Kisah Bulan Puasa

Dua tiga hari ni aku ada perasan jugak. Dekat wall fesbuk aku tu penoh dengan gambaq ketupat sama kubah masjid beserta kata-kata secangkir sirih menyambut Ramadhan. Satu gambaq, bebudak tag sampai lima puloh orang. Bile penge'tag' dan orang yg kena 'tag' dok balas-balas komen berborak macam jumpa kengkawan lama dekat kedai mamak, nak tak nak, tempias dia sampai jugak la dekat aku. Tak sampai setengah jam, ada lima puloh notification yang masuk, sekadaq nak bagitau yang besok posa. 

Itu baru satu tag. So far, aku kira-kira ada la dalam tujuh lapan tag yang aku kena. Tolak campoq sama tag pada gambaq biskot almond london dengan kuih samperit orang buat niaga, dalam sejam tu, boleh la dapat agak-agak dalam semilan puloh notification. Tapi takpa la. Aku ok ja... 

Setahun sekali, ada apa hal sangat ye dak? 

Tapi yang paling hebat nya, kekadang nama aku kena tag dekat gambaq "kain songket mak ngah", "shawl corak-corak" dan tak kurang jugak "kerongsang baju kurung". Keh keh keh. Cinabeng! Pandai sungguh ampa orang pompuan buat bisnes na? :p 

Tak memasai orang dok ingat aku juai kain...(-_-")

Orite. Tapi takpa!

Muka ensem-ensem lagu ni, tak kacak sangat kalau marah-marah. Tak cool.

Ini ari kita sembang pasai puasa. Ok? 

****************************

Dulu masa aku kecik-kecik, time umoq nam tujuh taon, cikgu tadika dekat skolah cakap bila masok bulan puasa, setan suma abis kene tambat. Time tu, bebudak lagi... Lurus bendoi. Bila dengaq perkataan 'tambat', dalam pala otak aku dok bayang setan kena tambat leher macam kambing yang kene tambat dekat pokok...


Bile dah besaq sikit, baru tau yang rupa-rupanya setan tu kena "rantai", bukan kena tambat. Haish!

"Apabila datang Ramadhan, pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan Syaitan dirantai" [Hadith Riwayat Al-Bukhaari dan Muslim]

Jadi, by the time aku tulis entry ni, aku tengah dok senyum bayangkan nasib depa dekat sana, la ni. Ish ish ish.. Kesian.. Kene ikat ya? Padan muke kau! *wah. semangat gile aku.*


Sama macam kes anak bulan. Dulu masa kecik-kecik, tiap kali nampak muka atok ni dekat tibi, time tu mesti excited tahap loncat-loncat depan televisyen. Penah skali tu aku tanya dekat incik ayah, "macam mana orang ni buleh tau esok posa?"

Jawab incik ayah, depa teropong tengok anak bulan dekat langit. Kalau nampak anak bulan, ha, esok tu posa la tu. 

Maknanya selama ni yang dok kat langit tu apa? Bapak bulan? Mak bulan? Time tu, aku ingat kan mungkin  bulan ni ada salah silah family sama macam maknusia. Ada bapak bulan, mak bulan, anak bulan...


Jadi, bile dengaq perkataan 'anak bulan', kalau nak di ikot kan lojik, mesti la bulan yang paling kecik. Ya dak? sebab dia masih 'anak' lagi... Ngeng! 

*************************

Teringat lagi masa umoq aku lima enam taon, time tu puan emak sama incik ayah ajaq aku puasa separuh ari ja. Sebab masa tu budak-budak lagi. Mana boleh pisah dengan jajan sama eskrim...

Lepas tu, bile da lama-lama sikit, baru start blajaq puasa full satu hari. Demi nak bagi aku semangat untuk posa, depa buat satu sistem "puasa sehari, dapat upah lima kupang". So, menjelang satu hari raya, aku dah boleh ketawa besaq pasai dalam kocek ada lima belas hinggit! Boleh buat beli mercun bola sama mercun naga.

Tapi macam biasa, puan emak dengan incik ayah bukan bodoh orangnya...

Depa tambah lagi satu syarat. Kalau ang tinggai posa walau sehari sekali pon, segala upah posa ang sebelum-sebelum ni kira burn! Kiranya kalau ang da puasa 29 hari, tup-tap-tup-tap hari terakhir tu ang tak posa, kira satu sen pon ang tak dapat. Cerdik kan?

Tapi, bile dah cukup puasa satu bulan pulak... bila pagi raya tu salam-salam nak tuntut upah puasa penoh, ha masa tu jawapan incik ayah simple ja...

"Ayah da masok dalam account bank ang.."

Ceh! Padahai umoq lima tahun mana boleh bukak account bank lagi ? Politik!

*********************

Bile ingat-ingat balik kenangan berpuasa zaman bebudak dulu, memang boleh tersenyum sorang-sorang dibuatnya... =)

Awai-awai puasa ni, nak bangun sahur takdak masalah lagi. Kena lauk telo masak kicap sama kuah kangkong goreng pon jalan! Tak banyak karenah sangat. Adik aku pulak lagi style. Sahur nak omputih aje. Kalau takdak coco crunch, liat nak bangun. Mengada-ngada. 

Time tu, pepagi selera tak brapa nak panas lagi. Kekadang, pandang lauk ayam masak merah pon macam tak brapa sangat. Orang kata selera tengah tumpoi...

Tapi sat lagi bile masok tengah hari, pi dapoq nampak lauk tu dalam piuk, mula la dalam hati dok cakap "menyesalnya aku tak makan ayam ni pagi tadi..."

Kan kan? Tehee!

*****

Eh! Bersambung lah. Aku nak kuaq sat... Ada hal.


p/s : 
sesapa yang belum join 'group ni' baik pi join cepat! Keh keh keh...


76 comments:

sweet life said...

poser jgn tak poser!!

KembarA KehidupaN said...

hihihi nice entry..selamat berpose en.zack

che_dot said...

selamat menjalani ibadah puasa incik Zack!

Unknown said...

hehe... x prnah lak aku pikiaq yg bulan tu ada family... tp sempoi tul entry di atas... slamat berposa ya!!!!

Siti Aisyah said...

Haha teringat gak mse kecik2..huhuh

selamat berpuase~!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hahaha~

hang memang la zack.

:)

aku kalau org tag aku, aku dengan gigih akan remove.

hoyeah!

;)

pearl apple said...

hik2..suka2...dulu masa kecik2 salu je masok dapoq makan apa yg ad dlm peti ais..pastu buat muka letih gila..kuang2..malu2..wink2~~

starzieti said...

ahaks ! ;) ~tmpang gelaks~

Ibu Ammar said...

hahah

aku plak duk ingat ang yang berniaga shawl kerongsang tu semua. ekeke!


selamat berpuasa ya, weh. bila ni ang balik malaysia?

Anonymous said...

hehehehe...mmg conok bl tingat kenangan masa tecik2 lu...klakaw pom yo gok....best jek...

ekyn ashikin said...

selamat berpuasa zack..

.:: yUki a.k.a f@Ra ::. said...

zaman budak2 je ke ang tggai pose??
zaman2 beso pjg ni xdak ka??
hahaa

nuhakamal said...

aku ngan adek aku dolu2 salu curik2 minum air dlm toilet..ko ngan adek ko penah ke zack?ekeke

XIX Dragunov said...

maen game je la nk bg x lapa~ahhahaha

tujuhhariseminggu said...

setan yg comel... :)

shue_rosli said...

chomey katun ang..=)

Ajwin Ajeera said...

Awat comey sgt katun ang tuuuuuu.

Mimi Saidi said...

kah3.. siod la hang z. bulan pon ade family tree??

btw, setan hang comei gila

selamat berpuasa yaww!

aemanxkisah said...

ahaa..tahap kesengalan kite hampir serupe ms kecik..mati2 pk bulan bley beranak pinak setiap tahun...

rhapsody LiN said...

haha... comel lah katun tu..

imgnation sngat tinggi! x terfikir lak pasal fmly bulan. apakah?? =.="

aemanxkisah said...

ahaa..tahap kesengalan kite hampir serupe ms kecik..mati2 pk bulan bley beranak pinak setiap tahun...

Sakinah said...

lukis setan comel2...cm rase cian lak die kene ikat.LOL

Nurul Ayu said...

zack..aku nak demam la...huhu

boleh tak skip posa??

Khairahimo said...

slmt bpose cik zack..

aku pon kne politik gtu gak ngn mak ayah aku.. haha..

p/s: xkusangka ko ni bff pd bff aku.. beriya aku soh dia bce blog ko.. haha.. kiciknya dunia..

Syima Syaz said...

selamat berpuasa....
mak saya tak janji kan apa2 pun masa kecik...=(

sarina said...

selamat berpuasa en. zack!!

Illiana Hidayah said...

en zack! mana da org kedah sebut "sekadaq"..hehehhe...org kedah sebut "takat"...muehehhe...jgn maraaa aaaa....slmt berposa...!

Rara said...

Teringat masa kecik berpuasa.Selamat berpuasa incik zack ^_^

Mummy LiYzA ^^, said...

haih..incik zack salu wt aku tingat n0stalgia zmn dlu2..la nih dh besaq,gelak ja la bila tingat~

FadzMeera said...

hah santai ja post nie...
siap bley sengeh2 tuh...
papepon, slmt b'puasa yar :)

IntanBerlian said...

hoho. naseb baik aku tak ingat bulan ada salah silah camtu... =P

SELAMAT BERPOSE ZACK!

SweetyMui2 said...

selamat berpuasa incek zack :) eh2,ang sempat xpuasa skali ngan family??

doyah said...

samat bpose!
jgn datang2 bulan sudehh.hihih

adrinaqamarina said...

wah,mercun naga tu, mercun3 tak baek untuk kesihatan oke! eh kalo terawih kat sana pulak macam mne?

SheIsYana said...

smt bpuasa dr segi mntal dan fizikal incik zack..huu

syn said...

slamat berpuasa bro!

Unknown said...

ada perasan gak bro kene tag kat kuih, shawl
hahahaha

lawak bro
soh beli utk awek la tu

:P

Zya Amalis said...

lawak laa bila kenang balik zaman2x kecik dulu...anyway selamat berpuasa...jgn ponteng tau..ha3

Anonymous said...

ha..
selmt berpose gkk..
mang la kecik2..pk pun xmtng..
cek pun pk tmbat tu tmbat kt pokok..
heheheh..
selmat perpose k~

Unknown said...

org 6 tahun dah puasa penuh la :D

happy ramadhan.

afiqaiman said...

posa ye zack...ekeke ok2 mcm tu la..suma penah posa sebab duit...ye tak...tok sah tipu...guwa bantai satgi

syamira said...

puasa time zaman kanak2 mmng the bestt.hehehehe
selamat berpuasa :)

cik beLLanan said...

taley blah siap wat salasilah family bulan tuh. haha!

btw, selamat berpuasa incik zack. ;D

ismimaizura said...

selamat berpose la der..^___^

hans said...

hohoho
ada sala silah keluarga bulan tu aku tak tahan
kehkehkehekhe

selamat berpuasa, selamat berbuka, selamat bertarawih dan selamat bersahur

P/S : Kalau Hari - Hari Macam Nih Mak Dengan Abah Tak Payah Dok Risau Dah!

Aida Effarina said...

suka illustrations tu.. nice!
selamat berpuasa ya encik zack zukhairi. =)

anies_5566 said...

adei comey kot setan tu..sebijik cam setan kat logo MU tu..hak3

selamat berposa la zack.. =)

Shidi said...

Sweet~
ingatkn dulu nak posa je,
mak bulan beranak, dpt baby baru..
wahahaha =pp

zack zukhairi said...

Nice one la Shidi! barai gile guwa gelak! hakhak

Unknown said...

haha..nice laa
salam ramadhan=)

kadeeja hasan said...

zack..kisah2 mlm mse bulan pose xder kew..?
yela..mse kecik2 aku ingat g..punya semangat g surau sbb da mkn2..heee...

Anonymous said...

1 benda aku ingt smpai bila2!!
curi minum aiq time ambik aiq semayang, x pon time mndi...
lg 1, time darjah 2, skolah ptg, tgk bdk2 india leh mkn, aku p beli air 20 sen... minum segera.. bila balik mak tny, minum aiq ka?? dgn pantas 'TAK MAK!' hehehe
kenangan budak2 membesarkan kita... ^__^

s A i F u L z A k W a N ® said...

selamat menjalankan ibadah puasa

░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀░ ░█░░░█░█▀░░░█▀░░▄▄░░█░░█▀█░█░░▀▄░ ░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀░

|.a.r.i.e.z.a.| said...

hahahah tak leh blah!! u make my day! tq tq :) anyway, selamat berpuasa :)

nadtravellerina said...

Lucu je baca! mcm2 otak ang ni dok pikiaq!

Surau Al-Ghafur said...

aku rasa aku suka..so aku tulis komen kt sini..akan diterjah lg

yg iklas :
(komenckit2)

miss dayah said...

wah.. sweet..
selamat berpuasa..
hee seronok je ingt kenangan time pose kan..

Oranje Boi said...

hak3..gud 2 read

AidaFariha said...

90 notification je??
aku pnh dpt 130 notif, mau mampos nk menengok satu2...

Anonymous said...

ha'ah..ms sahur xlalu nk mkn..tp bila tgk lauk tu blk..mmg rs menyesal xmakan..hehe

Zyle_Razz said...

good stori... like it very much.. teringat zaman kanak2 dulu..walau darjah 3 tapi still slamba makan mamee sambil jalan2 kat koridor sekolah... (jgn diikut..)

Anonymous said...

haha....zaman knk2 dulu memori terindah...x kn ku lpe smpai ble2....selamat berpuasa En.Zack...

ayyu said...

dulu aku ingt klo x nmpak anak bulan x dapat raya..tkot seh..penat2 pose x leh raye..klo muka pakcik tuh kluar kt tv neves gile.cm tggu exam punye result dowh..tkot die ckp x dpt raye..wahaha..

pencari cinta said...

ala....xleh ka ang bt entry pasal posa kt nagoya? tringin gak aku nak taw hg bukak posa mkn apa? sahuq ka dak ka? ramai dak org Islam kat sana? weh bnyk gila soalan...

.........m@ttk!cjr.. said...

lawak ah penulisan kau..gelak2 aku..

noni said...

dulu msa kicik aku da pose pastu aku ckp kt mak aku yg aku skit perut angin n then mak aku tanya aku nape aku ckp la aku xkentut(huhhuhu) pastu mak aku tnya naper xkentut aku ngan slamba jawab yg kawan adik kata klau kentut nanti pose batai huhuhuhuhu mak aku ketawa huhuhhuuh smpai skunk bila nk kentut aku terigat peristiwa tu huhuhuhuh(malunye)

MaHlukPerOSaK said...

aku pown dulu time kecik2 lebih kurang macam nie citer dia. bila dapat puasa penuh. mak aku akan cakap. duit upah tuh kira semua makan-makan hang selama ini. hampeh.huhuhu...

nnZa said...

selamat berpuasa ^_^

Ayie said...

ntah pehal.. aku rasa tergoda nk bukak page ang ari2.. demn.. aku dah jatuh chenta kt blog ang la plak..

masshie mastura said...

i lyke da group ;) haha;P

...miSS fAi... said...

betol2x, dulu aku pon ingatkan bulan tue bukan satu jek.. de byk, siap mak bapak agi...

budak2 la katakan.... hehehe

Mera Zati said...

mozek ke yg liat nk bgun + sahur coco crunch tuh? wakakaka

haslinda said...

best!!

Wafa Awla said...

keluarga bulan ...kih3

Reginalwew said...

haih..incik zack salu wt aku tingat n0stalgia zmn dlu2..la nih dh besaq,gelak ja la bila tingat~

Dzul_MT said...

Salam.. huahaua... part n best bro..
aku nak ambik part ni masok majalah buleh?

~Dzul~

Related Posts with Thumbnails