...bukan kah ini satu kemajuan?

    Tahun ni umur saya bertambah satu angka lagi menjadikan saya lebih dewasa. Dulu-dulu, masa saya masih di bangku sekolah, saya selalu terfikir 'alangkah bagus nya kalau aku dewasa...'. Time tu rasa tak sabar nak dewasa. Time tu jugak daya pemikiran banyak bergantung kepada logik akal semata-mata. Logik akal waktu tu pulak terbatas dek pengetahuan yang cetek. Biasanya, sumber pengetahuan tu datang dari drama-drama tibi yang ditonton tak lupa juga dari perbualan dengan rakan-rakan sekolah time waktu rehat tengah hari. Pada usia tu, kerja sekolah dan ujian pertengahan tahun, dilihat perkara yang amat annoying dan kira paling susah la time tu. Sampai tercetus rasa nak cepat-cepat dewasa. Konon-konon bila dah dewasa, tak payah susah-susah nak ambik peperiksaan lagi. Punye naif.

    Pada saya, definisi hidup berubah-ubah sejajar dengan fasa umur kita. Atau dalam bahasa matematiknya, definisi hidup berkadar langsung dengan usia. Oh ya, hari ni saya nak guna 'saya-awak'. 

    Masa saya masih baby, 'hidup' ni pada saya adalah tidur, bangun, nangis dan menyusu. Bila saya naik darjah satu, 'hidup' ialah dengar cakap mak ayah, dan pegi sekolah. Bila saya meningkat remaja, 'life' is to have a girlfren so that you can show to others yang kononnya macam "weh! aku ada girlfren la! so aku dah complete syarat untuk jadi remaja!" Dan akhir sekali, bila dah menjelang dewasa ni, aku rasa hidup ni ialah belajar, kerja carik duit, kawen dan akhirat...

    Bila duduk-duduk sendirian, kekadang saya terfikir juga "hurmm... sepanjang dua puluh lima tahun kehidupan aku atas muka bumi ni, apa je yang aku dah buat? rasa macam banyak abis dek main je." Jadi, aku capai pen dan kertas.. Eh silap! Saya. Jadi, saya capai pen dan kertas. Cuba menconteng sambil mengingat semula apa yang saya dah capai sepanjang hidup saya.

    Saya ingat lagi, waktu kecik-kecik dulu, saya cukup tak berani nak menggoreng telur. Saya takut minyak panas tu terpercik kene muka saya. Awak perasan tak kalau kita goreng ayam ke, goreng ikan ke, minyak dia mesti macam 'bedeceeyyyyy!!!' pastu melantun-lantun ke muka kita?? macam wadafak je kan? Jadi, saya mengambil inisiatif menahan minyak-minyak tu dengan menggunakan tudung periuk sebagai perisai.


Emak saya kalau ke dapur, beristighfar panjang dia sambil urut-urut dada. "Astaghfirullah... ni hape mende goreng telur macam nak gi perang ni??!"

Tapi hari ni tak lagi. :) Saya dah pandai goreng telur! Sikit je minyak yang melantun-lantun tu, Bukan kah itu satu kemajuan ? Meh saya ajar awak. Kalau awak taknak minyak tu melantun-lantun, awak letak la telur tu secara slow and steady. Baru la minyak die tak melompat.

************

Lepas tu, saya ingat lagi waktu kecik-kecik dulu saya tak pandai berenang sangat. Mandi lombong tu boleh dikatakan tiap-tiap hari tapi bodoh berenang tu tetap di tahap tu juga. Masa berenang tu, wah muka bukan main lagi. Macam gaya berenang nak masuk pertandingan.


Tapi yang sebenarnya, kaki dekat dalam air tu mengayuh atas tanah. Tangan je yang eksyen konon-konon macam berenang sangat. Hurmm.. boleh tahan bebal juga rasanya.



Tapi hari ni tidak lagi! :) saya dah pandai berenang sikit-sikit. Alah, boleh la kalau setakat nak berenang dalam pool sekangkang kera tu. Jadi, bukan kah itu satu kemajuan?

************

Waktu saya kecik-kecik dulu, saya cukup liat mandi pagi. Saya menyampah dengan air sejuk tu. Selalu buat saya selesema. Jadi, emak akan bangun seawal lima pagi semata-mata nak jerangkan air panas untuk buat mandi saya. Bukan amik air panas curah atas saya! mati lah saya kalau begitu. Maksud saya, emak campurkan air panas sebaldi bersama-sama dengan air kolah. Jadi suhu die kire suam-suam kuku la. Time tu mungkin keluarga kami tak berapa nak ada duit sangat untuk beli water heater. Jadi, terpaksa la guna cara manual tu.


Lepas balik dari jepun, saya guna duit sendiri ajak mak ayah pegi Giant carik alat pemanas air. Saya ingat lagi time tu harga pemanas air tu dalam dua ratus lebih. Saya beli guna duit sendiri sebab dalam rumah tu memang saya sorang je tak boleh mandi pagi. Lepas dah beli, saya call pak cik apa ntah nama dia. Pakcik tu keje die pasang wiring. Selepas mengupah pakcik tu rm50, maka bilik air saya sudah siap di install pemanas air!


Panas yang saya sangka sampai ke petang, rupanya ujan di tengahari. Air panas yang keluar tu laju sikit je dari air mata anak dara putus cinta. macam cilake. dah tu, die punye air panas tak boleh nak control. mungkin reostat die rosak. mana taknya, baru pusing tombol nombor satu, panasnya macam boleh rebus telur! sejak tu, keluarga saya buat maggi guna pemanas air tu. ok, itu saya tipu.

Tapi apa pun, dari cara manual ke cara automatik, bukan kah itu juga satu kemajuan?

************

Dulu masa di bangku sekolah..

Kejap! kenapa mesti bangku? Dari dulu lagi saya tertanya-tanya. Mengapa mesti bangku dan sekolah dijadikan satu frasa? kenapa tak 'meja sekolah'? mungkin kah sebab bunyi nya yang tak berapa nak pergi?

Ok. takpe lah. Saya teruskan cerita saya.

Dulu masa di bangku sekolah, saya sering dikecil hati kan oleh pakcik-pakcik yang semayang jemaah di surau. Tiap kali saya sembahyang jemaah bersama-sama mereka, pakcik-pakcik tu slalu tak bagi saya semayang satu saf dengan mereka. Diorang kata, "belum sunat gi smayang blakang ya?"



Habah dia ngajar. Aku da sunat kot time tu! -_-"

Haa kan?! kan aku dah terkeluar 'aku'.

Bila muhasabah diri balik, baru saya sedar. Masa tu saya tak berapa nak tinggi sangat. Maklum la budak lelaki lambat sikit tingginya..

Jadi, hari ni tinggi saya dah mencecah 169 sentimeter. Walaupun tak berapa nak tinggi, tapi dapat pegang pemegang gantung-gantung dalam tren tu kire ok la tu. Ye dak? Bukan kah ini satu kemajuan?

************

Sebenarnya banyak lagi kemajuan yang dah saya capai dalam hidup ni. Contoh lain, saya dah boleh makan ikan sikit-sikit. Walhal dulu saya anti gile dengan ikan. Dah la busuk, pastu bile dah sejuk sikit, lembik macam hape je. Mujur siakap tiga rasa dah mengubah persepsi hidup saya. Bukan kah tu satu kemajuan?

Cerita ayah sewaktu di zaman dia tentera dulu, perang sana sini. Masa zaman penjajah, nak keluar rumah pun takut-takut. Tapi sekarang kita dah merdeka. Dah boleh perintah negara sendiri. Nak keluar ke mana-mana pun takde hal. Aman dan sentosa. Jadi, bukan kah ini satu kemajuan? Kenapa mesti kita nak cari titik perbalahan? Bukan kah ini negara kita? Negara anak cucu saya. Dan negara anak cucu awak-awak juga?

Kadang-kadang saya fikir, usah lah kita cemburu kejayaan orang. Usah kita dongak ke langit hentak-hentak kaki tangisi kenapa aku tak ke bulan.. Sebaliknya kita usaha lagi supaya ada kemajuan. Kalau tak ke bulan pun tak mengapa. Boleh jadi kita ke bintang? :)

Sekian karangan saya pada hari ini.

180 comments:

a_z said...

at last.....zack is coming....
good job bro...lama dah x baca penulisan ko... =)

Dafinullah said...

./..............

...miSS fAi... said...

rindunyer nak baca blog nie....!!!!!!!!!!!!!!! finally, u dah jadik someone yg dewasa kan..?

tqajml said...

cara goreng telur tu sama. haha.. mcm nk perang. tp bkn telur la.. goreng ikan... dolu2

Ujang9897 said...

aku dari dulu sampai sekarang tak reti berenang..hahaha..


eh aku plak..saya.

Ratna Syazana said...

thumbs up bro :D

PinqyFatin said...

sungguh saya setuju dengan perenggan dua terakhir tu. haa, lagi satu rerajin lah hupdate blog anda ye. sekian terima kasih ^^

Cik Azz said...

Hehehe...

Terbaik la cito ko kali ni... Bobaloi tunggu...

Kok ado yg tak faham tang part last tu, tak tau la... kehkehkeh...

Amirul Faiz said...

Huh ! nak tggu awak update...saya rasa bagaikan satu penantian yg menyiksakan !

ijaukunen said...

dulu saya kecil, skrg sy dah bsar! kemajuan jugak tu..!!bgga2!

IZAHAR™ AZIZAN said...

btul2..haha terubat rindu kitorg semua zack.. :D

echa takashimaya said...

semua orang pon ade kemajuan kot, so bangga la dgn kemajuan masing-masing.hehe :)

puterifarisya said...

dpt jugak bace blok. mmg best !

Daniella said...

kemajuan yg positif...
dr malas menulis ke rajinkn diri tuk menulis blog...good job brother..

your favourite jane said...

dan ini adalah salah satu hadiah birthday saya secara tak langsung untuk hari ini.

thanks Zack, sila tulis banyak2 lagi c:

Anonymous said...

gulp!en.zack..bukan ke bintang tu lagi tinggi kedudukannya dari bulan??-__-"

Syazwan Che Deraman said...

:).

Miss Dee said...

aah..zaman dah berubah. dulu zack tinggal blog sunyi sepi, hari ni baru dia update. kehkehkeh

aku gurau!

kibokitorokitamau said...

macam sweet je gaye kamu nulis ..

Hudalatip said...

yea..kemajuan, i like..

Apple Xander said...

okay cikgu bg kamu A- sebab karangan kamu x ikut format yg betul! hehehe :D kidding!

fuhh..xpena ak sanggup bce entry pjg2 mcm nie. nseb baek ada kartoon yg comel tu. well done bro! ^^

Anonymous said...

bro cam janggal bile taip saya awak..adakah ini kemajuannye..=)

Unknown said...

bukankah ini satu kemajuan yang zack da rajin update blog dy..XP

The Journey Of Mine said...

169cm. hehehe

syira syah said...

saya suka awak!!

ehh silap...-__-

aku suka kau!
aku suka baca blog kau dol. hakhak!

yang part main perang2 dalam dapur tu same. tapi sekarang dah ade kemajuan!

Anonymous said...

nice entry bro! :)

siti zarizza said...

wowww !! best entry. move on (:

arasewel said...

Akhirnya! saya suka ini.

aydah ahmad said...

jyeaaahh !! ilike it ! and sy pon tak boleh mandi ngan ayaq shejuk -.-''

Anonymous said...

sorry z..aku suker ayat ko..cume 1 jek aku nk komen..makanan jgn la ckp cm tu..even ko xsuke pon jgn la gunekan ayat busuk tu.xke terase org yg suker makan ikan nnt..ape salahnye ko ckp ikan tu xcomel ke rase ikan tu xmenambat hati sanubari ko ke..hehhehehe..tp bg aku makanan nie xelok la gune ayat cm busuk ke (walopon hakikat bau mmg xsedap)koter ke..eh sorry ek kalo ko marah aku..sekadar pandangan aku jek..hehheh..babai z..eniwei, tahniah ateh kejayaan ko nie..xtrcapai cite2 aku nk tgk ko x hapdet blog setahun..

Anonymous said...

sorry z..aku suker ayat ko..cume 1 jek aku nk komen..makanan jgn la ckp cm tu..even ko xsuke pon jgn la gunekan ayat busuk tu.xke terase org yg suker makan ikan nnt..ape salahnye ko ckp ikan tu xcomel ke rase ikan tu xmenambat hati sanubari ko ke..hehhehehe..tp bg aku makanan nie xelok la gune ayat cm busuk ke (walopon hakikat bau mmg xsedap)koter ke..eh sorry ek kalo ko marah aku..sekadar pandangan aku jek..hehheh..babai z..eniwei, tahniah ateh kejayaan ko nie..xtrcapai cite2 aku nk tgk ko x hapdet blog setahun..

Anonymous said...

kemajuan ni macam macam jenis ade . apepun setiap kemajuan itu adalah kembaikan

alia said...

alololo!
kelakar and comel.
seriously!!!

azila abdullah said...

ase geli lak zack guna perkataan "saya"..hehe

eh tapi time kecik2 dlu takut mndi air sejuk so basuh rmbut je..bila kluar blik air mak tngok rmbut basah konon da mndi la..

NurAfizahMazlan said...

comel la karangan ni.. haha

Anonymous said...

Walaweeeyyhhhh!! xD Zack update belog! otsukaresan :D

Unknown said...

haha.memang satu kemajuan

Anonymous said...

bangku sekolah sebab.... semua orang duduk atas bangku. bukan atas meja kot.. hehe

sheeraY said...

alahai =_=

otak ang memang cerdik

Miz MiM said...

errkk..len mcm ble gune "saya"...

diarinadiaa said...

ooooo..camtu ek!! i suka gambar2 tu!!menarik dan tertarik!!!

http://diarinadiaa.blogspot.com kalau awk dtg sini,awk akan lebih bertambah dewasa.. ecece..

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

hoho..

aku lg tinggi dr kau!
yes!

afiqah ashiya said...

fuuuu fuuuuuu~

cg4dis said...

kemajuan yang positif sudah tercapai..

bila nak nikah?





hihihihihi...

Myra Azraff said...

apesal tang goreng telur tu sebijik cam aku?siap guna perisai..dulu aku pon camtu gak..haha

fasya said...

rase nk mnanges bace entry lu..eh! awak..rindu gile kot..dem!!

shigellazoster said...

siyes yang berenang kaki kayuh tu memey cute... ..

Black Roses said...

zack dah update blog itu juga satu kemajuan....cewah...

Kumbang Jingga said...

hehehe luv u zack

pie said...

kau kalau buat ayat tak kasi orang gelak guling2 tak boleh ke zack..?? adoiii la...hahahahaha...ape2 pun ade mesej dari ape yg kau tulis..itu yg kite nk..ade kemajuan :)
opppsss...awak,silap2..ahahaha..
p/s :teruskn update blog k

Anonymous said...

Dulu gua lu, sekarang saya awak. Dari sudut adab bahasanya ....ini juga satu kamajuan. Hihihi Tahniah.

maisarah sarah said...

selain dr entry yg best aku suka bc blog ang sebab susunan ayat tu.nampak kemas dengan simbol2 yang patut ada dalam ayat.cth kata seru, koma semua diletakkan bersesuaian dgn ayat.kalo aku mmg dah main langgar je.haha.good job bro.

tq for update.hehe

NIZAM said...

Suka dgn penulisan anda. tau tak, sy dh lama ikut blog awk. ms sy mula2 ada blog dulu. tahun 2010.

erk, mak sy pun panaskan air gak letak dlm baldi. satu hari, mak sy lupe nk letak air sejuk campur air panas. so, tgn sy melecur terkena air panas. sakit ok. huhu.

Anonymous said...

terbaikkkk :D

dak eina said...

ok best karangan awak encik zack. hoho..

Ca Ezah said...

bukan hidup namanya kalau takde kemajuan...baby pon x selamanya tahu menangis je.. :)

Fatin Liyana Alias said...

teringat lah plak waktu saye sekolah rendah. lagi dahsyat kalau nak goreng ayam. siap pakai topi keledar, baju lengan panjang tak nak minyak tu kena muka dgn tgn.kihkih -,-

tapi... sekarang dah pandai. bukan kah itu satu kemajuan? wahaha:D

cikgu ct zubaidah said...

sebenarnya z.. ada sebab mengapa kita guna frasa 'bangku sekolah' hehe hanya guru saja yg tau kenapa...nak tau kenapa? ;)

Wadi AR said...

tahniahh dah beso

DaYaH JeLitA said...

sempoiiiii ah b....nie yang buat cyg makin sayang kat b... xOXo! :p

syabab said...

wahhh baru sejam entri ni di post ramai giler yg dh komen...
btw bro missed yor post...
hari ni bce perghh terubat ckit...hik3..
yup ur rite dlm hidup ni makin kita meningkat usia makin kita mencapai kemajuan...suka ayat last... wat aku terpikir betapa kita selalu memikir npe kita xberjaya drp dimana usaha kita kearah ctu...ehmmm.. aku sayang negaraku malaysia...peace y'all... (^_^)

Anonymous said...

^^

Madihah said...

penggunaan "saya-awak" yg comel disitu.. =)

mujagirl92 said...

yer der,, mereka-mereka itu satu kemajuan :D

Srikandi Cinta said...

:) entri yg sgt bernilai.. hidup mmg perlukan kemajuan ikut aras perjalanan hidup kita.

ismimaizura said...

mcm skema gna "saya" tu..haha
apa pon nice entry der =)

bLaCk RoSe said...

rindu terubat..waiting for next2 entry..hehe~~~

nia marlissa said...

kemajuan yang seterusnya adalh ke jinjing pelamin .

Anonymous said...

waa...!! dh bleh goreng telur :).. pasni wa cabar lu bro goreng ikan plak then wat entry wa nk tgk k klu bleh gmbr real lu la t'lompat2 balikkan ikan hak3...

inna_risna said...

rindu gila dgn entry abg zack nie..
btw, setiap antara kita ada mencapai kemajuan masing2...mungkin ada antara kita yg tak sedar sehingga timbulnya sikap cemburu terhadap org lain..^^

inna_risna said...

rindu gila dgn entry abg zack nie..
btw, setiap antara kita ada mencapai kemajuan masing2...mungkin ada antara kita yg tak sedar sehingga timbulnya sikap cemburu terhadap org lain..^^

Anonymous said...

Zack ..blog hang ader kemajuan pasal ariie hang dah update blog hang

suzialfredshin said...

waaa...saya suke saya suke saya suke, hari ini saya tersenyum baca entry ini..ngehehe. skema dangdut guna saya awak en en? kehkeh :)
ok..ada kemajuan, baguslah kalau begitu v^^

spesispenunggu? said...

sumpah x bosan. setiap patah aku bace. sila kerapkan menulis ntk lebih kemajuan. harharhar

Lyeanna Wana said...

HAHA. lawak kot! BTW, rindu gila nak baca blog zack zukhairy..

Blog Fatin Fadhillah said...

yesss! abg zack dah kembali. walaupun kta ni satu UPM, terserempak pun x penah, kan? Teehee. Hope to meet you soon! ^^

~nazaku~ said...

goreng telur....memang kena siap diri mcm nak g perang !!!

miahahahahhaa...

Shafiqah Rashid said...

bhg berenang tu yg xthan tu..
serius pernah buat jgak !
harhar XD

LuKiSaN hAtI said...

welcome back zack~

KE said...

kemajuan yang hakiki bagi seorang lelaki adalah dapat memimpin bahtera rumah tangga. menjadi nakhoda yang awesome!

hahaha... hidup single bertukar kepada dah kawen barulah dikatakan kemajuan yang hakiki.

:P

AinChew said...

yeaaa...zack aderrrrr :))))))

S H I T E Q said...

update blog ni pun 1 kemajuan. kihkih ;P

Cikgu Wani Hamdan said...

wah.... karangan keperihalan nie cikgu boleh bagi A.. hehe

dayah said...

salam z..ikan xbusuk manala bnyk protein g

3g_girl said...

apsal aku tengok suma macam perempuan je yg komen ni.....femes gila ko zack :)

cikmistik said...

rase nak nangis bace entry 'awak' kali ni. uwaaaaa

CikPelangiSenja™ said...

terbaeek laaaa !

thumbs up...

tergelak2 bace entry ni... :)

N@s@r@h@ said...

zack awk ni cerewet jg ye masa kecil dulu hehe... da ke jepun pun satu kemajuan da tu... tahniah zack. :)

hidayah said...

apo kono eh zack

p/s : abg aku dah kahwin, dan beliau sebaya . motif? ahah!

wardatulhumayra said...

blog ini dihapdet pada hari ini. bukankah ini satu kemajuan?? haha..
terbaek la... positive je

Eyka said...

dan juga satu kemajuan bila tengok blog ni update tak lama dah dari dulu..bukankah ini satu kemajuan? haha:P

Syafiq Ahadin said...

saya dah start blajar jepon dan cina. bukan kah itu suatu kemajuan? hehe!

Unknown said...

memang sungguh maju...rakyat didahulukan pencapaian diutamakan..eh..salah topik..

Miss Suzzy said...

betul2..goreng ikan guna perisai gak dlu2 tp skrg dh pandai goreng ikan tanpa perisai..ade kemajuan.
blaja sampai ke liang lahad..selagi ade kesempatan,kita terus belajar supaya akan ada kemajuan dlm hidup..

Wan said...

setelah sekian lama menunggu..akhirnya hapdet jugok...ahaha

ツ -cekguru- said...

saya~~~ mula2 bace btol ka zack yang tulis~~ dah sopan~~ satu kemajuan~
sopan santun budaya kita~~ ahaks~~

Siti Salmah said...

Ksal sampai laa nie pakai perisai bila goreng ikan..huhuhuhuhu

Anonymous said...

yeyey..stelah skian lme melangot tgu blog di update..akhirnyaaa..yeah..pape pown nice entry..chaiyok!!

soniacamili said...

hahahahaha...teringat balik gak masa goreng telur dulu2, guna penutup buat perisai. agak2nya la mmg cam tu kot mula2 masak guna kuali..;))

Anaa Niesaa' said...

zack....
SAYA suke AWAK

Sya_Merpati Putih 88 said...

kalau kita tak berusaha untuk majukan diri kita, tak ada siapa yg boleh tolong kita kecuali diri kita sendiri...memajukan diri sendri dan berubah ke arah yg lebih postif itu penting..

hananotgojes said...

terbaik!

ratu zuleyqha said...

yeahh !! majulah blogger untuk negara !!!! ^___^

Anden Fauzan said...

dewasa juga memenatkan... :)

blog-tips-kurus said...

saye pon dah pandai berenang sikit2! bangga gila!!

*kenapa bangku selalu jadi topik? kaki bangku??

Yasmin said...

Rasa macam nak nangis baca entry ni.huhu

ayleencutegirl said...

Tak bleh blah ayat nak sinetron aja kau.. Haha 'tak sampai bulan sampai bintang pun jadi' keh3

MizzTina said...

terbaik!!! insap bc entry ni.. smbil bc, smbil teringat kisah dolu²..

bab berenang, smpi skang xde kemajuan.. siyes!!

nur amalina athman said...

terbaik..

FiQa said...

touching!


sob3....

man yusoef said...

haha..yang part berenang tu lebih kurang aku jek..pakai kaki..tapi sekarang dah pandai dah..ahaha

Cikgu Izmir said...

kes ko dah makan ikan aku salute.dulu kau bukan main anti weh. aku ingat lagi entri ko cakap asal-usul datnagnya ikan ternakan tu.hehehe maju betul ko sekarang!

bebeldotsorang said...

kenapa mesti guna saya-awak?ekeke...nice bro..berjambang dh wa tggu entri dari lu...huhu

ayuna ayuni.. said...

wow....buat aku terpikir lah pulak. eh! bukan! buat saya terpikir....

;)

loVe puRpLe said...

Betul tu encik zack..Rezeki Allah Maha Luas.. rezeki masing2.. Jalan citer masing2 =D
so.. from now, let start with syukur n stop comparing with other. hehhe dengan kate lain, jangan tengok ape yg kite tak ade..but bersyukur dgn ape yg kite ade..
if xbersyukur lg SUSAHHHHH.. hidup jadi depresseddddd..
N alwiz remember, sesungguhnye ramai lagi org2 yang dalam kesusahan...yg tak terimagine oleh kite...

Nana said...

yeayy..seronok bace.

TRIGYY said...

aku ni jenis tak suke bace ayat pnjang2, tp ak bce smpi abis entri nie.. hahaha..

MMG satu kemajuan.. pergh..

elly89 said...

wahh..mmg bez cter awk 2...klaka pon ad...hehehee...n mmg byk kemajuan yg awk lalui...hrap2 kemajuan 2 akn kekal smpai ble2...=D

semutsengal said...

yeayeayea.

dulu saya tak reti nak komen dekat sini, sekarang dah komen.


bukan kah itu satu kemajuan?

Nabyla Ahmad said...

saya pegi dashbod...saya tengok blogs im following...saya usha2...saya tengok realiti konspirasi..saya nak klik nama lain pulak..tiba tiba mata saya tersembul...zack update?ok...jom layan...saya tak kenal awak..awak tak kenal saya..tapi saya suka baca entry awak..
itu saja...trimassss

Hidayah Maznan said...

dah lama tak baca cite ko zack..suke2! update lah selalu..

http://stereohearts90.blogspot.com

Call me GOLD said...

Satu bulan, satu entry. Kemajuan tu bro ! :)

HaqitaAbidina said...

dulu dulu saya kuruihh, sekarang saya comel omel omel. Itu satu kemajuan ! *TEPUK TANGAN UNTUK DIRI SENDIRI.

Call me, Eyka said...

tibe2 rasa orang yg comel tengah mengarang. eh? hehehe!
siyes comel lah cite ko zack :)

pengalaman mse goreng telor tu mcm cara aku goreng ikan keli kat umah dulu2 T__T nsib skrg dh maju, aku tak buat tudung periuk tu mcm tu..skrg aku pakai tutup terus! Senang sikit kan? pfhh -.-"

And part ko belikan water heater utk family ko tu buat aku tersenyum, =)

Semoga hiudp ini diberkati oleh Nya dan happy2 selalu zack! ^__^

p/s: keep on posting!

a little less conversation said...

ni satu kemajuan buat 'saya' bila terjumpa dan terbaca sambil terkomen blog 'awak'

syira said...

ramai nau yg komen nih! nk komen gak lah

Aya Ariel said...

yup..nice..
ko mmg hebak lah zack!!

Kolej Multimedia Terengganu said...

Biar betul tggi awk 169cm je? Mcm lebih je..

Ckp psl mkn ikan. Smpai hrni sy xleh mkn ikan darat/ikan sungai.. Awk mkn x?

(Adoii.. Janggal gile ckp sy-awk dgn awk. Haha!)

theflow said...

part ikan tu mmg aku sejenis kau z..
tapi smpi skrg msih tak ada kemajuan utk aku makan ikan...
tahniah z

Cik Firus said...

salam..jom baca entry menarik kat sini http://yanaalias.blogspot.com/2012/02/bio-rejuv.html & http://yanaalias.blogspot.com/2012/02/slim-diet-2.html

Anonymous said...

part goreng telor ngan mandi air panas tu sama... hehe :D

kartikel.com said...

ok, maju

fRaMe+LenSeS said...

know what. sangat creative. teruja membacanya, ehehe. :D

Mira Maisara said...

sejal bila tuka 'saya' nie?wakaka

awsome lah :D

obat herbal stroke said...

mantap gan,,,

Pejuang Kesenian Extreme said...

Buat pertama kalinya untuk tahun ni aku komen kat blog kau..Bukankah itu satu kemajuan??hehe

Khairiyah said...

lamanya xde update...at last ada gak

Nadia Havez said...

berjaya update blog setelah sekian lama.. juga satu kemajuan rite? :D

suaidahzlabidin said...

ala peliss la tak yah guna "awak" "saya" .tak bes macam skema giler tak bes ah bro

Syahir Ramli said...

update blog ni pon satu kemajuan bro. hihik

Anonymous said...

cam sama je cerita zaman ko kecik2 dulu dgn aku kan.,hahaha bab berenang tu paling tak boleh tahan., kah kah kah. ko buat aku tersengih sensorang pulak dah nie.. kemajuan tu zack =)

paling bes ayat ni lah; aku suka

'kalau tak ke bulan pun tak mengapa. Boleh jadi kita ke bintang? =)'

Anonymous said...

halamak haih! encik zack sudah kembali. selamat menghapdate blog dgn lebih kerap eh! haha. sesungguhnya, lukisan anda amat dirindui. wahahaha

Marina shamsudin said...

selamat kembali :)

Unknown said...

terbaeik :)

Nad said...

dulu seorang, sekarang berdua, nanti bertiga, tulat berempat.. wah.. degree of freedom..

Anonymous said...

169cm jer tinggi? Ok la tu.. tinggi la jugak :)

Unknown said...

huhu..bnykny perkembangan, kemajuan yg abg zack dpt ea..huhu~ sy pn klu dlu xd blog sndri skang da ad blog sndri..klu dulu xpndai brenang masuk navy da pndai sbb kne lulus ujian renang..ap lg ea..klu dlu uk bwh tiak mak skrang da kne duk jauh ngn mak da,huhu~ anyway abg zack mmg best..(:

yana said...

aku dah hilang geng yg x mkan ikan!!!

yana said...

aku dah hilang geng yg x mkan ikan!!!

yana said...

aku dah hilang geng yg x mkan ikan!!!

aznie said...

yeah ! zack update blog die :) bknkah itu satu kemajuan..hahaha !

bumshdn said...

yang lepas punye entri , bapakk lahh seciputt jee kau tulis zackk . yg baruu nie , nampakk da berperenggan sikit . itu adalah satu kemajuan wahai en.zackk :))

Anonymous said...

wahh..cayalah.timkiu encek z.awk dh bg idea tuk bg cramah motivasi tuk student esok..xdela student boring je kan..hehe..mintak izin ye encek z..smoga ALLAH berkati encek z selalu..=)..cik dilah

Ked said...

okey..
guwa baru bace entry lu..
lambat! waaa~

zack gune saya awak? bukankah itu satu kemajuan? hahaha

dalam idop ni, setiap perubahan kecik yang kite lakukan, sume tu leh di consider sebagai kemajuan.. biar pon orang tak nampak sume tu, tapi bagi kite, as long as kite rase tu satu anjakan paradigma dalam idop kite sendiri, maka itulah kemajuan dalam diri kite..

same lah macam dulu guwa minat milo ais je.. tapi skang ni guwa minat teh ais laici.. bukankah itu satu kemajuan zack? hehe

btw, kawen nanti jangan lupe jemput guwa taw.. kikiki

http://dearked.blogspot.com/2012/02/untungnya-jadi-zack-zukhairi.html

Sr. Maryam Fatanah said...

seriously, gelak tak hnti2

echa takashimaya said...

eh jap jap awak memang lukis telur ayam jadi peha ayam ke apa?hahaha!

wawaeida said...

suka baca blog nie...selalu teringkat zaman dulu2...huhuhu

nyonyacyber said...

tudiaaa terbaik punya sopan entry kali ni... tersipu2 saya membacanya incik! haha

aku said...

fakta : kita menyukai sesuatu yg kita tdk suka suatu masa dahulu menandakan usia kita makin meningkat.(refer pada ikan)..haha..

sanvirus said...

Kadang-kadang saya fikir,usahlah kita cemburu dengan kejayaan orang. Usah kita dongak ke langit hentak-hentak kaki tangisi kenapa aku tak ke bulan. Sebaliknya kita usaha lagi supaya ada kemajuan. Kalau tak ke bulan pun tak mengapa. Boleh jadi kita ke bintang. ?

The best part.

laskar pelangi said...

tiap tiap hari yg kita hadapi ni.mesti ada kemajuan. takkan nak semakin mundur kan? oh yeah! semoga tahun 2012 menjadikan kita semua makin maju dan mengapai bintang!

**sumpah tipu kalau boleh capai bintang. eheee :)

*SiRibenMerah said...

byk sgt tgk drama astro neh.. hahaha..

good job! update panjang2 mmg puas hati baca...

NAA said...

water heater kat umah aku pon kuar ayaq ciput je wei =="

bengang.

Anonymous said...

kemajuan masyarakat..cm lgu tadika plak..hahaha..

besh cte ang..thumb up!!!

xde ke cte psl ary kantin sk0lah??

allia_kamalia said...

waaa....rndunye nk bace citer zack...akhirnye..update gak kan..wpun dah terlambt sbb xon9 2-3 ari ni..siyes mmg klaka...rse cam skema giler dah ni..."saya awak" haha..

"awak...pas ni update je la trus ye awak...jgn la stop lama2 sgt" heheh..:p

herawaty said...

0whh..apsal aku ska sgt bc entri2 incik zack..huhu..nice;-)

tiangyangberkata said...

dulu aku tak reti guna blogger..
sekarang aku dh reti la sikit2...

haha...

kemajuan yg triple...mehehehe..

Aqilah Diyana said...

same la abg,mase saya mula2 goreng telur dulu pun gune tutup periuk tak nak bagi minyak terpercik kat muka! haha >///<.

btw kan,suke bace entry2 abg. santai je~

Anonymous said...

petua auntie utk goreng telur - guna bowl kecik yg kering, pecah kan telur ke dlm, at least kalu telur tu rosak blh buang, then slowly let go telur ke dlm kuali as possibly close you can to the oil. minyak jgn panas sgt, and of course benda nak goreng ni jgn dihumban ke dlm kuali. telur mesti dibasuh dulu.

Anonymous said...

post makan dalam. dalam bergelak ade isi utk dipikir.

bukankah ini satu kemajuan hahaha. all da best z, wlpn nama kau nama watak jahat filem melayu kakaka

hidayah sahar said...

suka ayat yg last tu. :) gambar berenang pakai kaki tu lawak. haha

Anonymous said...

kite nak ambik semua part penulisan awk k? :> #peace no war

Anonymous said...

bestt gilaaaaa~!!!!!!!

Anonymous said...

best karangan ni...ada intro, isi dan penutup yang bagus...

sofeazahrah said...

yaww (: sweet ssgt bca awk pnyr soma citer . aq rsa laa , awk pnyr citer nii brkaitn ngan hdup awk ssgt . around 99% ehehhe c:

wani brahim said...

memang satu kemajuan ke hadapan ^^b

Anonymous said...

aku suka ape yg ang tulis...tq~ :)

Amira S Rosli said...

mohon pinjam last statement 'ke bintang' nice one! :)

contilover said...

Awak mmg sesuai jd pakar motivasi laa Zack.. terbaik bro..

Cryptohunter aero8848 said...

ETHTRADE
SHARING PROFIT UP TO 25% - 30% PERMONTH
THE BEST .. LONG TERM BUSINESS ... STABLE N TRUSTED
THE REAL COMPANY WITH THE REAL ACTIVITY
https://ethtrade.io/@821745
https://ethtrade.org/@821745
✔ not hyip
✔ since April 16, 2016
✔ More than 32000 member
✔ Up to 25% (up to 30% by compounding) monthly profit
✔ Average Daily profit 1% ( monday - Friday )
✔ Automatic re invest (compounding)
✔ Lifetime contract
✔ invest in cryptocurrency trading with professional Team
✔ Start your portfolio with only 10$
✔ Use Bitcoin / Ethereum / Advcash
✔ Withdraw your profit or your investment anytime you want
✔ Marketing plan is very good for long term
✔ Build your team to get more benefits
JOIN NOW!!! DONT LEFT BEHIND!!! REAL PASSIVE INCOME!!!LET YOUR MONEY WORKS FOR YOU!!!
Join now .. free register : https://ethtrade.io/@821745

Related Posts with Thumbnails