Makanan ringan bebudak dulu

Celik mata,cuci muka,bancuh nescafe, ngadap pc.

Bukak Berita Hairan Online. Kes ahli politik tuduh menuduh, kes bakar gereja, kes cabul anak, buang anak idup-idup, eksiden mat rempit, kantoi romen kat club, cerai-berai artis.

Trend surat kabar melayu ari ni. Dari tahun 2009 bawak ke 2010. Semua benda sama je. Same shit, different stories. Kalau Hairan Metro lagi best. Baca tajuk utama, pastu tengok gambar. Dah! settle. Tak payah baca isi kandungan, da boleh paham.

Ok, ini ari taknak 'tembak' sapa-sapa. Haha. Ini ari kita bukak tajuk santai je. Rilek2 je.. Baca sambil makan kuaci. Ok?

Tadi saje-saje gatal tangan taip 'budak dulu dulu' kat google search. Tersenyum aku sorang-sorang bile tengok result yang kuar.


Tak sangka antara 5,620,000 results , page aku port ataaaaaasss skali! Hakhak. Caya lah!

Cakap pasal budak-budak, memang korang suka. Aku baca every single comment yang korang bagi. Takde satu pon yang aku terlepas pandang. Cuma kadang-kadang tu tak sempat nk jawab satu-satu. Sorry sgt2 kalau ada komen yang aku tak reply ok? Nak dijadikan cerita, aku tertarik pada satu komen ni tau.
 
Tiba-tiba aku flashback balik...A'ah la weyh! Macam banyak je makanan ringan yang fun masa kite kecik2 dulu kan? Hakhak. Jom kite ingat-ingat balik kenangan nostalgia zaman muda-muda dulu...

 
Gula nano-nano! Haha. Benda alah ni sepeket 50 sen kalau tak silap masa zaman aku dulu. Gula-gula die belang-belang putih oren. Yang bestnya, benda alah ni ada tiga rasa. Manis, asam ngan asin. Layan gak ar makan. Aku rasa gula-gula ni ada jual lagi skarang ni kot. Tapi mungkin harga da tak sama macam dulu. Singgit maybe?

 
Push pop! Ha, yang ni feveret bebudak pompuan. Aku tau sebab akak-akak aku dulu slalu beli. Sambil jalan kaki nak pegi mengaji, sempat lagi singgah kedai runcit beli mende ni. Cara makan die cam lipstick. Kene jolok (push) tang bawah dengan jari telunjuk, pastu tersembul la gula-gula dia. Jangan nk pikir lucah ok? Aku terajang ang satgi. =D

 
Walawei! Ni feveret aku dulu ni! Asam Haw flakes. Kalau tak silap aku, seposen satu. Tak sure. Tapi memang best ar mende ni. Ada orang suke makan sekali ngap je. Tapi aku suke hisap slow-slow sampai die cair sendiri dalam mulut. Rasa dia aku tak tau nak describe, tapi yang pastinya best ar pasal dia murah pastu boleh dapat banyak.


Tak tau la apa nama gula-gula ni, tapi aku adik bradik panggil gula-gula cap udang je sebab ada gambar udang. Seposen dapat 2 bijik. Yang menariknya pasal gula-gula ni, dia ada satu layer 'pembungkus' plastik kat belah dalam tau. Kaler die transparent. Pembungkus ni boleh makan woo! Hakhak. Die macam dibuat dari kanji kalau tak salah aku.


Yang ni aku panggil gula-gula susu. Ada member-member aku dulu panggil gula-gula arnab. Tapi tak kesah la apa pon panggilan korang, tapi benda nya still sama. Konsep dia macam gula-gula cap udang tadi, ada layer kat dalam yang mcm plastic tapi boleh dimakan. Gula-gula ni ketagih kalau makan. Aku ingat lagi, mak aku sampai taknak bagi belanja skolah sebab aku ari-ari abiskan duit beli mende ni je...


Wooo!! Ni paling old-school ! Chewing gum cap red indian. Masa zaman dulu, bebudak suka beli sebab nak kumpul pembalut dia. Kat belakang pembalut dia, ada tattoo. Korang kene bubuh air ludah, pastu tepek kat tangan. Hakhak. Hamende laa...Bodo gile aku kecik2 !


Sagun. Yang ni aku rasa korang tak tau kot. Isik die macam kerisik kelapa tu. Dalam bentuk serbuk. Sedap! sebatang seposen. Kalau babu/bai roti lalu depan rumah petang2, aku slalu beli. Kadang-kadang sampai tersedak batang leher nak makan mende alah ni sebab korang kena tonggang kan die masuk mulut kalau nk makan.

 

Ni aku rasa semua orang penah makan. Tapi, last few years time aku balik malaysia, aku ada beli tau benda alah ni, tapi trend orang skarang, diorang jual dalam bentuk lidi kayu. Tak guna calung (ice cream cone) dah. Tak best ar. Pasal dulu-dulu, kalau makan benda ni, memang slow-slow.. tinggalkan part calung tu sebab nak makan last! Haha. Biasa la bebudak. Benda sedap-sedap, mesti nak makan last2. Sama la kalau makan nasik lauk udang galah campur telur goreng. Time makan tu, sengaja tinggalkan udang sekor, ngan telur secarik utk suapan terakhir.. Kira suapan terakhir tu paling nikmat la orang kata! Haha. Ke aku sorang je wat camni? =p

Okey la, banyak lagi kalau aku nk tulis semua. Antara lain termasuk la choki choki, koko jelly, sugus dan macam2 lagi. Hehe.

Oh ya, ni ada info skit nak share ngan korang. Dah alang-alang aku tulis pasal makanan ringan ni, baik aku tulis skali harung, Moga-moga entry merapu ni ada gak faedah nya.


Aku ada terbaca satu artikel pasal kopok rota. Diorang kata tak boleh makan sebab ada guna emulsifier E110 which means ada Pig Fat atau dalam bahasa melayu kita, lemak babi. Tapi tak tau la sebab aku tengok ada je logo حلال kat situ. Mungkin jugak syubhah? Tapi apa pon, aku tak amik port sangat la sebab  aku memang tak minat kopok ni. Kalau korang nak makan, makan la.Hehe.


Lagi satu pasal jelly yang lembik-lembik tu. Yang ni aku rasa ramai da tau sebab kecoh dalam surat kabar dulu. Ada guna gelatin ataupon lemak 'kerbau pendek' gak! haha. nyum2! :D


Renung-renungkan dan selamat beramal~ (Eh! Tetiba)



p/s: credit to Fatin for the idea :)

.

146 comments:

pikaka said...

gula2 susu tu ade lagi ke?
lame da x nmpk.
faveret tue.haha

GT said...

Xpena taw pOwn gegule susu tu

hafeezkhairi said...

eh..sagun tu makanan budak zaman dulu ke??anna first time jumpa bentuk macam tu tahun lepas hehe itu pun waktu g kelantan..hehehe adah aku ketinggalan zaman???=)

Suraya I. said...

gule2 susu! suke suke!! mne nk crik? -__-"

alysha_alia said...

yeay!! sume penah makan. ang sezaman ah dgn aku walaupun aku lambat sket je dr ang. kita geng!

erk keropok rota pon penah makan gak
aiyooo
*padan la susah nak masuk ilmu =_="*

Aini said...

nano nano nano nano..
oh nano nanao rasanya sedap..
masam masin, rasanya sedap...huhu

Azuan said...

asam hawflakes yea name menda tue..aku mkn je tau haha

Ieqa Swetluv said...

suke gule2 rabbit tu..hehe

'AQILAH said...

ku suka guke susu....kulit dalam boleh makan !

Bardboo said...

haha...rajin btol hang nie...tp mmg teringat la zaman dolu2...trase diri tua jap..boleh x?

enyheartsdiamond said...

gegula susu tu plastik dia bole dimakan kan?ahhaha :)

ekynbubbly said...

terimbau mase kecik2 dulu..
suke gile mkn gule2 nanno dgn push pop tu..=)

Anonymous said...

dulu i ske makan sagun tu! sampai tersedak2. tapi best!

silent murmuring of mine..... said...

kek choc/pandan apollo kire mknn zmn budak2 x?ke bkn.......hehehehe

Liyana Lunia said...

semua tu jadi kegilaan daku dulu T_____T tu belum lagi eskem milo doplosen. wuuuu nikmat woo sambil baca alquran, sambil isap, KAH KAH KAH kene marah dgn ustazah siap tarik perut lagi wuuuu

Shakaff said...

no keropok durian?

i haz a disappointed.

-4chan-

ini q i L L said...

suke gule2 arnab tu jugek!
eh2 kan ada chewing gum itam putih tu. mkn tak dolu2?? hehe..

Lyana Hisham said...

gula2 susu faveret! :D

Anonymous said...

eeee..semua makanan ni saya penah mkn time kecik2 dulu..rindunyaa..msh ada jual ka meka??hehehehehe..

AcanCapik said...

menda best makan paling last, gua paling suka buat tu. haha...

ardinihumaira said...

Ha...ada lagi la... Eskrim patah dua tu. Peberet zaman dahulu kala tuh. :-) lagi satu, gula2 yang masuk mulut dia meletup pop pop. Haha..

Anna Boleyn said...

bro..best baca entry niey. teringat yang gula2 nano tu. dulu cousin selalu ejek saya sambil nyanyi lagu iklan tu. nano..nananano..nanananano.
sebabnye..kat umah, family+relatives sumer panggey ngan nama panggilan nana. hehe

and komen miss fatin tu...pasal penguin naik tangga. pernah ada dulu. dah barai and pupus agaknya. kalau manufacturer die produce lg mainan tu..confirm saya beli balik. mainan paling faveret!!!

hana said...

teringat time chomel2 dulu.. siap bgaduh2 ngn anak jiran2 sblh rumh sbb masing2 nk nyanyi lagu nano..nano 2.. klakar galer r!! hahaha

Lolo said...

wakakakka ^_^ yg 2 first tu aku xlayan mase kecik2.. pastu yg bwh2 sume tu aku layan.. tolak jeli2 tu la... huhu layanz siot..

eh rota2 pon aku layan.. tp dulu mane tau.. hehe giler nostalgia :P

Anna Boleyn said...

kalau tak silap bukan tangga..tapi macam gelongsor..siap ader rumah lagi. Ingat lagi..gelongsor tu kaler biru. And ade lah beberapa penguin yang comel2..Bile tekan button on..pengguin tu jalan2..sambil ada music tema. haha. bro..carik bro sampai dapat gambar dia.. tak puas hati niey. bleyh plak rindu giler kat mainan tu..hehe :p

nobody said...

omg push pop!
gula gula paling best!
and chewing gum red indian itu pun.
saya suka ini!

sayahappyslalu said...

suka "Dendang".. berdebar2 sungguh nak bukak kotak dia, nak tengok dapat mainan apa.. hihi..

annadzirah said...

nape xletak super ring sekali??.
bes la..
keropok durian pn bes..
hahaha.
tp skrang isi dalamnye da sikit..
):

fairul afif said...

mknn yg merosakkan gigi...shuhh jauh2

zack zukhairi said...

salam to all readers :)

@pikaka : ntah la. ada kot? haha.

@misya : ang rugi la zaman bebudak ang! gula susu pon xtau! :p

@whisperingmoment : owh,memang still ada lagi rasanya, cuma skarang ni da advance. da siap ada macam2 perisa plak. dulu 1 perisa je :)

@kutojimedo : ang makan rota? hahaha! eeiiii

@beedle d'bard : ok, sila mengaku kita da tua ok? hakhak!

@sayang : kek pandan apollo tu kek modern ok? hehe :p

@Liyanaa : giler barbie! sambil ngaji leh makan! haha

@shakaff : aiseh! lupa ar! kopok durian bulat2 kuning kan? fevret gak dulu tu

@ini qill : ada2! dia dua layer kan? best2! lupa nk bubuh.

@MONICA : ntah la. ada yang masih dijual kot. try usha kedai runcit :p

@AcanCapik : Ok bro! kite geng! hakhak. guwa ingat guwa sorang je ada habit cmtu.

@ardinihumaira : aah la! gula letop2 dalam mulut tu penah makan dulu! haha. lupa2. :D

@farhana ghafar : apsal aku tak tau mende pasal mainan penguin ni ek? haish! musykil.

@hana : hahahah! giler ah! semangat! :p

@Lolo : tak layan nano-nano? pergh! rugi idup lu! hakhak! :D

Unknown said...

ala zack..ade satu lgi yg best..ko tak masuk dlm list..tp yg nie..bukan sbb mkanan die..sbb dpt rubber (pemadam) yg comel2..serius...aku siap wat collection..saper plg bnyk..die plg hebat..hahh..aku lar onrg tuh..bertabung2..hahah.. (mcm aku plak wat post..dphal komen jer..lol)

nobody said...

sangat semangat!
sebab dah tak ingat all these.
sila belanja saya satu :D
ok tiba tiba, first time datang blog ini dah mintak merepek repek.
patut lah passport hilang.
-_-'

ardinihumaira said...

http://ardinihumaira.blogspot.com/2010/01/siapa-ada-simpan-baju-zaman-kecik-saya.html

;-) saya ada wat entry zaman budak2

cik SaraH said...

sume mkanan di ats still ade agi~ hehhehe...i still agi beli~ ;P mkanan yg x telan di zaman...harge je da laen..nano2 xde la mahal sangat...naek seposen je...laen2 x sure coz beli banyak2...
x dilupekan kat ceklat horlicks~ n choki2~ nyum3~ ;P

smile said...

hehhe ;P akhirnya zack wt jgk.tenanti nanti jgk sbnr nya haha
sagun tu paling suka smpai tebatuk kalau makan.xkira lg coklat taik idung kihkih xsenonoh tp tu la rp dy kan.dlm bekas mcm bekas ubat ahah lg satu keropok pjg mcm rod plastik merah.xingt nm apa,pedas2 skit

farhana,betol2 t penguin tu naik2,comel.kalau penah main y pncing ikan tu pon best.t ikan tu pusing2 smbil mulut tebukak tutup.tali pncing tu pulak ada mgnet kihkih nostlgic!

TQ zack! ;)))

meera^da cute..*_* said...

sume mknn besh2...
tp yg paling aku suke, gule2 yg letup2 dlm mulut...

pasal pengguin tu pon penah beli...
neway z, 5 star for diz post..

myQza said...

ding dang!

chamn said...

haih.. mknn ade zat babi lagi?? ermm.. ko patut cite pasal mknn cmni lg.. bia org tau... ko kan pemes... dah tentu org bace entry ko 6t.. glemer beb~ hakhak!

*p/s : gule2 udang tu mmg cedap!

Syima Syaz said...

smua nya saya penah rase...alamak best kan zaman2 kite dulu...bdk2 skrg mane rase best zaman dulu...memori!!

igt kawin kang nak bg gula2 udang,arnab dgn asam haw flakes la...=)

ezzati said...

mmg jajan2 tu musim zmn aku kecik2 gak tu..hehe

erysweetie said...

wawawawa...nostalgic nye jajan2 ni sume...
aku suke gak yg cam super ring bulat2..tp plastic die kaler biru je..syedap2..
suke gule2 yg mkn skali ng plastik tuh..heheh
tetibe teringat cokelat yg bentuk mcm duit syiling tp besar..wrapper die kaler emas...best2..heheh

Unknown said...

whoa!mendapat sambutan hangat entry zaman budak2 dulu.walahwehhh,semua tu i pernah merasa.hihihi.dulu i suka makan super ring.alaa yg warna apa tu oren,bulat tu.hahaha.lollipop tak de ek?

Unknown said...

jajan perasa duyan..

suapan terakhir tu pun..
kalo de 2 gegula, mesti mkn yg xsedap lu,yg sedap simpn mkn later..

tp de skali tu, mkn yg xsedap dlu, pastu yg sedap de org mtk lak..
pastu terus mkn yg sedap lu..*fenin ngan ayt sndrik* huhuu~~

Zamir Yusof said...

fav aku 2 gule2 arnab...skang ni dah rare. kalo jumpe lagi mmg aku bli speket bsar :D

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

Mengembali kenangan...sume ni benda2 favourite aq dulu time kecik2...

rcclaw said...

haha...sume aku penah telan...besala kte sezaman....

Anonymous said...

aq bace entry nih tadi..
aku tunjuk kat kawan aku..
tibe2 dy bagi gule2 udang tuh..
haha aku suke!!

Mysara Newrie said...

haha. sama ar. tp yg kerpok rota 2 sedap lah. slalu baham msa kecik. skunk dah tak kot. haha. tobat ar bc ang punyer entry. tp yg tinggal makanan yg sedap2 utk dimakan masa last skali 2, aku slalu buat smpai skarang. hehe

pudding pie said...

rasenya skrg ni dah tak byk snacks cam dulu-dulu. kalo ada pun beberapa jek.

rindunyer..

dayanaazhar:) said...

sy suke keropok yang warna oren super ring...tp tak elok makan banyak2 hehehe...

Rara said...

lame gila xmakan sagun..huhu

Anonymous said...

tora pun best.. dpt mainan! :)

* rindu na mkn gula susu uh.. x(

Qiha Aziz said...

wah bestnya. semua pon pernah makan. yg gula2 arnab tu makan sebab sebab boleh makan plastik je. haha. tapi hari tu keluar berita yg gula2 tu letak chemicals yg xelok.

asam hawflakes tu kitorg panggil gambir. smpi sekarang makan lagi! nano2 pon. tapi sepeket sekarang harga dia rm1.20.

Yna Mina said...

hakhak..kita memang sezaman semusim ar zack!sebaya kowt~~sume2 tu aku ada makan gak.haha..rota tu sedap je aku makan dulu..masa tu kanak2 lagi la kan..mana tau apa..janji sedap.hakhak...

memang nostalgia down to memory lane la..

Yna Mina said...

hakhak..kita memang sezaman semusim ar zack!sebaya kowt~~sume2 tu aku ada makan gak.haha..rota tu sedap je aku makan dulu..masa tu kanak2 lagi la kan..mana tau apa..janji sedap.hakhak...

memang nostalgia down to memory lane la..

ceksumolek's said...

hahaaa.. sama zaman kanak2 sumi.. masa kecik2 suke jugak mkn benda2 di atas.. kuar pintu pagar skolah je ade org jual..

Penjenayah Bahasa said...

bab gule2 susu.dulu salu kopek kertas dye,last2 skali bru mkn gule2 tu..yang ade asam tu,kteorg pggl taik idong,smpy kwn aq xnk mkn sbb pk tu btol2 taik idong..asam hawflakes!!! waa,smpy skrg aq mkn weh..cidap gler..jd snack mse tgok muvee..push up candy,salu aq majok ngn mak aq sbb xnk belikan..bab nano tu aq ngn abg aq siap wat tarian sindri ag..hmmm..nostalgia yang tak dpt dilupakan..yang gule2 ala2 gule melaka tu,korag de pnh mkn x?? dulu sposen 1,p skrg dh mhl..jd kcik lak tuu..hmmm

eLeMeNt 0f L!fE said...

bro sya pun suke mkn semua mknan kat atas tu...mmg feel la time tu...skang ni dah besar jarang makan...

hanumHae said...

hahahahaha senyum sorang2 wei aku baca entry ang ni..gila mengimbau knangan btol la..^^

aku pun cam ang gak, makanan best+sedap simpan makan last2..ngeee~ :D

SaYraH WonDerLanD said...

hikhikhik..best ingat balek zaman skolah rendah dlu..makanan2 ringan ni yg sll dok makan..ahakzzz..plg ske yg cap udang tu..ingat rasa dia smp skang!!

Miss Ekin said...

ehh tp gula2 rabbit bukan skg xleh makan ag ke. 2 produk cina kan.. ade bahan kimia ape ek dlm 2.. lupe daa.. padahal baru abis study taun lepas hakhak. n penah jd isu kt kt mesia nie psl gula2 2.. :)

Shahada Fauzi said...

ohhh..sume jajan tuh fevret ceq tyme mude2 dlu..hahaha..

part yg kat gula kapas tu ceq sokong..kui3..ceq pun mmg suke tgl secobit yg sedap2 tuk las suapan..nikmat la konon..pastu leh siap jilat2 jari dgn tapak2 tgn skali..nk habaq punya nikmat x terkata..hahaha..

Anonymous said...

waahhh suke gule2 udang tuh...ktorang pggl gule2 bantal sbb lembut...hehe...sdap sgt..
erk x mnt rota..yeay...

Mashii said...

suapan terakhir=bela

saja nak menunjuk2 kat adik beradik lain yg dorg dah makan abis..tp kite py still ada lagi..

Zai Rania said...

dulu...geng kite org suka sangat makan sagun...pastu pegi kat depan muka orang sambil bercakap...apa lagi menyemburlah sagun tu ke muka orang...hehehe...nakal betul

Mysura said...

semua makanan dulu2 tu saya pernah makan/..
teringat pula dulu2..ehehe :D

XIX Dragunov said...

yg pasal gule2 arnab/ gule2 susu 2, kan dlu ad kecoh pasal melanin kn? dlm 2 bnyk melanin..ak tgk kat dlm mhi klu x silap, klu silap pn, ak x engat, yg sure dlm tv la, dy kate cap arnab 2 bnyk melanin..

$H said...

bkn setakat rota je xleh mkn..twisties pon xleh mkn...lagi 1 apollo...hehe..btw..sume mknn tu febret aku gak...

teletubies said...

nasib baik saye kenal sume makanan ringan budak2 dulu.game budak dulu2 pun sama jerkira kite sezaman ar.beza umo dua tahun je kot.tp saye x makan gula susu tu. =)

nur azlina shaeran said...

best tol ingat jajan zaman kecik2 dulu.gegula kapas pink tu sanggup rengek2 kat mama bia dapat.rasa comey aje kalau pegang gula2 kapas yang besar macam awan kaler fink tuu...kalo eskrim plak tak bley tinggal perasa kacang merah tu..evergreen taste tuh..
yg hak gula2 arnab tu, br2 ni ada isu, produk ni ada brgan terlarang.dats y m'sia ban/kurangkan impot menda ni kot..
tp ang lupa jojo,ding dang ngan tora la zack.. ke ang tak jumpe menda alah tu?
ala...iklan kat tv tagline dy 'tora datang lagi...'

Ismail Noh said...

Makanan yang kau cerita tu banyak time raya je aku makan. sebut pasal raya, cerita la pasal mercun@bunga api yang ko main time raya.. (ah~ sudah..maybe time nak raya nanti kot)

as said...

zack..terliur la tgk gula2 arnab tu..
sdp kot..huhu..
em..ble nk wt topic psl cte2 kartun msa kck2 dlu..best la..
pling igt sailarmoon..
huhuhu..best cte 2 (masa kcik2 la ) ..btukar2..haha..

zack zukhairi said...

@as : dah buat la entry pasal tu. cuba check balik. hehe

$H said...

gule2 arnad tu skrg da tuka peket...da xde plastic putih yg blh mkn tu lagi dah..aritu org punye kazen beli utk raye...da xseda da nak makan..

izarida =] said...

uish..zack sume mende alah yang xsihat di mkn zmn kecik3 dlu ada..
suke3..hehhehe..coklat arnab ngn udang bes sgt..ag 1 dlu time kecik3 arwah abh selalu bli cloud 9..feveret r 2..smpi ad sehari 2 time 4taun nk pose r konon3..bgn sahur sume..pas2 bukak peti ad cloud 9 terus ckp kt mk xjd nk pose la..heheheh..dr dlu smpi la..coklat memg feveret r..heheheh...depa ckp mknan ni xsht tp membesaq jugak memasing..xsihat ape 2??hahahaha..

aku...miss bell said...

hahaha...syok la bc blog ni...hai Z...aku nk tambah leh???dulu time keci2 aku suke chewing gum yang hitam putih 2...beli 2 biji...leh buat belon besar...power...=p...pas 2 kopok durian n super ring...20sen je..byk dlm 2...skng kopok durian dh x sedap dh...n ais cream pop...leh patah 2...hahaha...sape leh patahkn...mmg dia power la...=p

Shea Butter said...

mmg ingat btul la..nasib baik ct dh mkn sumer..hihi..rasenya dh lain la dr yg dlu..biasa la..ikut predaran zaman..tp mmg smua ini kenangan yg terindah la kononya..
tp push pop mmg time kecik mmg favorite ct tp skrg x suke sbb pnh time umo 5 thn dlu pnh la gula2 nie jtuh pstu blh plak g mkn sbb kecik dlu xtau..pastu muntah2..
lpas ari tu, x pnh dh mkan smpi skrg..gula2 kapas plk x suke sbb manis sgt..hihi..ct mmmg la cam cerwet tp skali dh kna mmg x akn mkan dh...fobia katekn...

n.najihah n.azharr said...

sama la wei...mmg mengimbau glerr... dlu nano rs cam mahal ja..xmampu rasenye...lg satu jajan plg best dr dulu smapi skang...SUPER RING...he99

W3 tOgetHer said...

wah...walaupun aku lmbt kome..aku nk komen gak..hehehhe...wah semua tue aku pernah mkn...hihih...mmg nostalgia giler makanan tue....hihii...

Anonymous said...

entry ni mmg buat rindu zaman kecik dulu-dulu...
ada lg satu coklat xda. coklat duit-duit aku panggil dia. dia besar duit 50sen ada 20sen pn ada dgn bungkus gold.. slalu beli.. xmkn sgt pn, kumpul, sapa plg byk duit emas, hahaha.

Anonymous said...

awat tak letak tora yang gambar ala-ala doraemon tuh...pergh!!..lame giler x beli bende tuh..

satu lagi x silap aku ding dang..yang kotak isi coklat pastu ada free menan...ades...aku rindu zaman kanak2.. ;p

dhie said...

seme penah mkn..hehe..
time2 kecik2 sgt best:P

nk putar mse blek;(

dhie said...

seme penah mkn..hehe..
time2 kecik2 sgt best:P

nk putar mse blek;(

iManAzRaf said...

mmg tebaik~ hehe.. dolu2 aku pn suke mkn gule2 susu tuh.. pergh! ni yg nk g cr neh...

yg gegule udg tuh, aku suke..... tp suke mkn layer plastik die tu je... hahahaha....

FiqaSaleh said...

semua kenangan... :D

Kibby da fLower said...

aiskrim pop xde ke???bkn popular ke zman kecik2 dlu...seposen 1...boleh patah due lg...heheh...;p

.: atyNn :. said...

indu kot nk mkn bende nie sume.
tp 2 r skunk aku ta brapa nk jmpe.kalo jmpe maonye aku balon byk2x.
malu tolak tepi.huhu

isha mutalib said...

hmm mknan 2....suma 2 law jmpa msti nk bli,hehehe sdap jer nk mkn,xkra wlawpon dh beso pjg,hikhikhik

crazienuts said...

ade lg la mknn time kcik2 dlu y x dsebutkan..mcm gula2 y da belang2 tu.. dak pmpuan ske bli sbb bley kumpul cincin kt ujung dia tu..cra nk mkn lak kna gesek2 gn dua belah tgn..pastu cekelat dlm kotak yg hrga 2posen 2.. pstu kotak dia bley men tiup2... huhu..besh.!

Anonymous said...

suka sngt bila tringat kisah dolu2.... pernah x mkn ice krim....sampul dia ada gambar itik......

ery syah said...

bab tinggalkan makanan 'save the best 4 last', aq pun sama cam ang.....

Anonymous said...

sume yg ko mkn ni feveret ak mse kecik2 dlu.. wlupn beza umo 4thn tp ak tetap merasa sume bnd ni.. hahaha

nurAmir said...

tahniah sbb ko dh bjaya buat aku rase nk jd bdk kecik blik~wawawawawa~~

Asyikhin Rusli said...

aaaahhh..suma pon ialah kesukaan time kecik2.

tp suma pon still leh cari lagik je skang. yg coklat susu tuh cam payah sket ar.

Aisoreal said...

sagun!!!!!!! best gilak makan tue...tapi susah msikit mau cari..hehehehe....oh memori2

Anonymous said...

sume2 mknan yg ang ckp tuh aku tibai..hahak...paling feveret chewing gum cap red indian..kumpol tatoo byk2 and lekat kt tangan pastu lwn dgn member tatoo sape paling style.:D

brat2104 said...

ko x sempat eh dengan bon bon.. chickedies, dingdang? haha.. ok, aku dah tua

apic said...

salam..bro syok gak ler layan hasil keje tangan ko...tp utk gula2 arnab tu..mmg xleh mkn la sbb die ape ntah bahan yg nk bt seramik tu..

apic said...

salam..bro syok gak ler layan hasil keje tangan ko...tp utk gula2 arnab tu..mmg xleh mkn la sbb die ape ntah bahan yg nk bt seramik tu..

Adi said...

suapan terakhir tuh serius nikmat bro..smpe da besar2 ni pown aku wat gitu lg..save the best for the last..haha

cik kak comel collections said...

erkk.... mencelah skit yer....
kopok ali baba x populer ke mase tu?? 20sen sebungkus...beli mende tu bkn pasal nk mkn kopok dia tp nk menan dlm bungkus tu... hehehhe gule² hantu ??? kalau kaler biru biru lah lidah..ngan gigi² skali jd biru... klo merah ..merah lah mulut.. =)

izzah ixora said...

wah....gula-gula susu....nostalgia btol la...sedap gula2 2...aku mmg suka btol...push pup 2 pon best gak...pas2 guna gula2 2 sapu kt bibir...ala..mcm pki lipstick 2..mmg berangan je lebey kecik2 dlu...hahahahah~~

Anonymous said...

hehe.. mgimbau balik jajan masa zaman kanak2 ribena dulu.. em, ttg kepok rota tu kan sy nak share ckit.. klu salah tlg betulkan.. :)

sblm ni sy pnah cntact jakim utk tau status 1 produk jajan yg dah dbeli ni coz sjil halal cam copy paste je.. tambah lg jajan tu ada kandungan E110..

menurut cik (jakim) yg btugas masa tu, E110 tu sbnarnya adalah pwarna kuning utk makanan.. kat luar ngara bahan utk wat E110 ni kompem mmg diorg gunakan bahan x halal.. tp kat negara kita lain coz diorg gunakan sumber tumbuhan...

WALAUBAGAIMANAPUN, setelah dicheck nama company dan produk, ternyata jajan tu blom lg dapat klulusan halal dari jakim.. erm.. cmtu, cane la diorg leh tepek tanda halal tu.. mgkompiuskan umat Islam.. sebaiknya klu x yakin.. toksah la makan.. wallahualam..~ :)

Ichikawa Nanie said...

thanks for this enrty..hehehe
rindunya....nano2...gula2 kacang..gula2 susu...n choki2...

pernah dgr gak pasal keropok rota 2...tp nasib bek ktonrg adik-beradik x makan...hehehe...

nway thanks for sharing...

budak taun 86 said...

warghh windu gile zmn budak2 dulu..
sume mknn dlm ney aku pnh mkn..

nk tmbh 1 lg zack..

aku xtaw la korg pggl gula pe..
tp adek bradk aku pggl gula antu..
ble mkn jew gula tue..
lidah jdik merah, hijau or biru xslh aku..kekeke =)

Miss Mirano!! said...

nk jd kanak2 blk leh x??? x yah pikir mende. kalo kte wat bende pelik, org lain x de bende nk heran. tp skang nih, kalo kte jatoh tersungkur ats lantai pon org gelak. budak2 x pon. sob... sob...... x adil.pelik r. dulu ske gak mkn gula2 arnab tuh. tp pernah kecoh gula2 2 ade melanin.. tp dulu kte mkn sehat je kan.. kan???

Anonymous said...

haha..cam sama je semua org makanan ringan masa kecik..yang nano tu memang still ada..tp bg aku rs die da xsma cam dlu..dlu boleh ketagih kot mkn bnda tu..skang cam da typical sweets..asam hawkee tu aku igt ag mak aku wat kek ngan bnda tu..duk kutip bnd tu je mkn..kek xmkn..hahaha..

noneyloveswhite said...

haha..mmg nostalgia la mende tu sume.syok giler.tu xmsuk tora ngan jojo ag.beli sbb nak mainan die.pdahal biskut coklat yg de dlm tu ade la dlm 5 bijik je..~!!mmg hampeh..=p
gule2 yg leh wat cincin tu ag besh kowt..~ haha.

zack..klw bley wat entry psal kisah darjah 1 or kisah kt tadika pn besh gak.wat entry khas utk tu je.xcampur dlm entry zaman budak2 tu..[hehe..suggest je] =)

Unknown said...

mmg btol2 flashback ble bace n3 ni..sy ske sume yg anda sebutkn! ehehe...em..haw flakes 2..sy pggl coklat gambir..x tau la cmne dpt name 2..tp mmg jest! ehehe...waaa...rndu zmn bdk2 dulu!

Anonymous said...

gula - gula udang tu yg bnyak kenangan.. dulu arwah atok slalu bg banyak2 tp dengan syarat... cari uban n picit belakang.. skrg ada lg 10sen cuma 2biji

Anonymous said...

kopok durian..

patiwangian.com said...

ada lagi satu makanan ringan masa budak2 dulu....packaging dia macam nano-nano tu tapi bila makan akan meletuk-letup dalam mulut...aku x ingat nama apa benda tu..

Anonymous said...

I LIKE UR BLOG..
hahahaa..
suke part yg makan nasi ngan udang pastu tinggal udang untuk mkn last2 nnt.
smpai skang pown wat camtu lagi.
=)

theflow said...

wei suma y hang state kt atas suma tuh dok makan smpi laa..asam haw flakes smpi skrg makan lg lol..cuma gula-gula udang tuh payah nk jumpa..
gula-gula gincu tuh, kegilaan d waktu kecil yow

aishah said...

gule2 nano tu ade lg la skrg...
tp da mhal..plus ade rse pdas plak skrang ni...besttt!!!

~aYeeN & SuE~ said...

sgt2 suka blog ini.hr2 mau bkk bce..gula2 udang tu sy gah mkn skg.nyum2.t'jmpa jual kt tesco mlk.hihi

Sarah-sireh said...

adeh,,, jd rndu zaman kekanak plak~

Anonymous said...

huhuh windunye zman kanak2~~~ bc citer leh nangis wo0o... gula hantu ingt x n kop0k waner ijau petak2 x tau nmenye~ske kop0k tu

Miz MiM said...

memg bez entry ni beb...zmn kte dulu n skrg memg xsme....yg plg sodap sule2 arnab 2...dh telan skali mmg xkn ckup la...:)

miz ana said...

xlah zack.. bkn ang sorang msa kecik2 dulu suke mkn benda2 yg sedap last2.. ak wat cmtu,adek ak semua wat cmtu.. haha..
actually smpai skrg kot. xspecially kalau mkn ketam masak lemak cili padi! pergh!! mmg terbaek! haha

Cik Sayur~ said...

teringin lak nak makan gula2 susu uh.. xD

Lyeah said...

sagun tu lyeah tau !! selalu gak tersedak time makan. hahaa.
mostly jajan2 kat atas selalu gak makan sekarang, xcept push pop tu. hahaa. dulu makan push pop tu sedut gune lidah je. tkde nak tolak2 guna jari.

Anonymous said...

salam..
bru first time jumpa blog nie..seharian aku baca..hampir habis sumer entri aku baca..sampai tak tido..masuk nie dah dekat 36 jam tak tido..semangat read blog ngko..yang aku suke cam sama je most nostalgia ngko dgn aku..tu pasal read tak leh nak berenti..cerita pasal nostalgia nie..hadus yai..serius nak turn over back time..any how..apa kata ngko citer sket nostalgia ngko dgn nenek ke?? cost aku dulu nenek yang besaukan..ha2..usah cita lah bab main parit nie..seharian tak balik2 umah kejar ikan semilai dgn seluang..siap kena tambat dekat pokok lagi psal buas punya pasal..p

atikNAOshi said...

ada satu lagi makanan..
gula2 kenyal macam buger tingkat2 tu..tah ape name die tah..

pastu kopok yg dpt free pemadam katun kecik2 tu..wahhh! rindu laaa!

TERBAIK bro!

najwa rahman said...

makanan faveret sejak kecik...dasyat :P

sheeraY said...

same la makanan kite tu . zaman saye pun jadik feveret semua tu

~farah~ said...

terharu baca entri psl nostalgia neh. mmg memorable sgt. umo kita lebih kurang sebaya je, jd ape yg awk alami sama mcm saya :) teringat juga cekelat yg ade asam dlm dia, cekelat puting, nyum2 yg celut coklat tu, tora dendang usah kata :) entri komik dulu2 ada tak? bujal, kawan, anak2 sidek etc :)

Unknown said...

Sampai sekarang, 23.07.2011, 1.57am, result utk 'budak dulu dulu', still PALING ATAS ok! ^^

Anonymous said...

""kira suapan terakhir tu paling nikmat la org kata!haha. KE AKU SORANG JE WAT CAMNI""...huhu bkn zack sorg je yg wat cmni..saya pown sama..n sampi la ni sya stil wat asing kan stu last skali bru mkn...prh kdg2 mak sy tny tu lauk tu xnk ke?sbb mak tgk nasi da abs..hehe padahal nk mkn akhir..=)

Aida Tamrim said...

Waahh .. Semuan ni makanan aku jugak masa kecik2 nih .. Sukaaa sgt jajan2 tersebut .. Gula2 udang, asam hawk .. Best,best .. ^__^

Cloudz Cz said...

giler-giler ar Zack,..mmg membangkitkan nostalgia lama.Dulu masa kecik2,aq selalu makan ni suma.Yg pling famous dulu chewing gum red indian...

Cloudz Cz said...

giler-giler ar Zack,..mmg membangkitkan nostalgia lama.Dulu masa kecik2,aq selalu makan ni suma.Yg pling famous dulu chewing gum red indian...

zinnia zenith said...

bukan zack sorang je yg suka simpan makanan sedap untuk suapan terakhir;


saye dan mungkin ramai lagi suke buat macam tu..

paling suke kalau makan nasi lemak;
sambal dye makan sikit, supaya tak cepat habis.. n telur kuning tu tak makan dulu.. simpan untuk suapan last.. Asyikkk!!

http://awaytoreliefmypain.blogspot.com/

aizamia3 said...

nano-nano sekarang tak sesesap dulu..

Asam haw flakes pun sama tak macam dulu dah sedapnya.. pastu sekarang dah ada dalam bentuk keping2 4 segi..

gula-gula cap udang tu pun best tapi manis sangat..

chewing gum tu memang old school.. i like..

JaNnaH said...

sagun tu sekarang dah rm 0.70...Zaman dah berubah .. Hage pun berubah

anis said...

rindunye zaman kanak-kanak....lagi 1 super ring..sedapnye....

lulu said...

i miss my childhood :3

nur syairah said...

buat psl cita2 zmn bdak2 pun ok jugak *tetiba. kbye. haha

aNak ChE mE said...

aduss!! rindunyer.. sekarang ni susah sikit nak jumpa mende2 ni semua... tp plg best sagun, hawflakes ngan gula2 udang tu.... klu dapat dulu, boleh pergi nyorok sebab nak lari dari abang ngan kakak yg suker je mengecak....^_^

Wafa Awla said...

tak sangka zaman kekanak kita dulu serupa !

Merah said...

wlaupon lahir pada tahun 1994 dan habis spm 2011 , tapi semua makanan snek ni mmg faveret ! kecuali push up candy yang tuu mmg tak suka gila haha .
budak zaman skerang tutti futi laa snowgurt laa dan yang seangakatan dengannya . and yes , sekarang memang sangat susah nak jumpa gula gula susu and udang , dulu kecik kecik layan gila , ! so rindduu :(

Anonymous said...

Semua tu memang snek paling digeruni ibu saya hahahaha. Dalam banyak2, saya masih setia dengan gula arnab.

Anonymous said...

Tumpang lalu...Sape nak cari gula2 udang, haw flakes, dan lain2 utk majlis theme retro ke, boleh lawat FB Weddings by Lorelai Eiman ...TQ :D

Unknown said...

ada yg tau g yg jual Hawflakes

Blogger said...

Submit your website or blog now for appearing in Google and over 300 other search engines!

Over 200,000 websites listed!

SUBMIT NOW via I NEED HITS!!!

Bakal Jenazah said...

Mmg sedap gula2 susu @ gula2 arnad tu tp dah disahkan ada dna babi di dlmnya! Jadi, janganlah beli lg gula2 tu.

Related Posts with Thumbnails