pada Allah)".

Hal yang sama dengan pengucapan Salam dan Bismillah... Ianya sudah menjadi amalan biasa dikalangan orang bukan Islam di Timur Tengah. Malah penggunaan Alhamdulillah, Masya Allah, Astaghfirullah, Wallahi dan sebagainya juga sudah tidak pelik dan tidak janggal dikalangan mereka, berbeza dengan kita di Malaysia.

Jika orang bertanya wajibkah kita menjawab salam mereka? Jawabnya jelas wajib kerana itu ajaran Islam. Firman Allah dalam surah an-Nisa` 4:86 bermaksud "Dan jika kamu diberikan ucapan penghormatan maka balaslah dengan yang lebih baik atau jawablah (dengan yang serupa). Sungguhnya Allah menghitung tiap suatu." (biasanya jawapan salam untuk menjawab salam bukan islam ialah waalaikum)

~terpanjang plak.. :p

zack zukhairi said...

wah! apakah? haha. begitu mendalam pemahaman kau orang terhadap lukisan aku. hehe.

susah nak cakap sebenarnya dalam hal ni. tapi aku suka artikel ni :

http://drmaza.com/home/?p=566#more-566

SuRayA^i. said...

xpaham..nape ade jesus?

ARC said...

aiseh cik suraya...gambarajah venn tu....yg bertindan tu berkongsi subset yg samela

yg terkeluar tu masih ada dalam set semesta (yg sign dia mcm 3 terbalik tu) dan ini, aku xsetuju sket pasal gmbarajah z..seolah2 mengakui jesus adalah 1 elemen dalam set semesta ketuhanan (jgn mara ye z)

bg org Islam, Allah itu Esa tapi dalam Kristian kata Tuhan itu ada 3, konsep Trinity lah
Ada Bapah, Anak dan Ruhul Kudus

manakala telah diterangkan dlm surah Al-Ikhlas bahawa Allah itu tiada beranak dan tidak pula diperanakkan. (Lam Yalid Walam Yulad). Dan ini bakal mendatangkan kekeliruan keagamaan di masa akan dtg.

Tengok apa Tun cakap
http://www.facebook.com/notes/dr-mahathir-bin-mohamad/kontroversi-kegunaaan-kalimah-allah/250064232528

~0~ said...

yang sengal je xpaham pasal menda nie...dan yang lagi sengal isu ni di hakimi oleh cina...sial

ejaa said...

konfius2...

udacun said...

:P

ezzati said...

pic describe everything..

ini q i L L said...

Allah tetap yg 1. ;)

zack zukhairi said...

Assalamualaikum semua. 1st, sorry kalau gambarajah ni mengelirukan. Sebenarnya, benda ni adalah satu gambarajah basic yg mana tserah kau orang utk memikirkan dgn cara masing-masing.

@ARC : dalam konteks ni, aku tak letak 'ketuhanan' sebagai symbol semesta. Kan? Cara melihat gambarajah ni, 1st : bagi seorang muslim or tidak, die percaya yg Tuhan,God,Lord,Jesus (isa), mahu pon Allah itu wujud. Kan? Aku tak kurung keempat2 elemen ni di bawah semesta Ketuhanan. Secara mudahnya, gambarajah ni menenerangkan G0d=Tuhan=Lord=Allah.


@All : Cara kedua memandang gambarajah ni ialah dengan secara ilmiah yakni sebagaimana yg Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin katakan. Pandangan beliau, soal penggunaan kalimah 'Allah' tu tak menjadi isu selagi kite umat Islam menguatkan akidah/pegangan dan KEFAHAMAN kita thadap agama islam itu sendiri. Jadi, kalau kau orang FAHAM dengan Gambarajah venn yg aku simbolikkan sebagai 'unsur kemajuan dan ilmu', kau orang tak kan pernah ada masalah utk membezakan Allah dan Jesus. Cuba kalau korang tak pernah belajar apa itu Gambarajah Venn dgn kata metaforanya 'korang tak maju dan berilmu', korang takkan faham dan boleh mmbezakan antara Allah dan Jesus dlm gmbrajah ni.

So, cara berfikir masing2 adalah berbeza. Dan mungkin juga apa yg korang cakapkan ni takde langsung kaitan dgn gmbrjah ni. Hehe.

Wallahualam. :)

Emora Valeria said...

foto menggambarkan maksud yang mendalam

Emora Valeria said...

foto menggambarkan maksud yang mendalam

ARC said...

btol z~
hhoohohoh

pd aku, benda ni xde masalah sbb agama2 samawi mmg asalnya menyembah Allah

tp dlm negara kita ni mungkin nak elakkan penyelewengan akidah~

Syima Syaz said...

Allah - tuhan sekelian alam.

Roxy Zai said...

hurm..isu ni sgt penting..hee..tpi masih ade jgak yg xtaw issue ni eh?that's y dorg xpham ur diagram tu=p..
yg penting Allah tetap yg satu...^_^
~Allahuakbar~

Shakaff said...

problem: politics > religion

solution: revolt!

mOLLie said...

1 picture describes thousand words..=)

harap2 anak2 zaman sekarang bukan setakat tahu bab2 agama islam ni..tapi turut aplikasikan dalam kehidupan..

=)

♥CIK SHA♥ said...

gmbrajah yg sgt bernas..org yg akal celik je leh nmpk kot ape ang cube nk smpaikan ni...bagus2..sgt kretip..xyah ckp byk2..gmbr pun leh terangkn dgn jelas maksudnye..

yg ceq fhm gmbrjh ni ang nk cakap jesus(Isa) tu x tgolong dlm gmbrajh yg besau tu..sbb die tu manusia..makhluk Allah..mna leh smakn dgn Allah...TUHAN=GOD=LORD=ALLAH..sgt2 betul..ceq suke entri ni...ang mmg otak geliga..

aq_z4c said...

de byk khilaf..tapi kan, bkn ke owg bukan Islam memang dh lame gune Allah sebagai tuhan mereka??..kenape isu nih tak diperbesarkan dari dulu?? adakah ia mainan politik semate??? wallahualam..renung2 kan & selamat beramal=)

aq_z4c said...

de byk khilaf..tapi kan, bkn ke owg bukan Islam memang dh lame gune Allah sebagai tuhan mereka??..kenape isu nih tak diperbesarkan dari dulu?? adakah ia mainan politik semate??? wallahualam..renung2 kan & selamat beramal=)

Emira Darmia said...

:)
its true tho...everything pown mainan politik...pd i x salah if other religion nk sebut the word ALLAH sbb ALLAH itu sendiri membawa mksud tuhan..nape bila org melayu sebut 'Oh my GOD' isu perkataan GOD itself x timbul??its just a politik game nk memecahbelahkan rakyat...
if korang betul2 hayati sejarah then u guys akan ckp...sejarah sudah berulang...bukan mungkin berulang...

segala rusuhan dulu2 org buat utk menuntut kemerdekaan...tp org sekarang buat rusuhan utk menuntut kuasa...yg diperbodohkan atau sedia bodoh is rakyat yg x nampak mainan politik tu...

trust me...sooner or later if menda ni still berterusan i guess war will come back...


fahami perlembagaan...hayati rukun negara..then u guys akan nampak everything...
:))

FiqaSaleh said...

sungguh mendlm maksudnyer..

miss said...

taun 1 ada gambarajah venn? biar benar adik oii..isk isk... ;)

... Wafa Awla ... said...

dah faham :)

Related Posts with Thumbnails