Kisah Bulan Puasa #2

Hidup ni kata orang, macam satu perjalanan. Maksud kata, dalam perjalanan tu, ang akan jumpa dan belajaq beribu macam benda baru yang akan mendewasakan ang. Contohnya, katakan la jangka hayat ang tamat masa umur ang mencecah 63 tahun, maknanya dalam tempoh 63 tahun tu la ang akan melalui fasa baby, bebudak skolah, pelajar sekolah menengah, student U, dewasa dan tua...

Kekadang pernah tak ang pikir macam mana ang tau sebut perkataan "terpesona", "perpustakaan", "peperiksaan" dan lain-lain vocab yang ang tau ari ni? Adakah ang tau semua tu dari buku teks yang ang baca dekat skolah? Kalau ang tanya aku, aku jawab tak.

Ingat lagi tak masa kekecik dulu, bila ang suma keluaq dari pangkal rahim mak ang, time tu ang kosong. Blank & blur. Yang ang tau, cuma menangis ja. Tapi bila lama-lama sikit, bila mata ang da boleh nampak orang, time tu mak ang dah start ajaq "ini emak, sayang...! sebut? apa? emaaakk! Pandai~" *sambil cubit pipi ang*

Lama-lama lepas tu, ang da pandai merangkak, time tu dunia ni ang explore sendiri. Semua benda yang ang capai, ang akan masuk mulut. Lets say ang capai remote tv, lepas tu ang masok mulut, gigit punye gigit tapi tak lut. Nak telan apatah lagi. Then, baru ang realize, "ohh...remote tv ni tak boleh makan rupanya.."


Sama jugak bile ang da besaq sikit boleh cakap, time tu secara otomatik ang tau perkataan-perkataan seperti "mesin basuh", "pencuri" dan lain-lain secara pemerhatian dan naluri. Walhal, ang tak penah diajaq pon pasal benda-benda tu suma? Tak tau la aku kalau-kalau ada mak yang hari-hari dok panggil anak dia, lepas tu habaq lagu ni...

"Ahmad. Mari ke sini anak ku.."
"Ya mak. Ada apa?"
"Baiklah. Hari ini emak akan ajar kamu perkataan baru."
"Ohh. Apakah dia emak?"
"Hari ini perkataannya ialah 'bodoh'. Tau tak bodoh tu apa?"
"Tak tahu..."
"Bodoh tu sama la macam stupid. Bebal."

Ada mak ang ajaq lagu tu? Takdak kan? 

********************

Aku pon sama macam ang. Life aku bermula dari fasa baby. Omputih kata, starting from zero.

Lepas tu, pelan-pelan aku blajaq satu demi satu...

Satu petang sekitar tahun 1999 kalau tak silap, time tu bulan Ramadhan. Balik skolah, macam biasa, lempaq beg terus lari pi dapoq tengok menu berbuka puasa yang puan emak masak. Tiba-tiba, aku ternampak akak aku tengah gigit tembikai sikit punye feel, tanpa ada sebarang keraguan di wajahnya. Eh, apa hal ??


"Mak!! Akak tak posa!" - jerit aku pada puan emak, tak puas ati.

Tapi reaksi dari puan emak amat mengejutkan. Beliau tak marah langsong. Malah dengan selamba beliau menjawab "Oh..akak ang tu uzoq."

Time tu aku cuma tau yang 'uzur' tu ertinye sakit. Dengan tak berpikir panjang, aku terus menjawab "Uzoq menda nya? sihat ja orang tengok?!"

Puan emak tak tau nak cakap lagu mana sampai la one day bila aku naik skolah menengah, ustaz dekat skolah ajaq tajuk 'bersuci dalam Islam'. Time tu baru la tau yang 'uzur' mak aku cakap tu sebenaqnya merujuk pada 'period orang pompuan'...

Ohhhhhh.......

************************

Kalau nak diikutkan, memang banyak benda yang menarik aku dapat dalam life aku masa kecik-kecik dulu. Ingat lagi satu ketika time aku mula berjinak-jinak dengan solat. Dekat rumah, incik ayah dah ajaq siap-siap "lepas imam abis baca fatihah, ang amin sama macam orang lain. paham?" Aku jawab "ok."

Bile sampai masjid, incik ayah suruh port saf paling blakang skali. Katanya aku tak sunat lagi. Tak boleh dok saf depan. Saf depan hat orang dewasa dan brader-brader saje.

Bile dah port saf blakang, toleh kiri toleh kanan, alih-alih ada Amai dan kengkawan lain dekat situ. Keh keh keh! *gelak setan*. Depa ajak pekena mercun roket setangkai dua. Aku tegak kepala usha incik ayah. Nampak ketayap dia dalam 2-3 saf depan aku. Nak menyetan pon jadi tak berani. Terus cancel niat jahat nak main mercun.

Tapi esoknya, aku da plan siap-siap. Lepas ja bukak puasa, bagi incik ayah isap rokok sepam dua, pastu terus ajak incik ayah pi masjid. Incik ayah tak syak apa-apa.. time tu dalam hati dia mesti dok ingat "baguih anak aku ni! ada semangat nak pi masjid awal."

Padahai dia tak tau yang aku sengaja atoq supaya dia datang awai, supaya boleh dia semayang saf paling depan. Senang sikit aku nak menyetan dengan kengkawan dekat blakang.

Plan aku berjalan lancaq. Incik ayah dapat saf betul-betul blakang pak imam. Keh keh keh...

Time semua makmum berdiri nak smayang tarawih, time tu aku, Amai, Apis, Ino dan beberapa member setan yang lain mula la membuka langkah. Pelan-pelan kluaq pintu blakang masjid, pekene mercun roket sama mercun papan. Yang paling tak boleh blah, bile dengaq imam abis baca fatihah, kitorang pakat-pakat dok jerit "Aaamiiinnn" kuat-kuat sambil sambung main mercun. Tujuan dia bukan apa, konon-konon nak bagi ayah memasing dengaq suara anak depa. Biaq depa tak syak... Haha. 



Dan part yang paling stupid ialah bila imam masuk tahiyat akhir, kitorang pon cepat2 lari tinggaikan mercun, terus masuk saf blakang, otomatik duduk tahiyat akhir. Lepas imam bagi salam, kitorang pun bagi salam sama.. Incik ayah jenguk dari saf depan, nampak aku tengah dok khusyuk smayang. Dia senyum bangga. Keh keh keh... 

Aku cita kat ang ni takat share pengalaman aku ja.. ang toksah ikut tau! 

Ok la. Aku nak siap-siap. Satgi nak pi buka posa kat masjid Nagoya. Sini buka posa dalam pukui 6.40 macam tu. Selamat berbuka posa aku ucapkan kat ampa suma! =)

Renung-renungkan dan selamat beramal~

87 comments:

~MiSs iFF@~ said...

nakal gler kecik2 dl yerp..heheh :)

afro said...

haha.. leh pulak amiinnnn sekali ngan orang terawih.. dulu nk pegi terawih time kecik2 bukan sbab nk terawih pon.. sama gak kia zack.. bakaq mercun ja. nsib bek tak terbakaq moto pak imam..

IRAH HAJERAH AZMAN said...

bapak hang mesti x tau ni. bak sini num die! aku bg tau die. sat g kene babab la ang xD

luvly mya said...

nakalnye oiii.HAHAH

Rara said...

ahaha!aku suka part amin ramai2 uh.nakai na... ^_^

Cahaya Kehidupan said...

hahaha..masing2 ada nakalnya...kecik2 nakal,da besar jadi org berguna ok apa....hehehe

. . . h u s n a . . . said...

nice!

Rafidah said...

Bagos2.. hidup kena adventure, baru la ada kenangan, ye dak? hahaha..

hanis aleeya aka gadis sepi said...

nice! hahaha... buat jahat mmg seronok. kahkahkah..

ops, sori, ai tak buat macam tu.. hahaha..

hamzah ian said...

aku time kecik2 jeles jgk ngan akak sbb die tak pose.. adoi2...

Duniakuabstrak said...

setan2 dahulu, soleh2 kemudian..bgus la ko setan msa kecik je...

dinot said...

HAHA , klakar laa zack .
kecik kecik nakal ,
bila da besaq . tu diaaaa !
Pandai Wohh :D

nina asri said...

haha.
tang kat masjid tu mmg xleh bla btl.
btw.zack msti kenal asran kan?

ANH said...

wah..semart..kartun zaxk dah ade rambut!! =D

n.najihah n.azharr said...

kite py zaman lebih kurang sama...yg beza ang laki, aku pompuan...so pompuan xleh la nk bakar mercun luar mesjid..tp mak slalu suh g ikut ayah g terawih konon nnt pahala trwih ak tempias skit la kat dia..tp ak py pemalas..gi tu mmg gi..tp dok lending2 kat blkg[perut kenyangkan]..time thyt akhir trs cpt duduk konon smbyg..pas abis trwh nenek2 n makcik2 kat dpn sume puji...baguih bdk2 ni...ngeh3...

mira_nas said...

nakal itu best... baru der kenangan dalam hidup..

Unknown said...

mboiii...nakai nooo ang time kecik-kecik.....tapi best kan bila ingat balik zaman kecik-kecik...

Halusinasi said...

hehe...kelakar btol la...
nakal na masa kecik dulu...pnh gak ms kecik2 adik marah kakaknya ni xposa,huhu...xpe budak2 kecik lg...kih kih^^

eZaT eLaNo said...

hahhahhaha..

Cipina said...

btoi zack, tu sebab jangan ajaq budak2 cakap tak terus cth, syusyu, bucuk, nasyik. nanti budak2 lambat boleh cakap.

*bercakap melalui pengalaman...


>_____<

Anonymous said...

haha tringat zaman kecik2 dlu

fariharafz said...

kelakar laa...x sangke nakal gilerr kau...aq ckup bengang tul ngn bdak2 yg men mercun time solat terawikh..mane x nye, ade skali tu tgh2 khusyuk solat, tetiba dengar Poommm!! terkejut gilerr kot time tuh...seb bek x terkeluar pekataan 'oh mak kau' haaihh...klo aq jpe la bdak2 yg men mercun tu..siap la aq kje kan..

p/s: style rmbut ko dlm katun x leyh bla..haahhaa

Nadira, Health Planner said...

oit.. best giler taim kechip2 dlu..
ak dapat main mercun nga membe..:P
tingat..tingat...:)

www.dunialandax.com said...

hahha~~sama je peel hang ngan cheq~berlakon no 1!hahahahah

Neyra Shazeyra said...

aku nak like tp error. cis

azyan azilah said...

the win part is "pakat-pakat "Aaammiinnin" kuat-kuat sambil sambung main mercun". LOL

Hasrol Nizam said...

owh..berlakon aminn dengan tahiyat akhir tu memang besa buat.. jgn kata tarawikh, time solat jumaat, maghrib n isyak pun buat jugak..haha

Pening bila waktu petang di bulan ramadhan

ismimaizura said...

ooooooo..pandai yer kaber kaber...nakal btol ang ni yerk time kecik2 dlu..ptot la bila beso jd dak pndai...hik3

Drunbella Khoo said...

nakal yang sangat comel.
:p

Shahada Fauzi said...

gile nakai ang ni masa kecik2..ish3..tp xpo..dah besaq jd berakai..hehe..

aku sokong perenggan ang yg ke-2 tu..aku smpai la ni slalu dok terpikiaq..cmna aku bleh pndai cakap bahasa melayu..napa aku tak cakap bahasa arab ke,tamil ke,mandarin ke..nape bhasa melayu campoq bahasa utara..cmne aku leh pndai??cmne eh??ngahaha..

adrinaqamarina said...

tapi nakal3 yang penting berakal kan? :)

hans said...

hahahahaha
menipu cukup pandai
nasib tak kantoi dengan ayah hang bro
hahaha

P/S : Header Baru H.P.B Blog

aida zain said...

hmmm xsangka nakai sungguh ang naaa!! bukan ke time pose setan2 sume dah kene rantai??awat ang dgn kwn lak ambil alih tugas2 diorg..'menyetan' main mercun,xbaekkk sungguhhh ang..hehheheeeee..mesti seronok teringat2 citer2 zaman kecik2 dulu kan...rajin2 singgah laa blog sy :) http://aidazain.blogspot.com/

aNiS tHe BumbleBee said...

nakai sungguh hang no...

sye said...

haha...bile bce part uzur tu kan terigt la plak ak time kecik dulu...
ad membe ak cakap kat ak,mak die x pose coz uzur,bile ak g umah die mak die sehat je....
blek je umah ak citer kat mak ak betape x baeknye membe ak coz doa mak die sakit(uzur)...penatlah mak ak xplain pastu....

Miss Shizu said...

kekekeke..klaka r ang z..akunyer kes plak kan, adeq aku ta bley trime apsal aku ta smayang + pose...menanges2 dier suh aku smayang...melalak2 plak tuh..puas la mak ngan abah aku xplain...susah o dier nk paham...heee...yg ta ley bla tuh adeq aku siap tny uzur tuh ape?kenape plak uzur??pastuh siap ckp dier pown nk uzur gak...kekekek

anies_5566 said...

waah..zack rmbut xleh blah betoi..
bkn dulu2 pakai songkok ka..??
cam mn blh ada remos ca mtu plak tuu..hehe..

hg ni la..jeles aku dgn zaman budak2 hg..serius bes..jeles2..hehe

cik beLLanan said...

kecik2 da ade rambot camtu en..macho abesh! ;p

nakal gak ang na..macam budak2 kat surau area uma nnek kte..time AMINN kuat giler jerit..haha

syarifah radiah ibrahim said...

amende remote tv rasa papan zack?
hahak~

C!k LaYLa PiPi GeBu said...

kat masjid nagoya tu ada jual kain mcm kat malaysia ni tak??
hahaha..
yelah...
nagoya kat m'sia terkenal ngn kain2 cotton..
muahhaha..

ENCIK TIKUS said...

hehehehehe...












































huhuhuhuhu...

ajim said...

haha..aku rase bdak2 kg mmg ade pngalamn lbey krg r..gi surau bkn nk trawih pon..jmpe kwn dok bg tok imam kene heart attack..wakaka

cik bahulu oren said...

jd bdk baik x besh
biar jd nakal cmni
ada byk kngn..

Hanim Mahali said...

seronok plak baca entri ni... lg2 bile bc loghat kedah... teringat plak kat member kedah... hu3..

aemanxkisah said...

keh3..lpas da abeh terawih,imam x abeh bace doa lg,da pakat amek port msing2 ms moreh..nk melantak nyer psl..

khaixx said...

sme je cm ak kcik2 dulu..hahaha..ttbe trinagt blik...

Sr. Maryam Fatanah said...

hahahah..klakar la

Zya Amalis said...

aduyai..bijak bebeno laa idea tuh..sal laa aku masa kecik innocent sgt x buat mcm nie..ha3x...

LiFe KaMi said...

hehe byk pengalaman lawak ko masa kecik..

ceeta said...

HAHA!
lawak gila la kot cqita nie (^_~!)

FiqaSaleh said...

aku nak print entri ko ni.. pastu nak pos kat bapak ko suruh die baca..

hehehhehehehehe

oshinz said...

pergh.. terbaik punye lakonan ni.

noorafzan.blogspot.com said...

haha..
lawak gila..
aduh..
pandai betul ang berlakon.

Nurulbadiah Lai said...

haih..nakal jugak ye...:)

Anonymous said...

ah dah berapa orang buat post citer sama macam lu ni. arghh deja vuuu!

kadri azmi said...

1st time komen, aku mengambil masa hampir seminggu la jugak explorer sume entri ko dr mule..memang menarik dan aku akan menjadi reader setia blog ko, syabas...

Ashirah Ibrahim said...

ok fhm knpe blog ni ramai follower..haha

Adriana Ixora said...

salam..hye zack..smlm aku jmp bl0g k0 kt fb mmbr aku..s0 dr smlm smpy ke arini aku ngadap baca bl0g k0..dh abes dh..hehee...mantap r br0..aku suke cara k0 b'pk wt 0rg laen ikut b'pk..papep0n tr0skn usaha ber"bl0gging" k..i like...(^^,)

Greenee said...

hahhahahaah:D

Nys Zairee said...

cute!

Cik Puan Syeeda said...

hahaha..ang neh lawak sunggohhh aihh..

ayen =D said...

first time baca your blog ; cannot stop! arrggh!

~ yiyin ~ said...

best lar komen awak...hahah
kecian c.awek...tapi betul ape dye kate tu...law c.awek awak minun duct lady pink..anak2 awak akan jadi kaler pink2 putih..mang cntik...ini realiti taw...

chanz said...

haha..budak2 memang kreatip bila nak wat jahat

Putera5507 said...

aku tringat time men mecun ni~
aku g ikat cicak kat mecun thunder clap..hahaha
dpt gak dia terbang..tp pas 2~
boooommm!!!
ilang trus cicak tu..hahaha
syoknye cite2 dolu2

Soraya Sofia said...

mcm mne ek nk bwat pic kartun mcm nie..aja ley x??

Kierul Amin said...

aq ske ang pnye blog neyh..
slalu update neh..huhu

msgadis said...

abg zack . nape tak buat entry psl gaya budak2 skrg yg suke gune bhse SMS yg pelik-pelik . cthnye "owg' utk orang , "sapew" utk siape ,'korunk" utk korang, yg semuanya ltak 'w' kt blkg n mcm2 lg la . sume bajet nk pelat2 manje . pdhal nk eja pn pyh . hee

Anonymous said...

1st lh knl blog nie..
ble tgk video "sy knl syg sy"
so sweet..then bc entry yg ni..
serius bez..
trs jth centa..
then last2 ak da khatm sume entry lm blog ni lm mse 2 ari..
blog plng bez pernh ak jmpe..
thumb up^_^

Anonymous said...

mmg best loooorrrr.....zackzukhairi is da bessstttt!!!!!
so intelligent....
so sweett...
a lot of meanings....

zahra bunga said...

salam...sedare zackzukhairi...nanti nk copy crite2 yg best sgt3 lam ni leh????

[:::AFZARA:::] said...

nak tanya niii..lukis2 tu pkai software apa..chek nak belajaq gak ..comeiiii..leh habaq x?

Unknown said...

Zack, Citer laa pengalaman mase kecik-kecik dulu....teknik2 berkesan bermain mercun dan meriam (x kesah ar meriam tin , meriam buloh, meriam tanah )dengan selamat dan tidak membahayakan, dan dalam masa yang sama, bunyinya memuaskan halwa telinga pendengar setianya...haha

fahana_ann said...

hakhak..macam terpernah buat je yang tak duk tahiyat akhir...hikhik

nnZa said...

ish ish ta pato ta patot .... :P

farHanna said...

betol2 ada ye kisah budak2 laki lari main mercum time orang solat,pastu sambung pura2 solat? egt dalam kartun je camtu

Jalsah Ilmiyyah Quraniyyah (JIQ) said...

nakal tp chumill..
best an kanak2...

Ayie said...

wow.. main mercun roket?? bai.. bahaya.. tiru aku.. main batu seremban... baru selamat.. brader2 uban pn malas nk sound..

masshie mastura said...

terbaekla ur post ;);)

Anonymous said...

mmg best blog yg kmu tlis...ska sgt ngan cerita krtun yg kmu buat...comel wtk dia...stu ag aq nk ckp dlu zamn kcik2 jgn ckpla xpnh mnipu..aq pn pnh mnipu gk...hehe..lg2 time puasa de 1 hari yg aq xbleh lupa iaitu mse aq blik skolh time puasa aq trus g dpur curi2 bka pti sjuk.tgk2 ada buah anggur dlm pti sjuk pstu tgk line clear ke tak sbb aq nk mkn buah tu.line clear je aq g mkn buah anggur tu snyp2...hehehe...

Anonymous said...

ish2... nakalnye.. ni yg wat org2 yg tgh semayang tu tkejut... huhuhuhu...

minona said...

bahahaha..sangat kelaka.ko n aku same je cume aku ni pompuan bezenya..
mase aku kecik2 dlu, surau kawasan umah aku kayu, jd nye, kengkonon time sujud aku pon hentak sekali lutot aku.bahaha...sedangkan tett

aku ingat sekali ondaway g surau ngan member aku, sekali aku n membe nampak org merendek dalam gelap, pakat balik mercun.bahahaha...sekali die meletop aku bantai gelak kuat..puas ati

;P

Anonymous said...

Masa kecik2 dulu, aku pon buat camtu jugak time Ramadhan...gi semayang masjid, klau da jumpa member2, mmg abis laa. Bila Remaja pon lbh kurang nakal jugak, Terawih 4rakaat aje (2raakat awal+2rakaat akhir) tgh2 main mercun waakakaka...lps Syaitan kena rantai,manusia2 plak take over.

Henry Zackery said...

zack, ko lukis sendiri ke kartun nie ?? walaupun simple tapi best.. terbaek :) Blog Bebas

Wafa Awla said...

gila teramat nakal !kih3

Anonymous said...

Assalamualaikum Zack.

memang xtahan gelak aku baca entry2 hang ni.idea kreatif. tapi harap hang ni mmg seorang patriotik, gaya hang menulis ni mcm SK dari MO(tapi dia bidang sejarah).
orang yang serius pon perlu ketawa untuk kesihatan badan kan.hehe teruskan berkarya

fawesome kot said...

gelak pecah time dialog mak ajar perkataan bodoh tuh! hahahaha

Related Posts with Thumbnails