Siri Bercakap Dengan Setan - Episod Minyak Pengasih. part 4.

"Aji ni kalau buat kuah roti canai, tak bubuh bulu idong, tak sah ek?! "


Tiba-tiba sahaja Hussin meninggi suara dari meja makan. Adi senyum nipis sambil 'tune' api lighter. Mat Top melilau pandang sekeliling risau-risau ada parang terbang gara-gara mulut lancang si Hussin.

"Orang tengah ghamai ni Sin, kome makan aje lerr.. Aku tak sengaja. Mana nak tau bulu idong aku nak jatuh dalam kuah kari kamu tu..." jawab Aji Leman selamba sambil menepuk-nepuk doh roti canai atas kuali leper.

Sebagai orang lama di kampung Petualang, dia dah masak benar dengan perangai dan pe'el nye si Hussin. Siapa yang tak kenal "Hussin warrior" ? Terpijak tahi ayam, habis ayam dengan reban-reban sekali dibakarnya. Tercekik bijik manggis, alamat satu pokok manggis habis ditarahnye dengan gergaji kayu. Hangin tak memasal.

"Ha, iya lah tu Aji...wat evaa~"

Balas Hussin sambil menjentik bulu idong dalam kuah karinye ke arah kapel meja sebelah. Brader meja sebelah tanpa berfikir panjang terus letak duit lima ringgit atas meja, lantas menarik tangan makwenye beredar dari situ dengan sepantas kilat, meninggalkan milo ais yang masih berbaki separuh gelas.

"Sejak bile kau pandai cakap 'wat eva' ni Sin ?? " - soal Adi sambil mengekek ketawa.

"Ntah! macam gampang." - sahut Mat Top.

"Teehee!" Hussin hanya menyeringai dengan gusi depan terselit cebisan cili tak abis blend. Boleh tahan korup juga Aji Leman ni berniaga. 

******************************

Malam makin pekat. Kedai Aji yang tadinya riuh, dah mula lengang. Kucing-kucing yang dari tadi sibok menyelinap bawah meja mencarik lebihan tulang, memasing dah terlentang kekenyangan dengan kaki empat-empat mengadap ke atas.

"Aku serius ni Adi... Mat Top..."

Hussin bersuara tiba-tiba, memecah kesunyian suasana kedai makan Aji. Asap rokok dihembusnya perlahan... tenang... 

Raut wajah Hussin bersahaja tapi Adi dan Mat Top cukup kenal dengan pandangan mata tu. Garang, tegas, dan berkarisma. 

Hussin memang gila-gila orang nya, tapi dalam membuat keputusan, ketegasan beliau tak harus dipandang ringan. Pernah sekali beliau tampil memberi usul dalam mesyuarat PIBG sekolah, tercengang semua yang hadir. Berpeluh dahi guru besar dibuatnya. Penolong kanan, Guru panitia sains, Guru kaunselor, masing-masing tunduk menikus. Ibu bapa memurid yang hadir, tak kira tua muda, langsung pakat-pakat akur sebulat suara. Terus mesyuarat PIBG petang tu bersurai takat tu sahaja.

"Benda ni melibatkan akidah, Sin... Silap-silap langkah, mati esok memang tak merasa syurga kita..." - Mat Top memulakan hujah.

Hussin hanya senyum sipi dengan puntung rokok tersisip kemas di bibir. Suasana diam seketika seoalah-olah memberi laluan pada Hussin untuk mengemukakan apa yang terlintas di benaknya.

*****

"Aku heran betul lah..."

Hussin bersuara sejurus sebelum meneguk teh o nipis depan matanya. Adi sama Mat Top berpandangan satu sama lain, menanti kata-kata seterusnya dari mulut Hussin.

"Semua orang dalam dunia ni sibok belumba-lumba nak masok syurga, tapi bile masuk part mati, haram sekor pon tak berani... Nak masuk syurga, tapi taknak mati. Macam mana tu Adi?" 

Keh keh keh... 

Adi tersengih, mengangguk-angguk kepala tanda setuju. 

"Engkau lain Sin.. Amal ibadat kau tak sama dengan kitorang. Amalan kau tu bawah sikit je dari tu ha, sapa nama imam kampong tu? Haji Taib? Talib? apa ke nama entah orang tua tu...alahai...lupa dah aku."

"Talib tu bapak aku la, bahalol.  Haji LATIP!" sampuk Adi.

"Ha, Haji Latip! Amalan kau Sin, saing-saing dia jee... kalau mati konfem syurga! Tak macam kitorang ni ha... Amal ibadat entah ke mana.."  tempelak Mat Top sambil main ais dengan strow.

"Kitorang? sorry sikit! engkau je yang takde amal... aku pernah je tolong kucing tersepit jari dekat rim moto. Ha, tu kire amalan jugak kan?" -balas Adi.

Hussin hanya diam memerhati gelagat masing-masing. Cawan teh o nipis di tangan kanannya menanti masa sahaja untuk melayang ke kepala salah sorang dari mereka, tapi Hussin gagahkan diri untuk bersabar. Kerna Hussin tau sabar itu separuh dari iman...

***************************

"So, engkau orang tak nak ikut la ni ?" 

"Nanti dulu Sin... Kau ni hape laa.. Harap muke je brutal. Tapi hati? Ramlah ram." ujar Adi, sambil merampas kunci motor Hussin, menghalangnya dari pergi.

"Duduk dulu Sin..." pujuk Mat Top.

"Benda boleh bawak berunding..." sambungnya lagi.

"Nak runding apa lagi ? Kalau engkau dua orang taknak ikut, aku boleh buat sendiri. Sekurang-kurang nye takde la buang masa aku dekat sini. Ye tak?"

Hussin meninggikan sedikit nada suara nya sambil menadah tangan meminta kunci moto yang dirampas Adi.

Disebabkan marah, Hussin terlupa akan hakikat moto nya sudah tidak boleh bergerak lagi gara-gara tayar depan yang pancit tergilis hantu bungkus semasa dalam perjalanan ke kedai Aji tadi.


***************************

terpaksa bersambung lagi... 


p/s :
esok aku ada paper. sekarang da pukul 2.10 pagi. aku nak tido. selamat malam... o/



26 comments:

FATIN HIDAYAH MUHAMAD said...

aku dah habaq mai dah..
kalo tak smpi klik yg ke lapan belas ratus kali takde maknenye crite nak habehhh....

Anonymous said...

gudluck utk sok zack... =)

rin said...

zack..all da best ya..!

redballerina said...

pergh, grand gila langgar hantu bungkus. pheww (*,*)

Hasrol Nizam said...

eh, bukan ckp tadi ini episod last ke. ke aku yg silap baca kat fb tadi..hmm..

Nikmat dunia yang kita tak sedar di waktu terjaga

Admin said...

fuhhh..syok aku baca. nanti sambung lagi taw. gua tgu dgn penuh setia.
ade paper ? gud luck zack. sila jawap dgn penuh konfiden. malaysia boleh der~ haha !

LUT said...

aaa kata lastttt

Admin said...

eh sat. betul juga kata si hasrol tuh.
bukan ke ko dah janji pada entri yg lalu bahawa the next entri iaitu yg ni la kan, last punye ?
ni mesti kes idea bertambah lagi nih. keh keh keh ! papehal, aku sokong je.

vanillavengeance said...

nice der!! :)

kipas susah mati said...

dah agak dah..mesti meleret2..xpa sabaq2..good luck tuk paper sok..wat elok2 nah..

hans said...

hahahahaha
macam mana leh lupa tayar dia pancit?
ekekeke
marah pnya pasal sampai lupa

apa2pun nanti sambung lagi
good luck untuk exam hang noh

p/s : Review Film : Mantra Filem Seram Paling Terbaik Keluaran Metrowealth?

pearl apple said...

cipat bro smbg..excited dah nih...neway...jawab exam leklok ea..=)

WAHIDA IDRIS said...

eh, ada smbungn ag ke?
hem...paper pe ari ni incik zack?

Emira Darmia said...

alew...penat tau ari2 usya dashboard blog..nk tgk u dah post blom cita bru...last2 sambung lagi..haih...
tp entry no 3 la plg lawak..heheh...

ekyn ashikin said...

gud luck for paper..

Mommy Pinky said...

Gatai sungguh update entry, dah tau esok ade paper..haisyh~

Gudluck zack :)

Nur Hayaty said...

haha....sy ok ja..cepat2 hbiskan nulisnya...goog luck utk paper rini...

Nana Balqis said...

tape2 bro..bro wat slow2 k..kasi cite ni heboh2 k..wish u luck..haha..
si hussein ni..bulu idong pun nmpak gak kew..ntah2 tu misai antu bungkus yg die langgar tu kot.sesedap ati tduh abg aji..hik3..

Syiqin said...

wat eva!
hahaha..x bleh blah..:p

@jura said...

sempoi btol story..best la bca..dh mcm novel ni..hihi

~MiSs iFF@~ said...

wat eva!! hehe..
gudluck zack!! :DD

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

did u creat by urself or its the true story/
overall,nice to read!

Anonymous said...

janji xtepati wei,berdosa

Abby<333 said...

sempat lg tuh! nk exam pn smpt tulis entry ni :P tabik2
gud luck!!

anak_hamja said...

haih.. penat weyh nak tunggu cter ni abih.. hehehe

kim kardashian said...

...you're d best la..:)

Related Posts with Thumbnails