Mainan budak dulu-dulu

Dari pukul doblas tengah malam semalam bawak la ke pagi ni, rata-rata blog semua review pasal AJL. Serba salah plak aku. Kang kalau aku tak tulis pasal tu, rasa macam melanggar etika berblogging plak. Konon-konon macam aku tak follow perkembangan semasa plak gamaknya.

Memandangkan korang da buat review sumer2 pasal bab tu, aku nak amik skit je dari part AJL malam tadi. Perasan tak korang masa yuna buat performance? Dia macam ada bawak piano mainan.



Masa aku nampak je piano mainan tu, terus aku teringat zaman budak-budak dulu. Piano tu sebijik macam akak aku punya! Macam mana aku ingat? Sebab aku la yang patahkan piano tu gara-gara berkelahi ngan akak aku kecik2 dulu. Dan pasal piano tu jugak la, aku kene sesah ngan tali pinggang bapak aku.

Aduhai...rindu zaman budak-budak dulu...

Hari-hari celik mata, mandi makan pastu main, petang skit tengok tv, pastu malam mengaji. Ulang rutin yang sama hari esoknya. Takde report, takde exam, takde overtime, takde cinta, takde kecewa.

Ok, ari ni nak flashback skit pasal alat mainan zaman aku muda-muda dulu...Kalau dalam entry ni ada part2 yang sama dengan pengalaman korang, kiranya korang memang sezaman ngan aku ar. Kite boleh geng okay?

Aku mulakan dengan lego.



Ini bukan lego yang mahal tau. Bukan lego yang harga dia ratus-ratus tu. Yang aku cerita ni lego paling basic yang kalau tak silap aku, satu bakul lima ringgit. Dia memang satu patern je. Yang bentuk macam batu-bata tu.. Sapa penah ada, sila angkat tangan? 

Ingat lagi masa dulu, selalu berlawan ngan akak-akak aku, siapa yang boleh buat bentuk paling menarik. Oleh sebab benda ni murah, so kreativiti aku masa tu terbatas. Setakat cantum-cantum buat bentuk kuda, rumah ngan pistol je la pon yang boleh. Paling dasyat pon bentuk kereta. Tu pon tayar die petak! haha.



Ha, yang ni fevret toy aku masa kecik-kecik dulu. Bapak aku yang belikan memang khas utk aku. Mentang-mentang la die keje askar masa tu, konon-konon macam nak menerapkan aku dengan unsur-unsur patriotisme laa..

Cara main die senang je. Susun askar-askar tu ikut kreativiti korang, pastu amik pen tekan, tonyoh kan kat blakang askar tu smpai dia terpelanting. Kalau askar yg terpelanting tu kene askar musuh smpai jatuh, kira 1 point la. Korang dikira pemenang kalau semua satu batalion askar musuh tu rebah. Tapi selalunya memang aku la pemenangnya sebab aku main sorang-sorang. Akak aku tak nak main.

Tapi yang bestnya, masa tu aku ada dalam 30 ketul menda alah ni. Aku siap boleh hafal nama sekor-sekor tau! Sarjan Amat, koperal Usin, Leftenan Abu.... macam2 la. Jangan hilang sekor, mau menangis woo!



Bile da besar skit, agak-agak dalam 4-5 tahun, masa tu dah start main pistol air. Habis becak lecah satu rumah. Kena plak ari tu mak bad mood, memang makan penampar percuma la jawab nya.



Pastu bile da advance skit, beralih pada pistol api. Takde la api mana pon.. Tapi boleh bangga la ngan kawan-kawan sebab ada asap kepol-kepol kuar kalau tembak.

Masuk bab mainan budak pempuan, aku tak berapa ingat la.. Tapi aku try state kat sini apa yg aku ingat k?



Kalau sebut pasal budak pempuan, mesti la main masak-masak ye tak ? Teringat lagi kecik-kecik dulu, abis periuk belanga mak aku yang lama-lama tu akak aku kerjakan. Kitorang adik bradik bukan orang senang. Takdak duit nak beli pinggan mangkuk mainan macam dalam gambar ni.

Tak dapat tidak, kutip ar tong biskut ke, tin susu ke, bekas makanan polisterin ke... buat barang dapor. Kalau botol mineral tu, kene gunting siap-siap buat jug..

Yang celakanya, kalau tiap-tiap kali akak-akak aku main mak-mak, aku mesti kene terlibat pegang watak 'anak' . Kononnya tak cukup orang la. Ceh! Tak cukop orang, toksah la main! Buat malu aku je terpaksa join. Kang kalau tak join, nak ugut bagitau mak yang aku korek duit tabung.

MySpace Damn!



Patung baby. Ni pon mainan yg femes masa zaman aku dulu. Akak aku ada sorang satu. Ntah hape mende yang fun nye main benda alah ni pon aku tak tau. Slalunya, aku la yang buat perangai setan suka bogelkan patung ni. Kadang2 tu dengki punya pasal, abis tangan die aku cabut, pastu cantum kat kaki. Dah macam alien da aku tengok.

Tapi bila da besar, aku jadi takut plak bile tgk patung2 macam ni. Teringat patung chucky!


Selalu terbayang kalau-kalau patung tu bangun tengah malam, amik pisau kat dapur, rodok perut  aku adik beradik.! Baaaapak ah! Horror kot.




Ha, ni mainan yang aku paling tak boleh lupa. Akak-akak aku dulu time balik sekolah suka singgah kedai runcit beli menda alah ni. Patung pempuan ni dibuat dari kertas. Korang kene gunting siap2 ikut cutting badan die sumer, pastu siap dengan baju2 dia skali. Kira korang boleh tukar fashion die ikut pala otak korang ah. Tak sure mainan ni ada lagi ke tak...

Banyak lagi mainan budak2 dulu yang best2. Kelakar jugak kalau nak diingat2 balik.

Tu belum masuk part Tora, Ding-Dang, Jojo sumer2 lagi. Hakhak.

Raya tahun lepas aku sempat balik Malaysia. Singgah beraya rumah pak-pak sedara aku yang ada anak kecik. Aku tengok anak-anak diorang masing2 pegang remote car! dasat.
Yang bebudak pompuan plak dengan patung Barbie doll.. Siap ada accessories untuk tukar bulu kening patung tu, pastu ada henbeg die, ada kasut... serba serbi lengkap ah! Gile.


Bebudak kecik yang baru pandai tatih pon da advance. Memasing tak nak kalah. Kereta paddle takde yang kecik2 dah. Ha, amik kau! Baaaapak besar! 

Sayang anak punya pasal, kalau boleh apa yg anak-anak tu nak, semuanya mak ayah nak try adakan. Tak cukup gaji bulan ni, bulan depan ayah belikan lain...

Tapi tu la... Kadang-kadang anak-anak ari ni tak ingat. Bila da besar skit, masing2 da pandai guna duit. Dapat duit PTPTN, belanja awek, beli henset, topap ari-ari...Nak call mak ayah? Haramm...
Lupa da jasa mak ayah besarkan korang...Lupa da macam mana mak ayah sakit kepala bile korang hentak-hentak tanah nangis2 nak kan mainan kecik-kecik dulu. Lupa dah jasa ayah yang tolong buatkan senapang kayu utk korang dulu... ( ni kes aku).

Ok, emo sudah! Hakhak. Sorry la, terpanjang plak entry kali ni. Ni sumer piano mainan yuna pny pasal la ni! =p





p/s : Kekadang terpikir gak...anak-anak akan datang cmne ek? entah2 henset tu jadi barang mainan je.


.

98 comments:

Kujie said...

skrg anak kak jie main masak-masak online...aduhai.... yg dia kenal keyboard :p

Melz said...

chucky ! seram siot miahahaha

..nOj.. said...

hahaha kelako tul patung2 yg pakai baju tu... mmg syok la main... tp skang cam x nmpk dh org jual la... fuhhhh... ade lg jgn dilupa kad yg kecik2 tu.. main tepuk terbalik kad tu... ingat x?

nuar said...

hahha. mmg natsukasi doe time bdk2 dulu. ak dulu ade gak ptg askar tu tp xde a sampai byk cam ko

Aini said...

Lego 2 dulu2 kan, kasi buat robot tau.. Robot bentuk bapak satu, bentuk mak satu, bentuk anak satu..hehehe

Patung kertas 2 pulak.. Siyes memang gila dengan benda ni. Balik sekolah je beli.. Bile dah banyak sangat koleksi, tampal dalam buku tulis, bawak g skolah, main butik2 pulak ngan kwn. Konon2 catelog baju la 2..haha

Anonymous said...

patung jertas dulu pun sy selalu gak kumpul

Didi Nadhirah said...

piano,lego kotak batu bata,askar,pistol,pedang,patung kertas tu...yg tak nak ada patung mcm ala2 adik beradik chucky tu takut huhuhu

Cipina said...

weh..part paling best patung kertas tu..memang menggamit nostalgia la hang ni..

Rara said...

aq mase kecik men patung kertas tuh ah..masyuk gila men mnde tuh

Unknown said...

sambil baca sambil teringat...hahaha...yg teringat pun yg masih ada dlm memory 512MB ni je la...dah la penah masuk air..hahaha

CITY® said...

hehehehe...

patung kertas tu i selalu main dolu2, haaaaaaaaa.. sampai buat baju sendiri. lukis2 g. cantik2
ekekek

tapi kami panggil mainan tu anakkan.
org tganu la katakan
heeeeeeeee

Cik Renex said...

patung kertas tu still ada..
dulu pun gila main bnda alah ni..

ari tu aku beli untuk sepupu aku n aku pun join main sekali..
haha..enjoy..

=]

ardinihumaira said...

Saya ada kenangan maen pejabat-pejabat masa zaman kanak2 dolu-dolu. Saya jadi boss, adik saya jadi client. Chewah..segala diari atopun buku yang berkulit tebal milik abah yang dah tak digunakan we ol koyak2 wat jadi fail tak lupa juga jadi laptop. Kat buku log kulit tebal besenye jadi mangsa. Lukis sendiri biar jadi keyboard. Wakaka...lucu la tingat zaman dolu2.

Mysara Newrie said...

zack, semua game yg ko ckp kan nie, semuanya aku pernah main! haha. sumpah cakap, memang rindu giler2 time 2. rasa nak ulang smula jer masa kecik2 dulu. huhu

dayanaazhar:) said...

me cume ada barbie je...huhu

silent murmuring of mine..... said...

patung kertas itu......so nostalgic!!!!!sye ader bnyk tau dulu2...satu beg plastik besar.....hikhik....pstu siap leyh bercakap patung tuh....hahahaha...sye la yg tlg cakapkn dialogue mereka...huahua.....

p/s- nnt kalo sye da anak.....patung kertas itu xder...akan sye buatkn untuk mereka......hikhik...print jer.....pastu gunting...lalala

chah~ said...

walawei..dulu aku ngn abg2 aku ade lastik sorang satu.. pistol kayu sorang satu.. haha..

sume mainan tu aku penah main. kecuali baby doll tu.. haha

nabiha said...

yay. sangat2 agree.. men masak2 gune periuk..isi ngan pasir..haha..

satu lagi men kawen2... syok..

ade lagi dak2 gurl ni suker beli subang yang ala2 sticker tuh.. kalerful..

ini q i L L said...

zack tak main kete tamiya ye dolu2? hehe...

Suraya I. said...

dlu mse kecik mainan yg sy byk - alatan main masak2 tu, teddy bears, lori mainan.
lori mainan tu gila nk sgt sbb nk main pasir kt luar rumah -__-"

hafeezkhairi said...

budak-budak sekarang mana main ngn permainan zaman kita dulu zack..sekarang main askar-askar pun kat komputer..zaman kita main kat tengah panas siap conteng muka bg nampak feel hehehe lagi satu mana diorg tau main galah panjang,tenteng,lecut buah getah,lecut selipar hehehehe anna sebut2 ni,kau zack tau ke =)

Shaz Naz said...

zack..u remind me to my childhood mud..wah, rindu sangat bah!

rcclaw said...

haha...sume yg ko men aku pown men gak...best tul...lego2 2...aku susun pnjg2 cam menara kl lwn ngan adk aku...sape yg jtuh dlu dye kalah...wakaka...

Bardboo said...

paling suka main patung kertas tu...memori beb..huhu

Anna Boleyn said...

hehe lawak betol bila bro sebut yang sal mainan patung pempuan kertas yang bleyh salin2 baju tu. sebab saya dulu rajin g kedai runcit beli mende alah ni balik from sekolah. memang kelakar bila ingat balik. tapi, patung tu semua cute2 gila arh.

Aishah Malik said...

kitew men barbie je hehehehe

acap de souza said...

sungguh nostalgia...elok kalo d'tambah sound effect..biar masyuk time bace posting ni..

pudding pie said...

tetibe je teringat toys mase kecik2 dulu
dah ilang plak tu..
mmg sebijik la sme cam lego tu

acap2405 said...

kita sebenarnya tidaklah sezaman..
umur pon jauh giler beza..
tapi semua permainan tuh masih lagi bertahan sehingga saya tamat darjah 6..
sewaktu 2006..
tingkatan satu hinggalah skang nih tak nampak laa classmate saye main patung kertas tuh..
hohoho

zack zukhairi said...

@ all readers : Ya Ampun!! sekali aku bukak, da penuh da korang komen. bagus la korang ni, spoting sgt2! :)

tapi sorry ek, tak dapat nk reply satu2. thanks sgt2 sudi bagi komen yg menarik. tersenyum baca komen korang.

nampaknya ramai betol yg main anak patung kertas tu! hakhak! kite sezaman ar! leh geng! :D

Unknown said...

aku ada semua mainan tu, kita sezaman ah! ahhaah :D

myQza said...

piano dengan patung combat!1

yup! memori. piano tu nampak je cikai. tapi tahan lama wooo!

Unknown said...

aku dulu x suka anak patung! takut! part plg aku takut matanya..mak aku penah nak beli utk aku..tp bila dia tunjuk je kt aku,aku terus nangis!

sekarang dh x tkt!hehehe..;p

kck2 lu aku mmg xmen ank patung sbb aku ganas skit..yg aku pnh men,bola sepak!jd goalkeeper lg tu..hihihi

rindunya zmn kanak2..=)

Anonymous said...

aku suka gila maen patung kertas tu. hahaha

zinnia-lyana said...

patung tu paling aku ingat,kawan aku dengki pastu dia gi potong rambut patung tu sampai kontot. mau bergaduh brapa hari. -_-. bebudak skang mana tau men kat pc je. huh.

Fathiha Zainal said...

Ohhh!! Rindunye zaman kanak-kanak itu dulu.

Henset jd brg menan?? Jgn kata zaman akan dtg, zaman skrg pn dh ada. Huhu~~

Iznie said...

woooo....

teringat zmn kecik2 dulu...

mmg girlz ske main anak patung ketas tue kan??

pastu byk giler anak patung...hak3

zmn sekarang nie, sume main kat komputer jep... :D

LISA lisot said...

lisa rase sume kat atas tu lisa main.
paling x boleh blah patung kertas laa.. ahaha..

tp adik lisa skg main henpon la, tp bantai hp rosak punyer. ahahaha

enyheartsdiamond said...

i was at AJL..tp i x update pon..hahahaha..sbb tak dak gambaq..kawan x bwk dslr..cisss! :D

*masa i nk p toilet pon..ada org eskot taw..depa engat i artis mana2 kot..hakhahahaha :D

(pasan sat)

*piano yuna sebnijik mcm i..

'AQILAH said...

barbie ?

enyheartsdiamond said...

*sebijik

[z@ck] said...

ahaahaa..
patung kertas tu yg faveret tuh..
=)

Unknown said...

amboi best gila entry ni. cewahh mula2 pasal piano mainan tu.tibe2 je masa childhood punya zaman punya cite.ni yang syok ni.semua permainan tersebut penah main masa kanak2 dulu.heeee.tapi kan,i tak ada doll.apa dorang main dlu? barbie doll ke apa tahh kan. i tak main tu,tak penah bli.sebab i sorang je perempuan kan,lain sume abg.haaa,mana tak nye.i beli pedang mainan tu,then abg i pistol mainan yg kluar air tu laa.

masa kecik ada maid,bibik ni mmg sgt tak beradab,mls nk cite la,cite lama en.i bengang,i amik pedang ketuk pale dia. then dia kata cmni "huwaaaa...bagitahu apak saya" padan muka dia. kuang ajar sgt. i ketuk pale dia dpn parents i lagi haaa. :D

pikaka said...

ak paling ske patung kertas tu.mmg feveret ah!! hak2

Asfan Ash said...

idea yuna utk main piano kecik tu mmg bagus gila.....gua respek abes

haha aku nak buat post camni aritu tapi tpakse tangguh sebab nak siapkan novel ringkas gua

smile said...

patung kertas tu xsah kalau xda haha lego ponnnnnn...dengan penguin naik tangga n y tangkap2 ikan tuu sambil benda tu pusing2 ;( haihs nostalgia!

blom wat post pasal makanan ringan ms kecik2 zack.adehh rindu2

didieadila said...

tiba2 aku rs tabley blah pasal patung kertas leh tuka2 bju tuh..seigt aku la dlu kcik2 aku maen patung kertas tuh siap blakon buat suara lg..rasa macam..eh,sgguh tah pape..hahahahaha..

Aelfi said...

aku masih teringat peristiwa patung askar dan thundercat abang aku yang di"flush" ke dalam tandas akibat kedekut taknak bagi aku main.

sapphire blossom said...

aku ada masak2 ngnpatung kertas.. playdoh ko x letak pon?

Cujie said...

haha..teringat zaman kanak2 =)

Yna Mina said...

aku ske part patung kertas tu...memang menggamit nostalgia la..dulu nak beli tu sanggup makan jimat2 pastu beli banyak2 sebab dia punya baju tu macam2..siap ada yg patung lelaki lagi..hakhak i likee~~pastu main masak2..hihi

wei zack,ko pun main patung kertas ke?kui3...

♣ DªrKNoTTyz ♣ ™ said...

bro...ada lagi permainan masa kecik2.. main bola yg buat dr manila kad tuh..pastu wat tiang gol pakai kertas..bola pakai kotak rokok punye sarung..hehhe..tak tau la bro tau ke x...lagi satu kereta dash yankuro...hehehe..fav tuhh... :)

zack zukhairi said...

@fatin : wah! makanan ringan? thanks for the ideas. :) next entry maybe.

@Aelfi : abang lu kejam! hakhak. giler ah, sanggup flush dalam jamban. kedekut pny hal.

@shazalisme : walaweyh! ha'ah la! playdoh lupa nk bubuh. ish2.

@bunga_angkasa : oit2! aku tak main patung kertas tu ok? :p akak aku je ain. keke.

@Darknottyz : Alamak! tu paling best kot! macamna boleh lupa nk bubuh ni! adeh.. thanks2. memang femes masa zaman aku dulu tu.

Hunny_MHT said...

wah i pun gle patung kertas gak kecix2 dulu.. Cute seh :p

miss teja said...

salam,
patung kertas tu sangat klasik! sampai lunyai saya main.
plastesin yang sangat keras tu pun ada juga dulu.haha.

Zamir Yusof said...

mane kereta mini dashyonkuro, cyberpet, digimon? ko x layan ke zack?

Dak Wan® said...

Teman dulu gila main lego.... besh woo!

udacun said...

sekarang ni sume dihujung jari... cian budak2 skarang

Unknown said...

tacing siot part last..aish..mlm r aku kol mak aku..kah3

Unknown said...

tacing siot part last..aish..mlm r aku kol mak aku..kah3

Shahada Fauzi said...

ahaha..bab ank ptg kertas tuh mmg xleh lupe ah..siap men wat rumah ats tanah lg konon2 tu rumah ptg2 tuh..ade jamban..ade dapur..ade bilik..ade ruang tamu..mmg xleh blah..kui3..

men masak2 pun bes..siap leh maen kawen2..ang jd mak..ang jd bapak..ang jd ank2..haha..

men pistol2 air lg bes..siap leh men polis entri lg dgn pistol air..syoknye...

ohh..tetibe rindu zaman kanak2 lak..ang la ni zack..kui3..tetibe ang dpersalahkn..

Unknown said...

hey..cni ade paperdoll ala2 muslimah gtu..hee~~
http://tiananana.blogspot.com/2010/01/diy-paperdoll.html

zuanzaqziq said...

huhu..aku sker men kombat2 tu..

Anonymous said...

suke main patung kertas tu..melambak beli tp akhirnye hilang bersepah2..tkoyak laa..lego pon suke..salu je tpijak..sakit woo..tu blom mainan outdoor..men zero point..haha..best gle..

Zai Rania said...

semua mainan yang awak cakap tu semuanya kite ada....maklumlah kite anak tunggal....dari lego, askar hijau, pistol air, pistol api, anak patung kertas, pinggan masak-masak semuanya...kite dah merasa main....bestlah...kecik-kecik dulu...arwah abah kite selalu bawak balik mainan setiap kali balik dari kerje. Banyak mainan kite tau...sampai penuh satu kotak TV hitam putih dulu-dulu..lastly arwah mak tak tahan tengok bersepah dicampaknya satu kotak mainan kite ke dalam tempat sampah...sekampung budak suke sebab dapat mainan free...kite le yang menangis terhenjut-henjut...hehehe kenangan...

Orchid @ Nur said...

Nostalgia sungguh..teringat kisah dolu2 seangkatannya..waaa rasa nk nangesss..

tuan director said...

terbaik la zack
tuju kasut tak main ka

merduwaty said...

memang entry ni.mengingat kan saya tentang zaman anak2 dulu...yang patung kertas tu aduhai kelakar betul la bila ingat balik..hahahhaks...

C!k LaYLa PiPi GeBu said...

bro..
kita bleh geng r..mcm tu gak pada bebudak yg lahir tahun 80-an..
haaaaaaa..
konpem r kita sezaman..
permainan yg kita main mest same punyeeeeeeeeeee...
lagi2 tang yg ank patong kertas tu..hahha

Ameera Fatin's Kitchen said...

haha.... mcm mane ang boleh ingt sume bnd ek? awesome la... hehe... nice one... baru first time baca blog ni, dah suka... keep it up!

zura said...

patung kertas tu beli kan...

tapi saya buat sndr..
body die buat dr kulit buku sekolah yg agak2 keras ckit..

baju2 dia pakai kertas buku sekolah..
cara buat letak body yg kite create tu pada atas kertas putih..then buat design2 baju..hua2..
mcm2 corak..seksi xseksi..smua ade..

hahaha..klakar la bile ngat balik..sronok plak..se nak main je lagi..

Anonymous said...

wahhh... teringat aku kat piano kayu kaler merah tu...

n[i]ck sTiLL WaiTiNg said...

siut...aq pun ada piano 2 msa kecik..klu x silap color kuning..
tpi sal slalu bwak ke hulu hilr hilang piano 2,x tdo aq mlm 2..sal ptg chucky 2 serius horror..sal ptg 2 smpai aq besar x berani nk ada ptung baby 2 dlm blik..seram seh~sal dak2 skrg,adik aq yg kecik klu aq beli mainan,2 3 mnit jer die belek,then die g balek maen game barbie kt lappy..jgn r org laen kcau ngamuk die,2 lar mjunyer dak2 skrg..
new info;ptung kertas 2 msih dijual dskola2 smpai skrg..(aq pernah try beli,dlu 20 posen smpai 50 posen ley dpt skrg da updte..rm 1.20..)=p

jannah sharip said...

skung dak2 dah main fb lorh...x macam zaman dolu2....tapi zaman dolu2 tue la kenangan....kn2???

nurul huda jumri said...

nostalgic gilest..teringat aku dolu2..balik ngaji je, singgah kedai beli patung kertas..sampai lunyai aku main ngn adik aku..gi skolah, time rehat main ngn kgkwn plk, buat pertandingan...sape ade patung muka lawa ngn baju plg vouge, die menang! hakhakhak!!!

Unknown said...

kalo bab mainan ni..aku belasah gak men mainan y laki men..contoh cm keta dash yankorou tu..tp y cikai la..hehe..sanggup menabung nak beli keta tu..pastu men time rehat ngaji dulu..kenangan2...hehehe....entry zack ni mengingatkan kita bertapa budak2 skrg ni dh cukup senang lenang..x mcm kita dulu..peace..

Anas Hassan said...

haha..btol tu http://www.blogger.com/profile/10163232740739901580..
keta dash yan kuro mmg best..(erkk.btol ke ejaan dia ni??)..
haha..

gigih korek tabung adik nk cukupkan duit beli ni..konon nak bg dia pinjam la nnt(tabur janji2 manis)..tp lain tahun la dia nk pegang..haha..10 itu suma 10 tahun yg lalu..hoho

Rina Lia (◕‿◕)✿ said...

nasib baik kita sezaman. sonok rina bce

miss zulkanine said...

hahahahahahahahha....klakanye bile ingat zaman kecik2 ny..

BABY said...

rdu zaman maen ank ptng ketas ngan akak2 aku...tanks zack...=)

Anonymous said...

hikhik..ketawa habis..

dekstro said...

dari piano yuna ker mainan zaman kanak2..lu mmg best bro....tapi pling best smpai bleh namakan semua askar2 lu...dasyat..daya ingtan kuat ni..hehehe...

redspana said...

haha..ko penah x tgk umah yg wat guna blok kayu2..
aku men mase umo ak skola drjh 1-3..xtaw la ko taw x..tp aku cr skang da xde..lg satu..
penah kumpul duit raye nk bli kete dash yan kuro rege lebih kurang rm10-12 sbjik..
mase tuh da mahal sgt la tuh..
hahahah..
indahnye zaman tuh..

Khairi Mohd said...

zaman budak kau dah moden ni zek. cuba tengok perbezaan zaman kita. sini.

cik5ruz said...

hahaha...bdk2 la ni depa mna nk tau sgt men menda2 ni..indoor suma,xb'campuq da dgn kwn2,nak2 pulak dok degaq mcm2 kes pelik la ni..duyai,totally different lah~beruntung la,aku sempat lalui zaman 2=)....spa yg xsempat,rugii woo.

hazz said...

hahhaha..sangat rindu mse kecik2 dlu...hampir sumer bende yg ade kat atas tue penah ku maen..wawawa..paling x leh lupe patung ketas yg bleh tukar2 baju tue..hahaha..sgt bez..
mse dajah 3,4,5 slalu maen penggal kasut/penggal tin ngan kwn2...sonok wo...klo nak maen skarang nie rse nyer mustahil kot..kang terbeliak bijik mate jiran tetangge nengok..hahhaa

SABARINA said...

main patung kertas la best sebab murah....skang ni dah tak nampak lagi dah bende 2 tu...dah pupus ditelan zaman...

Unknown said...

lego adalah permainan aku sebelum masuk skolah. sampai tadika pon still men lego =p then, mule main plastesin pulok. design mcm2 la dgn plastesin.
patung kertas pon main gak mase skola rendah ^* hahah

terase cute bile ingat toys dulu

alin said...

patung kertas.. perghh! sgt best.. rasanya aku baya akak ko kot zack.. (aku pun exstadian) patung kertas murah beli kt kedai runcit je.. akunk blog gak pasl ni zack minta izin copy gambar patung tu.. nanti aku link kt blog ko..

m.a.n.i.s said...

haha... ding-dang tu baru ja beli baru2 ni... sbb tringat zaman kecik2... dpt la jugak mainan rupa torchlight rupa balung ayam....

tinta porolya said...

mainan kecik2 dulu.. x byk.. mak beli alat doktr sbb nk suh jd doktor..last2 jd ahli sejarawan..hihihi.. kiter nak alat masak2 sbb suke tgk mak masak kt dapor..x kasi.. tp main yg betul2.. tumbuk ikan hiasan ayah lumat2 ..masuk dlm kuali plstik..masak!(mmg jahat giler prngai time tu) pastu mainan penguin yg naik tangga.. ikan pancing.. patung mickey mouse sorang satu... x smpai sebulan lunyai patung... apapom best la.. bro zack bikin entry camni teringat zmn knak2 dulu... adios~~ (*_^)

Nur Izzati said...

mainan kau tunjuk kat atas semua aku ada. kita geng. tapi semua dah hilang mana. *sedih* tapi paling best pistol buatan kayu. potong sendiri, pasang getah sangkut2 je. peluru dia kertas lipat tebal-tebal. HAHA. advance sikit pakai lah batu. lagi syok. HAHA

Zuriati said...

Ang mmmg best la..mainan2 tu suma aku adik bradik pnh ada, pnh main..tu la bdk2 zaman la ni aku tgk ada mak, pak depa belikan iPad!!ambik ang dasat x dasat bdk2 la ni...

anis said...

suke yang permainan perempuan bawah sekali,yang boleh tukar-tukar baju tu...saya ingat zack nak citer pasal permainan galah panjang,lompat lubang tikus,main aeiou stop tu,kalau zack punye pengalaman bab tu mesti lagi hebak kan..budak lelaki ni kadang2 kreatif bab main outdoor ni...

Wafa Awla said...

part yang ni , kita sama

Merah said...

patung askar paling best !! dulu ada smpai satu kotak besar ! dengan kereta tembak semua , syokk oww main , masak masak mmg anti hahaah sebab sulu kecik kecik kawan dengan budak laki , lego buat senapang , pastu lawan senapang mana lagi gempak , patung kertas tuu haha pernah main sekali pastu takmain dah , GELI ahaha

best gilaa netri pakcik zack ! :D

Whyte_Sneakerz said...

sume ni mmg permainan zmn knk-II aku ni... aritu ank-II sedare aku balik, umo 3 tahun pun ada tab sorang sebijik khas utk men game je, tercengang aku!

aku bagi diorang pegang enset xpressmusic, diorang kate enset tu rosak pasal bile touch screen x bergerak...

aku dulu umo gitu paling advance pon men game kat pc...

Toko Mainan said...

jadi nostalgia jaman kecil dulu ya...udah susah sekarang nyari mainan seperti itu lagi...

Related Posts with Thumbnails