Drama sebabak 2

ZACKZUKHAIRI PRODUCTION (C)
dengan usahasama Rumah Kebajikan Anak-Anak Yatim Kg. Piatu
membawakan sebuah lagi drama tragis yg berjudul...


Arahan sepenuhnya oleh : ZackZukhairi
Skrip oleh : ZackZukhairi

(note : sila klik soundtrack ni sambil baca, utk lebih feel.)


Khamis,31 Disember 2009
Di taman asuhan kanak-kanak Taman Cempaka, Kuala Lumpur.


Adik : Ayah! Ayah! Kejap tau! Adik nak salam cikgu Husni dulu.
Ayah : Ha, ya. Ayah tunggu ni. (sambil tersenyum di depan pintu pagar)

Beberapa minit kemudian,kelihatan kelibat anak kecil bernama Misya yg baru berusia 4 tahun itu terkedek-kedek berlari ke arah ayahnya. Ditangan nya tergenggam erat segulung kertas lukisan putih.

[Dalam kereta menuju ke rumah]

Adik : Ayah, tadi kan...kat skowah cikgu Husni suwuh lukis tajuk 'Bebas'. Cikgu adik kata, lukisan adik cantik tau! Ayah tengok la ni. Cantik tak? (sambil menunjukkan kertas lukisannya.)
Ayah : Adikk...ayah tengah drive ni. Nanti sampai rumah, ayah tengok ya?
Adik : Ala ayah...sekejap je. Please...
Ayah : Adik...kan ayah kata ayah tengah drive ni?


Misya akur. Digulungnya semula kertas lukisan tu tanpa banyak soal.

Setibanya di rumah, anak kecil tu terus berlari mendapatkan ibunya di dapur.

Adik : Ibu Ibu! Cepat tengok lukisan adik ni! Cantik tau! (sambil berlari)
Ibu : Ye ke? anak ibu lukis apa? (jawab ibunya acuh tak acuh sambil menyambung kerja di dapur)
Adik : Ala... Ibu tengok la dulu. (sambil menarik apron yg dipakai ibunya)
Ibu :  Ya sayang...kejap lagi ibu tengok ya? Ibu tengah masak ni.
Adik : Semua orang pon tak nak tengok lukisan adik... (sambil menjuihkan bibirnya.)
Ibu :  Cuba adik pergi tunjuk kat ayah. Ibu tengah masak ni.

Mendengar kata ibunya, dia terus ke ruang tamu mencari ayahnya.
Encik Mansur sedang membaca surat khabar.

Adik : Ayah, tengok la lukisan adik ni. Cantik kan?
Ayah : Cantik! Pandai adik lukis. (Sambil matanya tak lari dari surat kabar yg dibacanya)
Adik : Ayah tengok la betul-betul! (ujar Misya sedikit merajuk dgn layanan ayahnya yg acuh tak acuh)
Ayah : Adik...Ayah baca surat kabar ni. Ayah letih baru balik kerja. Adik simpan dulu. Nanti malam ayah tengok? Ok?

Melihatkan semua orang seperti tak menghiraukannnya, Misya terus mengangkat beg skolahnya dan masuk ke bilik.

*****************

Malam tu selepas makan malam,sekali lagi Misya datang ke ruang tamu dengan lukisan yg hampir keromot di tangannya. Sememangnya lumrah anak kecil, memang tak pernah putus asa... Perlahan-lahan dicuitnya bahu ayahnya yang sedang menonton tv.


misya? teettt! bukan! ni anak sedara aku.

Adik : Ayah... ni lukisan adik... (nadanya lemah)
Ayah : Adik, kejap ya? Ayah nk tengok berita ni. Pergi tunjuk kat mak.

Dilihatnya mak sedang sibuk mencuci pinggan.
Langkahnya longlai menuju ke arah ibunya namun digagahkan juga. Matlamatnya cuma mahu lukisan nya dilihat oleh ibunya.

Belum pon sempat dia berkata apa-apa...Ibunya terlebih dahulu bersuara,

Ibu : Ya adik, mak tau. Tapi kejap lagi laa...Kan mak sibuk ni?

Adik : Ok... (sayup suaranya...)

Misya balik ke kamarnya. Dipegangnya erat lukisan tadi. Tidur.

*************************

1 Januari 2010,pagi.

Ibu : Adik!! (Jerit ibu dari bawah.) Bangun sayang. Sarapan.
Adik : Sekejap bu.
 (jawab Misya sambil membetulkan keromot pada lukisannya gara-gara terhimpit semasa tidur semalam)

Di meja makan.

Adik : Ibu, semalam ibu janji nk tengok lukisan adik...
Ibu : Makan dulu sayang. Nanti sejuk mee ni. Kejap lagi lepas mandi wangi2, baru ibu tengok ya?
(jawab ibunya sambil senyum)

Agaknya sudah bosan dengan alasan ibunya, gadis kecil tu terus diam tanpa banyak soal.

******************

Sesudah mandi dan bersiap, di carinya ayahnya di bilik tidur.

Adik : Ayah, bangun la. Tengok lukisan adik ni...
Ayah : Adik...ayah mengantuk ni...Kejap lagi ya sayang?
(ujar ayahnya sambil menarik selimut...)

**********************

Misya turun ke halaman rumah. Krayon ditangan kirinya. Kertas lukisan di tangan kanannya.

Angin bertiup kuat.

Kertas lukisan Misya terbang sehingga ke kaki lima depan pintu pagar rumahnya...

Berlari anak kecil tu mendapatkan kertas lukisannya.
Tiba-tiba....

DAMMM!!!
Sebuah kereta Wira berwarna silver merempuh jasad kecil tu secara tak sengaja...

Darah membanjiri jalan...

"Ya Allah! anak aku!"

Misya dengar suara tu...tapi semakin lama semakin sayup...

Adik : Bu...lukisan adik....
(sambil menyentuh pipi ibunya. Tangan nye berlumuran darah. Merah dan pekat.)

"Ya Allah! Abangg!! Anak kita bang!!"
(jerit Puan Anita memanggil suaminya...)

***********************

2.15 petang, Hospital Besar Kuala Lumpur.

Doktor : Maafkan kami tuan...puan...Kami da cuba sedaya upaya kami. Pendarahan die terlalu serius. Maafkan kami...

******************

Hari ni...

1 haribulan januari 2010...

Tiada lagi rengekan anak kecil yang bersungguh-sungguh mahukan perhatian.

Yang tinggal cuma...sekeping kertas lukisan berlumuran darah.








  p/s : aku rasa aku tak boleh buat citer sedih ar. hakhak.

77 comments:

IZZA said...

wuuu
sedey
sob..sob..

GT said...

ALA SEDEYH...

SOB3


-PALING SEDEYH NAME DIE MISYA-

eyh* tiba-tiba

Fathiha Zainal said...

HUk! HUk! Sedey~~~~

Syamim Asri said...

bro,mcm pnh jumpak dlm mastika r.tp x la totally semacam.lawak pon boleyh,seyes pon bleyh.respek la bro,huhu

B L O G D E T said...

sedih lorh!kisah benar ke neh?
dah jadi follower..harap jadi follower blog sye balik k..tq! :D

zack zukhairi said...

@Syamim : cerita ni penah masuk telinga aku dulu. aku pon ingat-ingat lupa. diceritakan semula ikut pengamatan aku. hehe.

thanks. :)

Unknown said...

cerita ni sebenarnya sedih babe..tapi zack,sebab kau yg tulis..kat blog kau pulak tu..pasanglah soundtrack sedih mana..aku dah tw kau kaki merapu..wekk..jadi tak sedih pun weyhh..hahaha..tak sedih..tak sedih..

zack zukhairi said...

@Sendra : hahaha!! ni la tujuan entry ni. Saja nak test sejauh mana kesan penulisan aku. Sah-sah aku fail! :p

thanks atas komen yg membina tu. hakhak!

Azuan said...

manusia kadang2 tak menghargai apa yg ada kat depan mata huhu

Mohd Hazwan said...

sdey2....huhu
sayangilah anak anda

Alyssa Villamor said...

salam..
nice cite ni..
tpi dah leyh agak sumtim akan terjadik kt adik misya tuh..hehe
pape pn gud job! ;)

ini q i L L said...

mcm pnh dgr cite ni. by the way, ada siap soundtrack mmg tak buleh blah. hehe...

cik ainlenakasih said...

tangkap leleh laaa ! lagieh2 ngan soundtrack dye......sedaayhhh nyeeeee...

ziesya zulkifli said...

sian misya~

myQza said...

hargailah mereka sementara ada!

hunny said...

ala, cte nie da penah dgr da nie.. reject2! tulih cte len plak.

nnti anta kt sye. lol ;p

ha, pastu, soundtrack tu lenkali letak kt atas before org abes bce br feel. ni da abes br pasan.

lol ;p ok x jd editor? ;p

Unknown said...

Camna nak cakap erk ? Emm ending citer nie dah dapat dijangka .

zack zukhairi said...

@all readers : haha! aku dah agak da. aku rasa aku tak boleh bikin crita sedih arr.. jiwa aku jiwa happy. aku baca ulang2 kali pon x sedih2 gak ni.

Orkid said...

sedeyh2.jln crite sedeyh. tp cume cara penyampaian kot jd kureng sedeyh. soundtrack mmg sedeh. teringat mase g esq. haha. ape name soundtrack ni eh?

jan.naimah said...

ble da xde,barula nk igt

zack zukhairi said...

@Orkid : Haddad Alwi - Doaku (Instrumental)

aku Zaty said...

huhu..
sape2 yg parents bz mcm misya,
sedeyh la kowt..
tp tu la,disbbkan crita nie ade dlm
blog encik zack,
xbole nk emo2 sngt larh..
hee~

Zaman Razak said...

owh..bro best..!

boley challenge khabir bahtia

kaw neh..

siap musik2 lagi....

haha.......tersentuh jiwa aku..

marshmallow said...

oke per. best jugak. hehe

enyheartsdiamond said...

sedey :(

u bole la buat skrip!

eju said...

gambar sape la budak kecik tu kamu letak..
entah2 budak tu idup lagi, sian dia xD ahaha

~UmmU SoLehah~ said...

T_____T ngeee...sedih3

zack zukhairi said...

@eju : ni gmbr anak sedara aku la. idup lagi! hakhak.

cik nurulain said...

pala otak ko tak sedih. aku dah la bangang2 gi dgr skali soundtrack tu. meleleh syial air mata. sebak betul.

penajaran; muzik latar penting dalam sesuatu tata cerita.

izansalleh® said...

bagi aku tisu sekotak nak lap hingus meleleh ni.

shrettttttttt..

Penjenayah Bahasa said...

siyot..xleh nga lagu tuu...

chamn said...

waaaa..... sedih beb.. cite betul k ni? atau rekaan semata2?

acap de souza said...

sedihnye cite...
SEDIH LAGI BILE AKU KNA BANNED X LEHH KOMEN KAT SHTBOX...
APEKAH SALAHKUUUU....

acap de souza said...

yela kot..ok la..aku try lg tnpa jemu

Unknown said...

haha..dah abis baca pun lagu tak abis lagi..aku ingat cerita klaka tadi, rupanya sedih. Lukisan tu pun aku rasa mcm kelaka. Haks.

imma.jayma.azima said...

tapi nape ati imma tsentuh bc nih? :(

Unknown said...

weyh2 zack,org yg comment ckp sedih tu tipu je wey..dorang nk ngorat kau sebenarnya..hahhahaha..

imma.jayma.azima said...

erk.. x tfikir pun! sendra jeles la tu zack.. hihihi~ :)

furreyzarh said...

it really DOES touch my heart..
dgn dat music.. T.T

acap2405 said...

hahaha..nih drama sebabak ker drama sedih mendayu dayu..??

takde feeling sebab takleh dengar music..
sebab speaker rosak..
T_T

Unknown said...

zack aku bg 4 bintg r....hurm, nk ckp ape eh???

uhhh...stop2...g layan perasaan jap..touching hbs dohhh....

Anonymous said...

naik bulu roma saya baca cerita ni..nak nangis laaa..T_T

sedihnya cerita ni..harap2..x da berlaku kat luar sana..doakan..:)

bobhandburry said...

menyayat hati.. sedih.. capturing mythought

zu-
www.zuwairiaiman.com

bobhandburry said...

menyayat hati.. sedih.. capturing mythought

zu-
www.zuwairiaiman.com

missiesya said...

sedihnya cita ni...nk ngis asa..huhu..nape la parent dia payh nk spend time gan dak tu

sayurmasin said...

"susah sgt ke nk tgk pon ..
bukan ambik masa lmer pon" memg ader pon mak ayh mcm ni....

eiiii bencinyer citer cm ni...cedih sgt2..dgn soundtrack lagi tu...

bagusla...awk..

shiedahkamil said...

aku da agk kne lggr kete stat ko tulis part kertas terbang pintu pgr rumah..

cerite org melayu mmg cmniiiii

nadiah fatihah said...

mmg pon...sbb tu ko soh feel ngn background song tu...hehe

Admin said...

aku rasa lar...
soundtrack ni lg sedey tau...
haha
nak nangis aku dengar...

zack zukhairi said...

@ all readers : wah! ramai plak yg sedih! hakhak! ini sungguh di luar sangkaan! kepada khabis bakhtiar, ahmad idham dan lain2 director, sila amik saya utk tulis skrip ok? hakhak!

Anonymous said...

sdeh la..

:( aduih..

udacun said...

sedeyyyyy

AsyrafFile said...

pilunye....

kim said...

sob sob.. ! sedeyh ouhh. haiyaa.

khalisyaa said...

sedey denga lagu tu..
sobsob...

Mysara Newrie said...

aku tak pasang pown lagu dan aku juz bc jer. aku nangis woo!

Anonymous said...

pelik nape ade certain ibu bapa yg macam tu...anak2 sering diabaikan..bila da takde baru nk nyesal...at tht time,da tak guna laaaa...

*bagus..sdey..tp tak nagis..cume marah ngn ibu bapa misya..

Zai Rania said...

sedihnye.......meleleh air mata kita wak....

Lady D said...
This comment has been removed by the author.
Ismail Noh said...

p/s engkaulah yang buat aku tak jadi nak cuba touchin..haha~

Alia said...

macam cerita aku masa kecik dulu. cuma beza dia aku tak mati je. =.=

Nad said...

ahah ! soundtrack pnye pasal !

Ammatullah Dedrienna Naqasha said...

terpiki lak..apa la lukisan yg si misya tu lukih..hurm

Shahizan Azmi said...

ade satu cter SHIN CHAN mcm ni . tp dy x mati laaa. hahaha, soundtrack tuu jee yg buat pembaca dapat feel xD

FiqaSaleh said...

sedeh lah pulakk.. :D

Unknown said...

waaaa...berair mata aku... sedih3.. :'(

Nur Asyuraini said...

huk...huk.....huk.....
seyes sedey wea.....
nasib x mengalir air mata aku...
feel da ada da.....
moral of the story???
hargai dan berilah perhatian kepada anak2 anda sblm terlambat...
kang nyesal.....:'(

lizarazali said...

sedang sibuk kaver line nak kesat air mata yg meleleh baca entry ni sambil taip komen utk ang la zack. tachingnyeee

cyra said...

touching syiott..
sdih la plak.... T.T

Anonymous said...

sedey la.. :'(

...miSS fAi... said...

sedihla plak... dah la tadik baru jek bersedih2an... huhuhu

Dear Yayah said...

ada ke org htr anak kat taman asuhan 31 dec ? takdak org nak keje pon mase tu kot . org sume tgh busy dok holiday lg . ahaks :D

eeda shafie said...

sedih kowt... huhuhu...

Anonymous said...

mula2 ibu, pastu mak lak ea...
hahahaha klako la ko ni zack...

anis said...

dah sedih dah,bile last keluar ayat zac balik "aku rasa aku tak boleh buat citer sedih",terus automatik gelak...entahlah...

Anonymous said...

siot la.....ko memang sengaja nak bagi aku nangis kan zack??

Wafa Awla said...

ingatkan nak feeling habis! hadoi

Related Posts with Thumbnails