Jangan bercakap dalam jamban

Mengimbau semula detik-detik Malaysia pada zaman awal merdeka dulu, waktu tu kalau di kampung-kampung, jamban memang dibina berasingan dari rumah. Masa tu teknologi kita tak berapa hebat lagi.



Masa tu, aku mula pikir apa logiknya jamban dipisahkan dari rumah? Apa bezanya jamban dan bilik air? Kenapa jamban sering dianak tiri kan?

Orang putih kata 'smell travels.', dan mungkin sebab ni, jamban diasingkan dari rumah. Logik jugak. Ye la, buat nya abang aji baru balik kedai kopi pekena sambal petai campur telur asin, balik2 rumah nak melepas hajat, masalah besar jugak tu. So, kalau da jamban jauh dari rumah, kira bau tu tak la sekejam biasa. Kira sampai kat pangkal idung je la. Ok la skit kan?

Tapi, bebudak kampung dulu-dulu berani. Tak macam bebudak ari ni. Dulu, blakang rumah ada hutan. Nak pegi ngaji pon kene lalu kebun getah. So, bebudak dulu memang handal-handal belaka. Stakat jumpa ular senduk, ditibai nya dengan kayu.

Ingat lagi mak aku cerita pengalaman dia kecik-kecik dulu. Masa tu, satu malam tu dia tak boleh tido. Perut sakit. Tak tahan sangat agaknya, dia ajak mak long aku teman die ke jamban. Time tu dalam pukul 1 pagi kot. Mak long aku tu plak mengantuk,tapi die temankan jugak la. Siapa tak sayang adik kan?

Demi nak menghilangkan rasa takut, mak aku yg tengah berak dalam jamban tu buat-buat la berborak ngan mak long aku yg tunggu kat luar tu.


Mak : Long, sorry la. Aku sakit perut sesangat ni. Kalau tak, takde nye aku nak nyusahkan kau.
Mak Long : (Diam...takde jawapan)
Mak : Long! Kau ada tak tu?

Langsung takde jawapan dari Mak Long aku. Senyap sunyi...Yang ada cuma bunyik unggas.

Mak : Long, kot ya pon ngantuk, jangan la tido kat situ. Skit je lagi ni ha! Ntah apa yang mak bubuh dalam sardin tadi, abis perut aku memulas-mulas...Hadoii!

Kata-kata mak aku masih lagi tak disahut...

Mak aku dah cuak. Takut punya pasal, mak aku da nak baca surah fatihah dah, tapi ngenangkan dia dalam jamban, so mak aku tak jadi baca. Dia capai lampu minyak tanah, dia halakan ke celah pintu jamban tu. Dulu-dulu jamban kayu je. Kira memang senang la nak skodeng. Skali samar-samar die nampak ada lembaga putih rambut panjang tengah duduk mencangkung. Lembaga tu langsung tak bergerak. Jarak dia dgn lembaga tu ada lah dalam semeter.

Mak aku da nak nangis da. Tapi tu bukan pengalaman pertama mak aku jumpa antu. Teringat kata-kata wan (nenek) aku, "kalau jumpa benda pelik, jangan ditegur". Mak aku terus senyap tak kata apa-apa.

Habis je berak, die terus pecut lari masuk bilik. Selimut.

Dia tengok Mak Long aku tengah nyenyak membuta. Die gerakkan Mak Long aku.

Mak : Long, sampai ati kau kan?...
Mak Long : Mendenye Mah... ( Mah = nama timangan mak aku)
Mak : Esok-esok kalau kau mintak aku teman, jangan harap aku nak teman!
Mak Long : Kau merepek mende ni? Tido la..esok nak keje...(mak aku keje kilang masa muda2 dulu)

Mak : Ah,dah la kau Long. Serik aku nak tolong kau lagi pasni.
Mak Long : Eh, kau ni nape? Tengah-tengah malam marah2 aku ni?
Mak : Yang kau tinggalkan aku tadi apsal?
Mak Long : Tinggalkan? Ko cakap apa ni Mah?

Mak : Tadi masa aku berak, ko lari masuk rumah kan? Aku tau kau ngantok Long...tapi aku bukan slalu mintak kau teman aku. Jangan la tinggal aku sorang2 kot ya pon.
Mak Long : Mah...Sumpah Mah! Aku tak tau apa kau cakap ni. Bila masa plak aku bangun?
Mak : Eh?! Sapa plak yang teman aku tadi, kalau bukan kau?

Mak Long : ....

Mak Long : Dah dah.. Benda da jadi. 'Dia' tak mengikut kau balik, da cukup bagus. Lain kali kalau nak kejut aku, picit ibu jari kaki. Kau da lupa ke apa Mak ajar?

Kata wan (nenek aku) aku, kalau nk kejut orang bangun, picit ibu jari kaki dia, sebab roh kita keluar masuk ikut situ. Betul ke tak, Wallahualam. Tapi kalau ikut sistem refleksologi yg aku dengar, ibu jari kaki memang tempat saraf bahagian otak kepala berkumpol... sbb tu bila kejut tekan ibu jari kaki, biasanya orang akan bangun.

Esoknya, mak aku terus cerita kat arwah wan aku. Wan (nenek) aku cakap, "lain kali jangan bercakap bila dalam jamban." Jamban tu rumah syaitan. Tempat jin bertendang...


.

54 comments:

Anonymous said...

dulu pernh gak dengar kes cam nie
time tu kitaorg wat perkhemahan kt sekolh...ader mmmbr ni(a) ajk sorg ag mmbr(b) sy g tolet..dh g tolet dia pun melespkn hajat...smbil2 tu di borak2 la ngn si b nie..yg si b nie snyp jew...pstu time dia bersiap nk kuar toilet tu dia tngok ader lembga kt dpn dia,,,pengsan la si a nie...fuuuhhh takutttt..subuh tu baru budak2 nie pasan dia ader dlm tolet..sedar2 kn dia bwk dia kt surau..baca2 aper yg patut..biler sedar dia trus nngis..pstu dia mrh si b ...si b nie kata dia xder pun bangun teman kn si a

zack zukhairi said...

@kasihkuamiera : ha'ah la. bebudak pempuan kalau join perkhemahan, memang slalu kene kacau. ada je yang histeria. kadang2 tension pny pasal, aku sampai cakap kat penganjur, tolong jangan bagi bebudak pompuan join camping. buat trouble je. haha

jimah said...

kalau haku, dudok je lam toilet tu smpi esok.. huuuu..

ceksumolek's said...

heheee.. kg sumi ikat penang mcm tu lah.. (dulu) tengah malam jer perut sumi slalu memulas nk buang air besar.. punya takut nk g toilet sanggup tahan sampai esok pagi.. :P sekarang toilet dah tak mcm dulu lagi.. nk g jamban anytime xtakut dah..

Amira Atiya said...

werr..seram lak..aku nak masuk jamban dalam umah pon malam2 takut...heheh..ni pulak jamban kat luar..kalau jamban skolah aku lagi ler seram...ade ke bdk2 nampak ade benda putih dok berdiri atas banggunan yang ada jamban tu!

Amir Said (dapurmalaysia.com) said...

tp betol kot pasal picit ibu jari tu.. kalo nak buang hantu dlm badan, bomoh pun picit ibu jari.. tp seramlah cite mak ko. hehe..

aku ms kecik2 duduk kt kampung, so pernahlah merasa gn toilet jauh dr rumah.... takut jugak kalo mlm2 sakit perut.. selalunya tahan jela sampai pagi...

ohmalaysia.com

AzilaPalal said...

seram nye cerita tuh..rasa takut pulak nak pergi jamban..hahah

Cipina said...

lpas abes prep kat asrama pernah masuk toilet asrama sorang-sorang, pastu dengar bunyi orang jalan, n nampak bayang-bayang kaki dia kat lantai yg basah masuk toilet ujung skali..rasa lega la sket..waktu keluar toilet, jenguk toilet mana yg dia masuk..tgk2 suma pintu TERBUKA! TAKDE SESAPE! terus pecut 100meter sampai bilik panjat katil pejam mata. sedar besok pagi baru cita kat kawan..fuh fuh fuh

annadzirah said...

ish.
kat rumah arwah atok sy still ade jamban kat luo..
dulu time jamban kat dalam xbuat ag, memang takot a nak p..
dalam kul9 pn da takot nak p..
huhu.
tapi sekarang ni jamban tu gune time siang je..
malam gune jamban dalam..
xpenah jumpe antu ag & mintak2 xjumpe sampai sudah.
tapi arwah atok sy kate, sape dapat jumpe antu ni, die bertuah.
(:

zack zukhairi said...

@jimah : haish! mana boleh. sejuk kot kalau nak tunggu smpai siang. :p

@aisumi : akak aku sampai skarang pon still takut nk masuk jamban tengah2 malam. hehe

@myra_zoe : hek eleh! berdiri atas bangunan takpe gak, jauh kot! haha! :D

@Oh! Malaysia : a'ah ek. prasan gak bomoh selalu tekan ibu jari kaki. Lagi satu, toyol kalau isap darah anak dara pon, die hisap dari jari kaki jugak.

@cintaqaseh : habis la.. malam nanti baik jgn gi jamban. :p haha

@Fina Fento : apsal aku ketawa baca cerita kau? hahaha! cam comel je bayang kau lari pastu naik tangga katil. x nampak seramnya. hehe

PEREKA CERITA said...

wah seramnyer... selamat aku idup zaman toilet dlm rumah hehehe....

Unknown said...

dulu kampung jamban kt lua gak, nk g toilet je, heret 3-4 org cousin skali gus.
turn org lain pn gitu, nk g jamban, ramai2 g.

Abd Rahim said...

Sengsara kan dulu-dulu...jamban kat luar...udahlah dulu x ada letrik..bayangkanlah klu nak teberak tgh mlm...nak tahan smpai esok pagi pasti x dpt...syukurlah sekrg...

molliesa said...

cite ni pon leh jadik seram...risau nak bace malam2 blog ni z..hahaha

erysweetie said...

bace doa sbelum masuk tandas~heheh..sepanjg langkah pegi jmban,bace ayat kursi.. =p
*aku pon takut nak g toilet sensorg di tengah mlm* ngehehehe

Fráhÿnx Rõsè :) said...

huuu...siot...dulu kat hostel byk kali jdi cmni..rmai yg kena..aslnya 'si peneman' tuh ialah nenek kebayan yang dh lama meninggal, umah die kat kawasan hutan getah tidak jauh dr ostel kitaorg(mengikut cerita2 org)...huii..seram bulu rome btul...huehue~!

Saya said...

heheh...teringat masa dulu..masa umahku ada jamban kat luar...peh takut gile..tambah kalo memalam perut meragam..wat2 tahan je..kalo x leh gak terpksa la kejut mak or ayh aku..hehe..tapi aku pun mesti nak bercakap..takut kene tinggal..kalo mak teman xpe lagi kalo ayah..suka memain kan aku..
n aku ingat lagi 1 kes masa kat umah tok aku..siap xnak ttp pintu jamban lagi..hahaha..tu masa kecik la..dah besar x wat dah..hahah

acap de souza said...

agak mistri cite ni..yg pasal picit ibu jari kaki tu btul kot...sebab ustaz aku tyme kat asrama dulu kejut bebudak picit je ibu jari kaki diorg..sure bgun punye..aku lak akan otomatik bgun sblm dy msuk bilik aku..kehkeh

♥♥Sew.It.Art♥♥ said...

huish..seram sejuk membacanyew..
baru tawu tips picit ibu jari tu..so leh la digunakan...

tingat zmn kecik2 dulu kalo balek kg mmg berharap perut xmeragam mlm2buta..takut nk g jamban..haha.
kg mane?sbb org pn panggil arwah nenek "wan" jgk..

zack zukhairi said...

@Pereka Cerita : haa...jgn fikir toilet dalam rumah,xde hantu. next time aku citer! hehe. kasi suspen skit.

@nurafiqahmohdadnan : a'ah! aku dulu2 kecik2 pon macam tu gak. berak nk berteman. cuak kot! haha

@Kak Mollie : akak penakut! :p hehe

@cik Ery : a'ah ek. maybe sebab mak time tu tak baca doa masuk tandas kot. sakit perut sgt agaknya tu. hehe

@franhynx rose : ha? nenek kebayan plak dah~ hahah! macam2 hantu melayu ni. :p

@Fairiz Zulaiha : Eh, kalau tak tutup pintu, nanti orang skodeng amacam? :p elok2 antu tak datang, brader-brader plak yg dtg! haha

@acap : bagus gile. aku dulu selagi ustaz tak sebat ngan hanger, jgn harap aku nk bangun. :p

@princess syaqeera : tips picit ibu jari kaki tu kene jaga-jaga skit. takut2 kalau org tu bagi auto refleks kang, tertendang plak kene muka kamu. haha

sheera said...

ouh teringat mase kcik dulu haha ;DD besh besh ! :D

Hernee Nazir said...

a'ah la dlu2 umah semua jamban cam ni..nk berak pkir 2 3 x tu..takut pnye psl..hehehe..tp cite mak awk ni mmg mnakutkn la..

Rara said...

uuhh..amat takut oh.da a tdi aq g jmban,aku sembng ngn kawn aq.huhu

kuyam said...

hahahaha
sinonim2,rmh zmn2 dulu~
jamban dibina berasingan dr rmh
:DDDD

aku Zaty said...

cerita nie dah seram..
bile bace comment2 nie lagi seram..
huhu..

luvly mya said...

haha..seram gile..
dulu mak cik mya pun penah kene kaco
pastue law tido umah die sumpah sanggup tahan sebab takut..hik3

Faarihin said...

antu tu senyap sebab dia bengang umah dia ada orang tumpang uat qadak hajat.. hahaha.. lawak dan seram citer mak kamu ni yer.. kalo saya.. tak tau la apa jadi.. mungkin terus pengsan agaknye.. huhuhu... (^__^)

myQza said...

ngeri! ekekekek..
tpi mmglah! zaman aku kecik2 dulu tandas jauh dari rumah. nak pujuk adik beradik teman, tensen jek.. kalau boleh thn.. thn!

ha ha ha

redbirdfe said...

citer pengalaman yg best ! huk3

zack zukhairi said...

@sheera : hehe. apa yg best? antu ek? :p

@Emora : abis la ang! yang ang bantai sembang tu, bukan kawan ang, tapi... hehe :p

@kuyam : agak konfius, apa yg lawak? hahaha

@luvly mya : skang ni da xde antu kot. :)

@Faarihin : hahaha! sumpah lawak statement kamu. Betul gak ek? antu tu mesti tension orang berak umah dia. Kakaka

Unknown said...

huhu zaman dulu .. zaman sekarang ada lagi ke jamban camtu ?

zack zukhairi said...

@touyakaruma : ada weyh! umah pak lang aku kat melaka still guna jamban kat luar dowh! haha

Unknown said...

Salam
Dulu time skolah ustazah aku ada bgtahu rasional nye bilik air dan tandas diasingkan. dia pesan bila jd jurutera/arkitek n buat rmh jgn disatukan bilik air dan toilet.

Rasional nye bila kita ambil wuduk, kita xblh ambil wuduk dalam toilet, mudah jd pelupa.

Tp skrang zaman dah moden,kebanyakan rmh dah ada tempat wuduk khas. so,mgkin rasional nye dah berubah.

mungkin ang boleh google n cari kepastian ttg toilet ni dr segi agama.

zack zukhairi said...

@azura majid : thanks for ur info. pernah jugak dengar pasal benda ni. memang betul pon. and lagi satu, kalau rumah tu ada ramai adik beradik, sorang tengah mandi, lepas tu si adik tak tahan nak terkencing, bukan ke seksa? hehe. :p

sebab tu diorg asingkan kot. :)

Mysara Newrie said...

ok. tak mau komen pape. tp pasal yg dorang ckp nmpk 'benda' 2 aku percaya sebab kawan aku bleh nmpk. die da sixth sense. so klu da pape memang die nmpklah. seram gak klu dgr dier citer balik kat kitorg

♥♥Sew.It.Art♥♥ said...

haha...lol!sengal..
baeklah..perlu ade black belt dulu lah camni sebelom nk praktikkan teknik picit ibu jari supaye muka xditendang..kang abes patah idung yg xbape nk mancung neh!agaagaga~

AcanCapik said...

jamban aku still kat luar rumah. hehe...

enyheartsdiamond said...

eny penah berak kat jamban gini..nyamuk byk..hahaha :D

*seyes gerun cita ni!

Shahada Fauzi said...

ahaha...senget..tp betol..jmbn dlu2 mmg cmnih rupenye..time kocik2 dlu kalo balik kampung konpom2 mlm x g jamban..takot..tp kalo dh x thn redah jew..kui3..

prnh gak wat msa nk lepas hajat tu x konci pintu jamban..bg renggang sket pintu...time tuh subuh2..takot gile..sunyi semacam..skali tgh sdp2 mlpas ade org tolak pintu..skali paksu ceq yg tolak...ouhhh..malu gile babas..naseb baek msa tuh ceq kecik2 lg..hahaha..mintak2 paksu pun dh lupe kejadian tu..wuuuu...malu..

imma.jayma.azima said...

eeee...seram giler!
takot den..

Anonymous said...

heh..kira bgus ade jmbn..even kt lua...pnah je ade pglaman buang air kt jamban luo tyme kecik..punye la takut..haha..

kt kg lg 1 lg dasat..xde jmbn..buang air atas suat kabor..da siap buang jauh2 campak nelakang umah..hahah...

kt toilet hostel mang gtuh..cuci muke,gosok gg sorg2 rse mcm ade org teman kt sblah...hahaha!!

Mashii said...

gambar jamban tu pon dah cukup menyeramkan...(bila malam)...

adoi..camna nak balik kelas malam ni..nyesal pulak baca..tula tadi gelak2..tak sangka pulak cite sesssseeseeraammmmmmmmmmmmmmmmmm....

cik intan said...

BEZ CTER NIE..TERINGT KT OSTEL DLU..time 29hb mmg tkot gler2x..emglah tahyul sal nenek kebyan duk tgu kt toilet lah..kt ats loker lah...aq jd terigt time first 29 feb kt skolah...sume senior duk pkat wat cter..ktowg yg junior nie percye je..maklumlah nerd lg...ktowg pkai gbung katil tdow rmai2x..tkot kt nenek 2 lah kononnyerw..dak2x nie kte nenek tue 2run dr bln..(bodonye lah time tue percye...)ada kwn aq tkot gler2x...sampai dy xleh tdow..ktrg pe lg..watlah cter mcm2x..sumpah smpai esok dy xberni g toilet sorg2x..kihkih..cter kt ostel meg bez2x klau sal hantu..hihihi

sayyeda said...

hai zack! jamban dholu dholu kat luar bkn sbb smell travel. jamban kan tmpt jin jahat dan setan bertandang. jadi mcm tak baik la klw rumah setan ada dlm rumah kita. tapi skrg ni org dah tak de kesah daa.

kurosagi said...

walaupon umah ak moden, ak suke tutup lampu bile "membuang"....lagi gelap lagi baik...

Unknown said...

eh asal cerita sama dgn my mum punye cerita. sejibik okeqq

maybe 'dia' yang sama kot
haha
tp mmg same laa

rankun22 said...

uissh...serrrrraaammm..kalow aq tu,nk lari pon da x larat dah..haha

FiqaSaleh said...

seram wei..nxt entry nak wat citer seram bubuh tajuk tu. "awas citer seram" ..leh gak stok2 bace pagi..

Unknown said...

hehehe..ckp psl jamban ni..rumah paksu sy msih ada jamban mcm dlm gambar 2..cuma pintu dia kayu ar..hehehe..siap ada lubang2..senang kena intai..pak su sy mmg x suka jamban dlm rumah..smpai skrg pun jamban mmg kat luar..dlm 200 meter gak dr rumah..dlm pokok rambutan n duku..cuma skrg dh renovate jd batu dindingnya..hehehe..

Nur Asyuraini said...

kompem aku xkan pie jamban mlm2 dh pasnie... seram sejuk je aku rase..... maklum r..... baca cter ni dlm kelas yg de aircond....
hahaha ^^
tobat x mau lepak dlm toilet da pasnie....

eifa_ofea said...

seram gk la cite ni..ni kalo aku balik kg n baca balik cita ang ni sure aku xp toilet la jwbnye..kt umah aku still jmban kt luar..mak aku xmau wat jmban lam umah dia kta takot bau..huhu

aku kalo bab nk buang hajat aku da kira da pkoi brapa ka..tgh mlm pon aku p ja..wat masa ni xpnh la kena kacau ka apa kn..cuma fikiran ni jht sket dok pikiaq macam2..yg pasti abes berbiji kulit sbb jamu nyamuk mkn..huhu...

... said...

dulu umah nenek aku pon jamban blakang umah..blakang jamban tu dalam jarak 20 -30 meter ade kubur lame...maunye x seram...tapi mase generasi aku, atok aku da but jamban dalam umah dah...

... said...

dulu umah nenek aku pon jamban blakang umah..blakang jamban tu dalam jarak 20 -30 meter ade kubur lame...maunye x seram...tapi mase generasi aku, atok aku da but jamban dalam umah dah...

Ab Medina said...

actually jamban dibina kat luar rumah pada zaman2 dulu then kat kg plak.sebab dyorg sangat jaga kebersihan..lebih2 lagi tang solat..tak elok la kalu jamban dalam rumah..bile nk ambik wuduk ke takut tak bersih je bile nk solat...
biasanya solat dalam rumah..jamban tu kotor dan tmpat syaitan jadi tu la jamabn dibina kat luar rumah..itu yang saya dpt kongsi sket sebnayak

Related Posts with Thumbnails